Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Dag Lars,
 
Die zijn het beste zichtbaar in de nacht van vrijdag op zaterdag (12 augustus-13 augustus)

Het beste kijk je dan om ongeveer 2 tot 4 uur 's nachts, als de Maan net onder is, naar het noordoosten.

Je weet dat het helemaal geen sterren zijn die vallen, maar heel kleine stukjes gruis die erg hoog in de lucht verbranden?
 
Dat zit zo:

Die stukje gruis komen van een komeet die Swift-Tuttle heet, die komeet draait net als de Aarde om de Zon.

Er zijn van die komeet miljoenen stukjes gruis losgeraakt die we meteoroïden noemen en die draaien dus ook in een baan om de Zon.

Elk jaar op 13 augustus gaat de Aarde door die wolk van gruis, en dan zien we veel vallende sterren.

Dat noemen we een meteorietenregen, en deze is zo bekend dat we hem een naam gegeven hebben: de Perseïden.

Die naam komt van het sterrenbeeld Perseus, want het lijkt net of al die vallende sterren van dat sterrenbeeld vandaan komen.

 
Perseiden
Perseiden 10189 keer bekeken
De Perseïden lijken vanuit een punt in het sterrenbeeld Perseus te komen.

 

Is een meteoroïde erg groot, een echt groot stuk steen, dan verbrandt hij soms niet helemaal en kan hij op de Aarde vallen.

Komt zo'n steen op de Aarde terecht dan noemen we hem een meteoriet.

Maar dat is echt heel erg zeldzaam hoor, dus reken er maar niet op dat dat gaat gebeuren.
 
Dit jaar is er wat bijzonders met de Perseïden aan de hand:

Het gruis van Swift Tuttle wordt eens in de 12 jaar door de planeet Jupiter verstoord en dan kunnen er nog meer stukjes bij de Aarde aankomen.

Er is een goede kans dat de Aarde hierdoor dit jaar door extra veel stukjes gruis heen gaat en er dus extra veel meteoren (dat is de juiste naam van die 'vallende sterren') te zien zijn.

 

Nu maar hopen dat het 13 augustus 's nachts onbewolkt is.
Zoek een goed donkere plek op om te kijken, gewoon met het blote oog.
Als je geluk hebt zie je wel 60 meteoren per uur.

Je kan ook een nacht eerder of later gaan kijken, ook dan zijn er nog wel meteoren te verwachten, maar veel minder.

ads

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Gebruikersavatar
Muylaert Lars
Artikelen: 0
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 11 jun 2014, 14:56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

en hoe maak ik fotos met mijn velbon statief en canon powershot van de vallende sterren  

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Foto's maken van meteoren is echt behoorlijk moeilijk, en je moet ook geluk hebben.
Als je een meteoor ziet, is het al te laat om hem te fotograferen.
 
Het beste stel je de camera in op bijna de hoogste ISO gevoeligheid.
Voor de sluitertijd kies je de langste tijd, vaak is dat 1 minuut, misschien meer.
Verder moet je de automatische focus (scherpstelling) uitzetten, en met de hand instellen op oneindig.
Hoe dat allemaal moet staat in de handleiding van de camera.
Natuurlijk moet de camera op het statief staan en richting noordoosten kijken.
En het moet echt heel donker zijn, dus ver weg blijven van alle lampen van huizen en straten.
 
En dan maar hopen dat er een felle meteoor langs komt als de camera open staat.
Maak veel foto's, heel misschien heb je geluk.
 
Maar vergeet niet om gewoon te gaan kijken, want dat is toch vaak het mooist.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!