Zonder enig disrespect

... maar waarom zouden jou 5 punten 'feiten' zijn, en die van mij niet? ... een voor mij belangrijke reden om de 1ste dimensie te beginnen bij een punt (ipv. een lijn) is dat ik jou lijn kan doorsnijden en dan op een punt terecht kom ... ook kun jij jou lijn niet vormen zonder 2 punten, 1 + 1 = 2 ipv. 0 + 0 = 1 (of zoals je zelf stelt 2x zijn dimensie, welnu, 2x 0 = 0 en niet 1

) ... Ook kan een lijn wiskundig worden uitgedrukt als y = ax + b ... de simpelste verzie dan zoiets als y = 2x + 0 ... neem je daarvan de afgeleide dan krijg je 2 ... als echter 2 een 0-dimensionaal iets is, dan zou 2 het dus niet de waarde 2 kunnen hebben. Immers, geeft het reeds blijk van een dimensie. Nog anders gesteld, als je uitgaat van ~D als een coördinaten stelsel (3D ruimte dus), dan is een punt het minimale 'iets' dat je in dat coördinaten stelsel kun aanduiden, zodra je een lijn uitdrukt kan je volstaan met de toevoeging van een vector die de richting aangeeft vanuit het punt en dan een lijn vormt, voeg je er een tweede vector aan toe, loodrecht op de eerste vector, dan kom je uit op een vlak. een derde vector een kubus (zonder einde aan de ribben). Het 1ste dat je dus kan definiëren (buiten tijd) in een dergelijk coördinaten stelsel is dus een punt. Vandaar dat ik start met een punt in de eerste dimensie...
Dit heeft (naar mijn mening) niets te maken met 'feiten', het heeft te maken met de definities waar je vanuit gaat, en met welke argumenten je die definities onderbouwd. Daarmee stel ik dus ook niet dat jij fout zit, echter, het gebruik van het woord 'feiten' is onjuist. Ook is wat dimensies zijn volgens mij nogal vertekend door het coördinaten stelsel (wat we 3 dimensies noemen), en hoe we dimensies vervolgens construeren, door te beginnen bij een punt dan een lijn, dan een vlak, dan een kubus ... om dat 'logisch' te maken moet een punt dus een 0-dimensionaal object zijn ... want anders is een coördinaten stelsel een object in de 4e dimensie (ofwel een 4 dimensionaal object).
Waarom is dat voor mij geen direct probleem? Omdat voor mij 1 van die dimensies, de dimensie 'tijd' is. Het is immers de werkelijkheid, je kan geen coördinatenstelsel veronderstellen zonder tijd, je kan aan tijd niet ontsnappen, het is er nu eenmaal. Alleen al het voorstellen van een 3D coordinatenstelsel kost tijd, als je het tekent duurt het iets langer, als je er een punt in vastlegt, kost dat je tijd ... er is geen coördinatenstelsel in onze werkelijkheid te construeren die niet onderhevig is aan tijd. Zelfs een hypothetische tijdloos coördinatenstelsel is zodra het geconstrueerd is, onderhevig aan tijd ... Waarom zou je dat negeren, als je het blijkbaar ook mee kunt nemen in je definities van de dimensies. Vooral als we de tijd definiëren als een vector, en als je twee vectoren neemt, kun je daarmee een punt aan duiden ...
=> Ten aanzien van dat kopje, misschien zou je me duidelijk kunnen maken waarom er niets verandert als je het kopje verplaatst, zij het dan dat het kopje een andere plek krijgt in het coordinaten stelsel, de verplaatsing zal gaan met een snelheid, afhankelijk van waar je het plaats de potentiele energie verandert. Maar zelfs die zaken daargelaten, waarom zou er iets moeten veranderen? ... Het is een 4D object en het blijft een 4D object. Een 3D object in de tijd...
Voorts is het enige 'resultaat' dat een tesseract een 5 dimensionaal object wordt, 4 ruimte dimensies en een van tijd... ik zie het probleem niet zo ^^