Puzzel Puzzels
MaxL
Artikelen: 0

Middelpuntzoekendekracht

Goedenavond,

Ik heb een vraag over de middelpuntzoekende kracht. Tijdens mijn natuurkunde lessen heb ik geleerd dat de middelpuntzoekende kracht de (resulterende) kracht is die nodig is om een eenparige cirkelbeweging uit te voeren. Deze kracht is naar het midden van de cirkel gericht.

Maar als de middelpuntzoekende kracht de resulterende kracht is van alle krachten die op het voorwerp werken, dan zou het voorwerp dan toch gewoon naar het midden toe bewegen en niet om het middelpunt blijven draaien?

Kan iemand mij hiermee helpen?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden!

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: Middelpuntzoekendekracht

een (netto)kracht zorgt voor:
  • een verandering van snelheid
  • een verandering van richting (eigenlijk ook een verandering van snelheid omdat snelheid een vectorgrootheid is,
    \( \overrightarrow v\)
  • een verandering van vorm
in de tweede bullet zit jouw denkprobleem
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

aapje1

Zonder middelpuntzoekende kracht zou een voorwerp rechtdoor gaan. De middelpuntzoekende kracht staat altijd loodrecht op de snelheidsvector. Hierdoor verandert de richting van (zodanig dat het voorwerp een cirkelbeweging beschrijft).
MaxL

Ik geloof dat het kwartje begint te vallen. Zonder middelpuntzoekende kracht zou het voorwerp dus rechtdoor bewegen (dezelfde richting behouden). Maar door de middelpuntzoekende kracht (de resulterende kracht) verandert de snelheid en de richting zodanig dat het voorwerp een cirkelbeweging beschrijft. 
En het is dus onmogelijk dat het voorwerp door middel van de middelpuntzoekende kracht naar het middelpunt van de cirkel toe beweegt, omdat het dan geen eenparige cirkelbeweging meer is.
Verbeter me als ik het nu nog fout zeg, maar ik denk dat ik het nu snap ;)

Bedankt!
Jan van de Velde

MaxL schreef:  
En het is dus onmogelijk dat het voorwerp door middel van de middelpuntzoekende kracht naar het middelpunt van de cirkel toe beweegt, omdat het dan geen eenparige cirkelbeweging meer is.
dat laatste is op zich een rare voorwaarde. Bij een wat te kleine middelpuntzoekende kracht zal een bewegend object naar buiten gaan spiraliseren, of andersom. Daarom is zo'n middelpuntzoekende kracht niet minder middelpuntzoekend. 
Beter: als massa, snelheid, baanstraal en middelpuntzoekende kracht met elkaar overeenstemmen (Fc = mv²/r) ontstaat een eenparige cirkelbeweging, anders niet. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
lolz12

Als je wiskunde B hebt gehad zou dit te volgen moeten zijn. De éénalaatste regel geeft een redelijke benadering als delta t klein is. Daarna is het simpele algebra om de twee termen die gelijk zijn aan theta kruiselings te vermenigvuldigen. :

hqdefault
hqdefault 3674 keer bekeken

(De laatste twee regels komen voort uit de gelijkvormige driehoeken.)
MaxL

lolz12 schreef: Als je wiskunde B hebt gehad zou dit te volgen moeten zijn. De éénalaatste regel geeft een redelijke benadering als delta t klein is. Daarna is het simpele algebra om de twee termen die gelijk zijn aan theta kruiselings te vermenigvuldigen. :

Afbeeldinghqdefault.jpg

(De laatste twee regels komen voort uit de gelijkvormige driehoeken.)
Ik zit nu in 5 vwo en heb inderdaad wiskunde B, maar ik kan hieruit niet helemaal begrijpen wat je probeert duidelijk te maken. Ik snap dat je met behulp van de vectoren dan delta V kan bepalen, maar die blauwe formules kan ik niet helemaal volgen.

Zou je dit eventueel nog eens nader toe kunnen lichten? En proberen aan te geven wat je hier precies mee bedoelt?
aadkr
Pluimdrager

MaxL,
Zie je kans om de volgende formule wiskundig af te leiden:
\(F_{C}=\frac{m \cdot v^2}{R}\)
lolz12

MaxL schreef: Ik zit nu in 5 vwo en heb inderdaad wiskunde B, maar ik kan hieruit niet helemaal begrijpen wat je probeert duidelijk te maken. Ik snap dat je met behulp van de vectoren dan delta V kan bepalen, maar die blauwe formules kan ik niet helemaal volgen.

Zou je dit eventueel nog eens nader toe kunnen lichten? En proberen aan te geven wat je hier precies mee bedoelt?
De blauwe regels komen voort uit gelijkvormige driehoeken, de verhoudingen tussen bepaalde zijdes zijn gelijk aan elkaar. Daarna is het gewoon algebra.
Dit is een (simpele) afleiding van de middelpuntzoekende kracht formule. Als je weet hoe een formule tot stand komt kan je veel intuïtiever met de formule werken dan de voorwaardes uit je hoofd te leren. :)
MaxL

lolz12,

Met formules ben ik meestal wel aardig goed, maar vectoren is niet mijn sterkste punt.... ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je bedoelt, maar ik heb in ieder geval wel antwoord gekregen op mijn (eerste) vraag ;) 
Ik zie namelijk geen gelijkvormige driehoeken, die formule voor die hoek vind ik ook een beetje vaag. Reken je een hoek niet altijd met sinus, etc. uit? Als u tijd hebt, zou ik het fijn vinden als u uw antwoord iets uitgebreider kunt uitleggen. Ik kan er namelijk echt niet tegen als ik iets niet snap ;P
aadkr
Pluimdrager

MaxL
In bericht numer 8 vraag ik je of je kans ziet om die formule af te leiden.
Daar zal ik je uiteraard bij helpen.
Om die formule af te leiden moet je wel iets weten van het differentieren en de kettingregel.
Ook zal ik je een tekening geven van een massapunt P ,dat eenparig linksom een cirkel doorloopt.
MaxL

aadkr,

Bedankt voor uw reactie! Ik vind het lastig om de afgeleide te geven van de formule voor de middelpuntzoekende kracht als ik eerlijk ben. Moet je niet de quotiëntregel gebruiken hier dan?

Met parameters lijkt het me een stuk makkelijker:

<b>x(t) = r*cos(wt) en y(t) = r*sin(wt) (straal = r, hoeksnelheid = w).

x'(t) = -rw*sin(wt) en y'(t) = rw*cos(wt). 

En x''(t) = -rw2*cos(wt) en y''(t) = -rw2*sin(wt). </b>
<b>a(t) = sqrt(x''(t)2 + y''(t)2) = sqrt(r2w4*cos2(wt) + r2w4*sin2(wt)) = sqrt(r2w4) = rw2.

w = v/r, dus a = r*v2/r2 = v2/r.</b>

Maar volgens mij bedoelt u dit niet.
lolz12

MaxL schreef: lolz12,

Met formules ben ik meestal wel aardig goed, maar vectoren is niet mijn sterkste punt.... ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je bedoelt, maar ik heb in ieder geval wel antwoord gekregen op mijn (eerste) vraag ;)
Ik zie namelijk geen gelijkvormige driehoeken, die formule voor die hoek vind ik ook een beetje vaag. Reken je een hoek niet altijd met sinus, etc. uit? Als u tijd hebt, zou ik het fijn vinden als u uw antwoord iets uitgebreider kunt uitleggen. Ik kan er namelijk echt niet tegen als ik iets niet snap ;P
De hoek hier is na een hele kleine stap delta t, dan is die hoek delta theta en dus zal je verhouding van de zijdes als delta theta kunnen beschouwen. Onderstaand plaatje zal één en ander duidelijk maken: 
figure-07-01-01ab-2
figure-07-01-01ab-2 3666 keer bekeken

De gelijkvormige driehoeken is degene met r als benen (trek lijn van m naar m op eerste plaatje) en hoek theta als tophoek en de andere V als benen. Allebei gelijkbenige driehoeken en zelfde tophoek daarom gelijkvormig. Kijk er nog eens goed naar hoe die verhouding tussen zijdes zit bij deze driehoeken en dan zal je het snappen.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

aadkr
Pluimdrager

img102
img102 3612 keer bekeken

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!