Moderator: physicalattraction
Benm schreef:Dat zou kunnen, maar het maakt het er niet duidelijker op. Als je dan een limiet wilt stellen, stel die dan gewoon in zoveel mol of gram AR-41 per jaar, en als het een relatief constante stroom is nog liever in mol per uur/dag dan per jaar gezien de halfwaardetijd.
Hier wordt trouwens ook doorgerekend naar gray en sievert a.g.v. die rokerij, eenheden waar ik me meer bij kan voorstellen.Inhalation of cigarette smoke is a supplementary exposure to 210Po radionuclide. Variable percentages, between 5 to 37 %, of the cigarette 210Po content are inhaled with the mainstream smoke by the smoker. In the worst case, a blended type cigarette with filter, the consumption of one pack of 20 cigarettes per day gives rise to a 210Po inhalation rate of 0.03 Bq d1.
De reden dat men in Bq werkt is omdat dit een eenheid is die men relatief direct kan meten: detector in de schoorsteen/afzuiginstallatie et voila (rekening houden met efficiëntie van meetopstelling,volume dat men per seconde loost etc.)Professor Puntje schreef:
Dat lijkt mij ook duidelijker. Om de 'becquerel per jaar' goed te praten zou je mijn definitie kunnen gebruiken, maar ook daarmee is en blijft de 'becquerel per jaar' onnodig ingewikkeld en verwarrend.
deklerkt schreef: Da's niet wat Bq/jaar zegt. Dat zou kg/jaar zijn (waarbij activiteit apart gemeld moet worden en ook nog eens constant blijven over die periode. Wat moeilijk is bij kortlevende isotopen)
Benm schreef: Het zijn lastige rekensommen, want het verschilt per isotoop, en ook hoe je het binnenkrijgt.
Er is geen directe berekning tussen inname van zoveel Bq naar zoveel Sv (of zelfs maar Gy) dosis.
Een aardig voorbeeld is tritium: Gasvormig is het niet zo gevaarlijk, want je ademt het vrij snel weer uit. Gebonden aan water of een eiwit, vet, suiker oid is het veel gevaarlijker omdat het het metabolisme in gaat. Uiteraard gaat het ook weer het lichaam uit (als onderdeel van urine, zweet, adem etc), maar dat duurt wel een tijdje.
Vooral stoffen met een lang biologisch halfleven zijn gevaarlijk, bijvoorbeeld radioactief strontium dat min of meer verwerkt wordt als calcium en in botten en dergelijke terecht komt, met een biologisch halfleven van 10 a 20 jaar.
Anyway, van ingenomen Bq naar blootgestelde Sieverts is de berekening van de 'committed dose', en dus een functie van blootstellingsroute, specifieke isotoop, en andere factoren als gebrek of overschot aan een niet-radioactieve isotoop van dat element (bijvoorbeeld bij jood). De getallen voor deze berekening zijn experimenteel vastgesteld uit dierproeven, soms deels geschat of onbekend.
Voor het genoemde argon-41 lijkt me de comitted dose per ingeademde becquerel erg klein: zo'n edelgas adem je snel weer uit en wordt voor zover ik weet niet/nauwelijks uitgewisseld met het bloed (argon is niet erg oplosbaar in water, en van nature adem je ook al 1% niet-radioactief argon in).
Jan van de Velde schreef:Ik nog steeds niet.
Stel dat ik op jaarbasis veilig die 75 000 Bq mag "eten" , en mijn rendiervlees heeft een activiteit van 3000 Bq/kg. In een simpel sommetje zit ik na 25 kg vlees aan mijn limiet.
Maar voor mijn werkelijke blootstelling aan straling maakt het volgens mij héél wat uit of in extremis die 3000 Bq/kg afkomstig zijn van een nucleide met een halfwaardetijd van een dag, of een halfwaardetijd van honderden jaren.
In het eerste geval bevat mijn biefstukje:
\(N_t = \frac{A_t\cdot t_\frac{1}{2}}{\ln 2}=3,74\cdot 10^8 \)radioactieve nucleiden die binnen een jaar allemaal vervallen. Ik sta dan bloot aan 3,74·108vervalgebeurtenissen (na een week ben ik nagenoeg stralingsvrij)
In het tweede geval is die intensiteit nagenoeg constant en sta ik dat jaar van mijn vakantie naar Laplandbloot aan 3000 x 3600 x 24 x 365 = 9,5·1010 vervalgebeurtenissen (uiteraard afgezien van de biologische halfwaardetijd, dwz de nucleïden die ik in de loop van de tijd weer uitpoep).
Dat scheelt een factor 200 voor dezelfde momentane activiteit op de geigerteller die naast mijn bord ligt.
Dus snap ik nog steeds de zin van een GBq per jaar niet