Pinokkio
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Sommigen hebben mijn bericht #8 niet goed gelezen. De genoemde naiviteit verwees niet naar wetenschap of biologie of milieukunde of wat dan ook, maar naar westerlingen die menen dat de rest van de wereld nog steeds behoorlijk achterlijk is en zit te wachten op hun, vaak ideologisch gemotiveerde. praatjes en ze daar bovendien rijkelijk voor zal belonen.
Als men een jaartje naar het regenwoud wil gaan om daar als vrijwilliger tegen kost, inwoning en zakgeld mee te werken aan behoud van flora, fauna en milieu is dat natuurlijk prima, ook als persoonlijke ervaring.

Uit mijn eigen vakgebied weet ik dat er met pas afgestudeerde HBO-ers of TU-ers in de praktijk weinig te beginnen valt, en ik verwacht dan ook dat dat bij de door Biologie88 gekozen studierichting niet anders zal zijn. Het duurt dus nog wel minstens 10 jaar voor men Biologie88 serieus zal nemen, waar dan ook ter wereld.

Ik verbaas me overigens over de U-turn die ik in bericht #14 meen waar te nemen.
In bericht #3 wilde hij veehouderij en agrarisch gebied en levensmiddelentechnologie zoveel mogelijk vermeiden, maar nu kiest hij voor een opleiding toegepaste biologie.
In bericht #7 wilde hij nog de leefomgeving van een kikkersoort in Brazilië trachten te analyseren en indien mogelijk optimaliseren, trajecten voor duurzame houtkap, of een plan opstellen voor waterverbetering van een bepaalde rivier in Azië te verbetering van de habitat van daar voorkomende vissen. Maar nu gaat het ineens over 3D printen van voedsel en kweken van zeewier.

Een transformatie van ideële kikkerteller naar commerciële voedselproducent. En dat in slechts één dag. Wauw!
Marko
Artikelen: 0

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Volgens mij gaat het nog ergens anders mis.

Op een HBO biedt men beroepsopleidingen aan. Maar "leefgebieden analyseren" is geen beroep. Het is niet eens een baan, al zullen er best banen zijn waarin dat een rol speelt. Maar aan een HBO word je niet opgeleid voor een baan.

Welke richting men ook kiest, er zullen altijd onderwerpen voorbij komen die voor een specifieke baan niet direct relevant zijn. Maar daar gaat het ook niet om. Aan een HBO leer je (als het goed is) de basis om in een bepaald scala aan functies terecht te komen, en als het goed is heeft men de vaardigheid opgedaan om de voor een baan benodigde kennis en technieken gemakkelijk eigen te maken. 

Een opleiding afserveren omwille van enkele onderwerpen die daar aan bod komen gaat dan ook echt niet werken. Dan voldoet geen enkele opleiding. Beter is: kijken en navragen of (hoe) de betreffende onderwerpen wellicht toch van nut kunnen zijn voor de gedroomde carriëre. Bijvoorbeeld, omdat ze verband houden met dezelfde theorie. Bijvoorbeeld, omdat het beheren van een bos ook betekent, kennis en inzicht hebben in de leefomgeving van de dieren die in dat bos leven. De kikker in het oerwoud in Zuid-Amerika is wat dat betreft niet heel veel anders dan de eekhoorn in het parkje bij mij achter, al kan ik me voorstellen dat iemand een reis naar de Amazone spannender vindt dan eentje naar Eindhoven. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Terug naar “Studiekeuze”