*!* Disclaimer, dit draadje is bedoeld als een luchthartige principiële filosofische discussie over 'discussie mbt. wetenschap' ... bedoelt om meningen en opvattingen te delen, om kritisch nadenken te stimuleren, maar niet om per definitie te komen tot een absolute uitspraak, noch is dit topic een wijze noch een plek om kritiek te leveren op dit forum (zie ook afsluitende opmerking) *!*
Definities discussie: http://www.encyclo.nl/begrip/discussie
Het gaat mij in deze om het volgende: de wetenschappelijke methode is in principe opgesteld om te komen tot feiten, hoe kun je discussiëren over feiten? Je kan ze delen 'de dichtheid van water onder standaard condities is 1 kg/dm^3; 'einde discussie ?' ... is dat wel een discussie?
En alhoewel iemand vragen kan hebben die wetenschap betreffen, is dat uiteindelijk geen echte discussie, het is woorden wisseling in de vorm van een 'vraag - antwoord' relatie. En alhoewel ik snap dat daar discussie uit voort kan komen, gaat die discussie uiteindelijk om het juiste antwoord op de vraag en niet over de wetenschap.
Dat wil niet zeggen dat er 'binnen' de wetenschap niet enorm veel gediscussieerd wordt:
- Zo zal er over een waarneming enorm veel gediscussieerd worden, wat is er precies waargenomen, hoe kan dat eventueel verklaard worden door bekende fenomenen (ofwel, kan de waarneming gereduceerd worden tot 'een vraag - bekend antwoord'-situatie). Uit dit soort discussies wordt of de waarneming reeds verklaard, of de discussie leidt tot een aantal mogelijk verklarende theorieën met een veelvoud aan hypotheses. De waarneming kan verklaard worden door X, Y of Z, als dit zo is dan is dan moet A , B of C ook het geval zijn.
- Binnen/omtrent de Theorie en Hypothese vind ook veel discussie plaats, niet in de laatste plaats door iedereen die niet bij de discussie over de waarneming aanwezig was (en zij zullen dus vooral discussiëren over of de theorie of hypothese gereduceerd kan worden tot een 'vraag - bekend antwoord'-situatie). Daarnaast zal er veel discussie plaatsvinden over alternatieve theorieën, zijnde nieuwe manieren om de waarneming te verklaren. Mogelijk compleet nieuw, mogelijk reeds verworpen in de discussie over de waarneming (waar de opsteller van de nieuwe theorie niet bij aanwezig was).
Tav. de hypotheses vinden discussies plaats over: hoe valt deze hypothese te bewijzen, dan wel te ontkrachten (falsificeren). Experimenten worden bedacht en er wordt gediscussieer over of die inderdaad zullen leiden tot de juist antwoorden. Waarom wel, waarom niet, hoe nauwkeurig, welke false positives, etc. enz.
- Resultaten, als al die voortgaande discussie de waarneming inmiddels niet heeft gereduceerd tot een 'vraag - bekend antwoord', zullen er uiteindelijk diverse experimenten worden uitgevoerd. Ook hierover vindt discussie plaats, en niet enkel in hoeverre de resultaten de hypothese bevestigen of ontkrachten, en wat dat dan mogelijk betekend. Ook zal er, nu er resultaten zijn, de discussie over de experimenten opnieuw plaatsvinden. Zowel door diegene die bij de originele discussie aanwezig was, maar natuurlijk ook (en misschien wel vooral) door iedereen die daar niet bij aanwezig was...
- Bij verwerping, vind discussie plaats, immers is er wel echt bewezen dat iets niet zo is door dit experiment, aka. de discussie omtrent de hypothese laait weer op.
- Bij niet-verwerpen, vind als het goed is ook discussie plaats, want is bewijzen dat iets zo is wel een echt bewijs (het 'zwarte zwanen probleem').
=> Uit dit process volgt 'de wetenschap', uiteindelijk leiden de experimenten tot bevestigde theorieën welke algemeen wordt geaccepteerd als 'een feit', en kun je over feiten wel discussiëren ?!?
Ik ben benieuwd hoe mijn mede forum gangers hier over denken, aangezien we hier toch vooral zijn om over de wetenschap te discussiëren, maar ehrm. kan dat eigenlijk wel?
Alhoewel ik begrijp dat dit discussie onderwerp lijkt te grenzen aan de validatie van dit forum, is het niet bedoelt als kritiek op dit forum, noch is dit een plaats om kritiek te leveren op dit forum. Want ondanks mijn nog maar korte verblijf alhier is mij meer dan duidelijk dat er voor al die discussies 'binnen de wetenschap' namelijk plek is ...
Puzzels