Puzzel Puzzels
gast017
Artikelen: 0

integraal uitrekenen

Beste

Ik zit al enige tijd vast bij een oefening. Het probleem zit bij het feit dat ik een integraal heb opgesteld die ik niet direct kan uitrekenen. Via substitutie heb ik het ook al geprobeerd, maar dit kwam dan niet uit.

Hoe moet ik verder met deze integraal?

Screen Shot 2016-12-20 at 12
Screen Shot 2016-12-20 at 12 751 keer bekeken

Alvast bedankt!

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Tim2016

Re: integraal uitrekenen

Goniometrische substitutie en partieel integratie, zijn mss mogelijkheden
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

gast017

Tim2016 schreef: Goniometrische substitutie en partieel integratie, zijn mss mogelijkheden
Dan zit ik toch met een goniometrische functie in de macht van e?
tempelier

Dan zit ik toch met een goniometrische functie in de macht van e?
Dat klopt maar die kan door een tweede substitutie weer verdwijnen.

Probeer eerst eens de wortel kwijt te raken door een geschikte substitutie met de sinus
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
TD

Ben je zeker dat je de integraal correct hebt opgesteld? Anders moet je misschien even de context schetsen, waar komt de integraal vandaan?

En als de integraal correct is opgesteld, is het wel de bedoeling dat je de integraal 'manueel' (en exact) kan uitrekenen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Back2Basics

Het valt me op dat de ondergrens groter is dan de bovengrens. Is er nu op een slimme plaats een - (min) te introduceren?
gast017

TD schreef: Ben je zeker dat je de integraal correct hebt opgesteld? Anders moet je misschien even de context schetsen, waar komt de integraal vandaan?

En als de integraal correct is opgesteld, is het wel de bedoeling dat je de integraal 'manueel' (en exact) kan uitrekenen?
De vraag is: Bepaal de kringintegraal van (xe-y^2dx+ x2y2dy) waarbij C de gesloten kromme is rond het gebied in het eerste kwadrant die omgeven wordt door de x-as, de cirkel x2 + y2 = 2 en y2 = x.

Hier mijn uitwerking (deze is dus niet afgewerkt omdat ik niet zie hoe ik de eerste integraal kan oplossen):
Afbeelding
gast017

Back2Basics schreef: Het valt me op dat de ondergrens groter is dan de bovengrens. Is er nu op een slimme plaats een - (min) te introduceren?
Ik dacht dat die boven- en ondergrens niet zoveel uitmaakten, als ik deze in m'n primitieve functie steek krijg ik toch dezelfde oplossing?
TD

Je stelt voor BC twee parametrisaties voor en het is me niet helemaal duidelijk waarom of met welke je dan verder gaat.

Om de exponent in de e-macht gemakkelijk te houden, lijkt volgende parametrisatie handig:

\(\left\{\begin{array}{ccl}x&=&\sqrt{2-t^2}\\y&=&t\end{array}\right.\quad (0\le t\le 1)\)

Volgens mij vergeet je 'dx' en 'dy' ook in functie van t te bepalen, je kan die niet zomaar vervangen door 'dt'. Met bovenstaande parametrisatie krijg je:

\(xe^{-y^2}dx+x^2y^2dy\to\sqrt{2-t^2}e^{-t^2}d\left(\sqrt{2-t^2}\right)+(2-t^2)t^2dt\)

En dat komt goed uit want door de afgeleide van de vierkantswortel, valt die andere vierkantswortel weg:

\(-te^{-t^2}dt+(2-t^2)t^2dt\)

Je moet dus deze integraal berekenen:

\(\int_0^1-te^{-t^2}+(2-t^2)t^2\,dt\)

Het eerste stuk kan via u = -t² en het tweede is gewoon een veelterm.
Het valt me op dat de ondergrens groter is dan de bovengrens. Is er nu op een slimme plaats een - (min) te introduceren?

Ik dacht dat die boven- en ondergrens niet zoveel uitmaakten, als ik deze in m'n primitieve functie steek krijg ik toch dezelfde oplossing?

Het verwisselen van de grenzen zorgt voor een minteken, maar de integraal wordt er dus niet makkelijker of moeilijker door:

\(\int_1^0\ldots = -\int_0^1\ldots\)
gast017

TD schreef: Je stelt voor BC twee parametrisaties voor en het is me niet helemaal duidelijk waarom of met welke je dan verder gaat.

Om de exponent in de e-macht gemakkelijk te houden, lijkt volgende parametrisatie handig:

\(\left\{\begin{array}{ccl}x&=&\sqrt{2-t^2}\\y&=&t\end{array}\right.\quad (0\le t\le 1)\)

Volgens mij vergeet je 'dx' en 'dy' ook in functie van t te bepalen, je kan die niet zomaar vervangen door 'dt'. Met bovenstaande parametrisatie krijg je:

\(xe^{-y^2}dx+x^2y^2dy\to\sqrt{2-t^2}e^{-t^2}d\left(\sqrt{2-t^2}\right)+(2-t^2)t^2dt\)

En dat komt goed uit want door de afgeleide van de vierkantswortel, valt die andere vierkantswortel weg:

\(-te^{-t^2}dt+(2-t^2)t^2dt\)

Je moet dus deze integraal berekenen:

\(\int_0^1-te^{-t^2}+(2-t^2)t^2\,dt\)

Het eerste stuk kan via u = -t² en het tweede is gewoon een veelterm.
Oh, ja inderdaad! Domme fout van mij. Ik ben inderdaad verdergegaan met de vorm waarbij x = vkw(2-t2), maar de fout zat 'm inderdaad bij mijn dx en dy. Bedankt om dit eens uit te werken!
TD

Oh, ja inderdaad! Domme fout van mij. Ik ben inderdaad verdergegaan met de vorm waarbij x = vkw(2-t2), maar de fout zat 'm inderdaad bij mijn dx en dy. Bedankt om dit eens uit te werken!

Graag gedaan. Als je de <a data-ipb="nomediaparse" data-cke-saved-href="https://en.wikipedia.org/wiki/Green"href="https://en.wikipedia.org/wiki/Green" s_theorem"="">stelling van Green al gezien hebt, zou je die ook kunnen gebruiken voor deze opgave.
gast017

Daar had ik ook al aan gedacht, maar dacht dat de methode via parametervergelijkingen makkelijker ging zijn!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

TD

Ik heb het niet nagerekend dus het is niet noodzakelijk sneller of gemakkelijker, maar omdat je kromme hier sowieso in drie stukken gesplitst moet worden, kan het de moeite zijn om na te gaan of het via Green niet eenvoudiger kan. In elk geval is het een goede oefeningen om het op beide manieren te doen en te verifiëren of je hetzelfde vindt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!