Wouter_Masselink schreef:Door de zwaartekracht. De botten kunnen dit simpelweg niet meer aan. Mensen met extreme vormen van obesitas kunnen ook niet meer lopen. In het water kunnen ze zich dan vaak nog wel bewegen.
Dit zelfde gaat op voor blauwe vinvis. De blauwe vinvis zou bezwijken onder zijn eigen gewicht zou deze op het land komen.
Dat komt omdat de verhoudingen hier niet meer kloppen. De verhoudingen van een blauwe vinvis zijn niet voor leven op land, maar leven in zee.
Brinx antwoord is wat ik daarover ook gehoord heb tijdens mijn studie:
De dikte (dwarsdoorsnede) van de poten zou te groot worden om efficiente voortbeweging toe te staan. Pootdiameter (of in ieder geval de diameter van de dragende botten) moet een orde sneller toenemen dan de lineaire dimensie van een dier wanneer deze vergroot wordt. Gewicht schaalt als deze dimensie tot de derde macht, terwijl draagkracht van de poten evenredig is met het kwadraat van hun doorsnede.
Maar ik ben er nog niet over uit of het allemaal wel zo simpel is. Een slang heeft bijvoorbeeld geen poten, hoe zit het dan? Ik denk dat problemen met de stofwisseling en dergelijke ook snel een bijzonder groot probleem gaan spelen wanneer je verder omhoogschaalt, en dat deze misschien wel kritieker zijn dan die van het skelet...