Goedemorgen,
Ik heb twee vragen m.b.t. betrouwbaarheid:
- Interne consistentie
- De test-hertest
77 oudere patiënten vanaf de opname een half jaar gevolgd.
Twee weken na de opname werd over iedere patiënt een vragenlijst ingevuld door het afdelingshoofd.
Na 6 maanden werd dezelfde vragenlijst wederom door het afdelingshoofd ingevuld.
Zoals eerder aangegeven is de BOP een gedrags-observatieschaal. Elk van de 35 items behoort tot één of twee van de volgende zes subschalen van de BOP:
1. hulpbehoevendheid (items 3, 4, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 35)
2. lichamelijke invaliditeit (items 6, 9, 31)
3. agressiviteit (items 1, 2, 5, 7, 29)
4. depressief gedrag (items 8, 16, 19)
5. psychische invaliditeit (items 12, 13, 14, 17)
6. inactiviteit (items 15, 18, 20, 22, 24, 27, 28).
De score op elke subschaal geeft de mate weer waarin dat gedragsaspect gestoord is. De interpretatie is: hoe hoger de scores, hoe groter de gedragsstoornissen of, met andere woorden, hoe groter de zorgbehoefte.
Bij opname (na twee weken): Na een half jaar:
-agressiviteit (range 0-10): agres -agressiviteit: agres2
Vraag 1:
Is de BOP bij opname een betrouwbare schaal (m.a.w. is de BOP intern consistent) bij deze groep patiënten? Hoe intern consistent zijn de 6 subschalen van de BOP bij opname?
En dit heb ik als volgt gedaan:
- Analyze; Scale; Reliability Analysis; alle losse items 6,9,13 van lichamelijke invaliditeit toegevoegd bij 'items; aanklikken Alpha; Scale labelen; OK (en dit heb ik gedaan voor alle zes de subschalen)
- Zie uitkomst bij bestand die ik heb geupload
- De Cronbachs Alpha varieert bij de zes de subschalen tussen 0,60 en 0,90 kan ik dan zeggen dat de BOP/bij opname een betrouwbare schaal is, want de BOP wordt gevormd uit de zes subschalen?
Vraag 2
Bereken de test-hertest betrouwbaarheid van de totale subschaal agressiviteit na een half jaar. Hoe zou je de uitkomst hiervan interpreteren?
En dit heb ik als volgt gedaan:
- Analyze; Scale; Reliability Analysis; variabelen ‘agres en agres2 toevoegen bij ‘Items’; Statistics aanklikken en dan aanvinken ‘Intraclass Correlation Coëfficiënt’ en ‘Model: Two Way Random’ en ‘Type: Absolute Agreement’
- Zie uitkomst bij bestand die ik heb geupload
- Is dit juist gedaan? dat ik de totale score gebruik i.p.v. alle losse items van die subschaal 'agressiviteit'?
graag hoor ik van jullie.
met vriendelijke groet,
Piewie
Puzzels