Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Ruijzendaal
Artikelen: 0

Cesium Cs waar te verkrijgen?

Beste dames en heren op dit forum,

Ik zal mezelf even voorstellen, mijn gebruikersnaam is Ruijzendaal. Ik ben student metaalbewerking. Ik kwam onlangs een video tegen, waarin ze een metaal genaamd Cesium laten smelten door alleen in de hand te houden! Als student metaalbewerking stond ik hier met enorme fascinatie naar te kijken, omdat ik weet hoeveel moeite het kost om een metaal te smelten.

Daarom ben ik nu op zoek naar een kleine sample van dit prachtige metaal om naar te kijken. Na wat research ben ik meteen achter de ook wat gevaarlijke kant van Cesium gekomen, en wil u allen goed duidelijk maken dat ik niet van plan ben om dit in water te gooien. Ik ben ook niet van plan om hiermee te experimenteren, alleen observeren.

Zoals ik al zei, ik ben een student en heb niet veel te spenderen, toch ben ik op zoek naar een vooral veilige sample. Wie o wie heeft ervaring met het aanschaffen van Cesium? Ik ben bekend met Smart-Elements. Ik ben slechts op zoek naar 5 gram van dit prachtige metaal in mooi glaswerk. Ik sta natuurlijk ook open voor 2e hands samples.

Bij voorbaat dank!

Ruijzendaal

ads

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Benm

Re: Cesium Cs waar te verkrijgen?

Als je metaal wilt dat smelt in je hand kun je beter voor gallium gaan, dat is tamelijk ongevaarlijk en kun je dus daadwerkelijk in je hand laten smelten. Cesium smelt ook in je hand, om er vervolgens een gat doorheen te branden en eventueel halverwege dat proces te ontploffen. 

Metallisch cesium kun je denk ik niet online bestellen gezien de gevaren bij transport, je zou wel een cesiumzout kunnen bestellen en daar zelf cesium metaal mee kunnen maken via een reactie (cesiumchloride met lithium bijvoorbeeld, maar dit is extreem gevaarlijk en geen aanrader tenzij je iemand met veel ervaring hebt die je kan helpen!). 
Victory through technology
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ruijzendaal

Beste Benm,

Dank u wel voor uw reactie! Dat is echt een goede tip van het gallium. Echter ben ik opzoek naar een zeldzaam metaal. Sorry dat ik dit niet heb beschreven in het onderwerp. Cesium is precies wat ik zoek! Ik heb nog wat onderzoek gedaan naar het aantal Cesium ongelukken, en die waren niet te vinden. Enkel een aantal ongelukken met het radioactieve soort Cesium 137, waar ik absoluut niet naar op zoek ben. Ik wil u allen nogmaals duidelijk maken dat ik er met respect mee om zal gaan.

Met vriendelijke groet, 

Ruijzendaal
ArcherBarry

Opmerking moderator

respect voor scheikunde is iets dat zeer belangrijk is. Echter wil ik met klem aanraden het advies van Benm op te volgen om cesium te vervangen voor gallium. Dit om risico's voor u en andere geïnteresseerden te beschermen. Bij scheikunde komt het regelmatig voor dat het meest effective stof niet wordt gekozen in het voordeel van een veiligere.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Benm

Wellicht om de gevaren duidelijker te maken:

Cesium-137 is gevaarlijk omdat het radioactief is. Zouten van deze isotoop zijn ook zeer gevaarlijk hoewel ze chemisch niet reactief zijn, en je ze zonder enige acute problemen in beperkte concentratie zou kunnen innemen. Je zou bij wijze van spreke cesium-137-chloride op je frietjes kunnen gooien en het opeten, en daar pas veel later aan sterven.

Niet-radioactief cesium is gevaarlijk als zuiver element, maar de meeste zouten zijn dat niet. Iets als cesiumchloride wordt regelmatig gebruikt vanwege de grote dichtheid van een oplossing/gradient in water in centrifuges en dergelijke, en is compleet ongevaarlijk bij aanraking oid (je moet het niet expres opdrinken, maar een druppeltje op je hand doet echt geen kwaad).

Metallisch cesium is gewoon extreem reactief, tot op het punt waarop het in brand vliegt bij blootstelling aan gangbare lucht. Een stukje cesium kun je niet eens op een schaaltje laten liggen zonder heftige reacties, iets dat met natrium meestal nog wel kan (daar groeit snel een laag NaOH op maar het vat niet acuut vlam of explodeert normaliter niet).  

Als je cesium wilt hebben voor een elementenverzameling of iets dergelijks dan kan dat natuurlijk wel, maar alleen in een gesloten glazen ampul, liefst nog gegoten in een blokje plexiglas zodat zelfs bij laten vallen geen probleem ontstaat. 

Chemici in het algemeen en ik persoonlijk zijn echt niet heel bang aangelegd, maar er zijn gewoon bepaalde stoffen waar je echt heel voorzichtig mee moet zijn. Zaken als geconcentreerd zwavelzuur of kaliumcyanide vallen onder de categorie 'prima hanteerbaar met voorzorg', maar dingen als cesium, fluor, waterstoffluoride en dergelijke zijn eerder 'alleen gebruiken als het echt niet anders kan' of gewoon 'laat maar, niet sterven is belangrijker dan het experiment voltooien'. 
Ruijzendaal

Dank u allen voor de reacties,

Dat was een zeer mooi voorbeeld van u, Benm. Ik was al bekend met cesium 137, het radioactieve soort dat onder andere is vrijgekomen bij de kernramp van Fukushima en Tsjernobyl.

Ik heb op Smart-Elements ook een sample in (volgens mij) plexiglas gevonden. Echter vind ik het zonde, aangezien dit voor onderwijs word gebruikt, en er waarschijnlijk voor 30 euro geen echt cesium in zit.

Ik ben van plan om voor aanschaf van dit product een kluis te bouwen inclusief temperatuur sensor en temperatuur regeling, zodat het op warme dagen niet constant vloeibaar blijft, maar netjes 10/15 graden. Het word inderdaad gebruikt voor een elementen verzameling. Het begin in ieder geval, aangezien ik exclusief deze op 1 sample zit. Ik heb een stukje obsidiaan, ook wel vulkaansteen waar ik erg trots op ben, hoewel dit totaal niet zeldzaam is en waarschijnlijk mijn woonhuis er op gebouwd staat bij wijze van spreken.

Het volgende element dat ik van plan ben te verzamelen in cesium. In een gekoelde kluis. Wat u beschrijft over met respect omgaan met elementen ben ik het helemaal eens, ArcherBarry. Zoals ik al zei, hoop ik door het gebruiken van een omgebouwde brandkast het risico te verkleinen doordat het in een gekoeld en donkere ruimte word bewaard. Als u nog tips voor bij heeft over de gewenste temperatuur, dan hoor ik dat graag. Natuurlijk sta ik er bij stil dat teveel warmtewisseling het glas kan laten breken, daarom zit ik aan een constante temperatuur van 15 graden te denken.

Met vriendelijke groet,

Ruijzendaal
Benm

Een constante temperatuur is niet nodig, zolang er maar wat 'lege' ruimte in een ampul is. Door normale temperatuurverandering breekt glas niet, dat gebeurd alleen als het heel snel gaat waardoor een deel sneller uitzet dan de rest. Glazen thermometers breken tenslotte ook niet, zelfs niet als ze buiten hangen met de vollle temperatuurswisseling tussen dag en nacht. 
Ruijzendaal

Beste Benm,

Dank u voor de informatie! Als u zegt dat de temperatuur verandering niet erg is, dan zal ik hier ook niet mee gaan werken. Mijn enigste zorg is de zomer, wanneer het 30+ graden kan worden. Ik wil natuurlijk niet dat de brandkast omgevormd word in een broeikas. Dat zou niet goed zijn voor het cesium. Het liefst koel ik het tot een constante en veilige temperatuur. 

Met vriendelijke groet,
Ruijzendaal
Ragbips

Benm schreef: Wellicht om de gevaren duidelijker te maken:

Cesium-137 is gevaarlijk omdat het radioactief is. Zouten van deze isotoop zijn ook zeer gevaarlijk hoewel ze chemisch niet reactief zijn, en je ze zonder enige acute problemen in beperkte concentratie zou kunnen innemen. Je zou bij wijze van spreke cesium-137-chloride op je frietjes kunnen gooien en het opeten, en daar pas veel later aan sterven.

Niet-radioactief cesium is gevaarlijk als zuiver element, maar de meeste zouten zijn dat niet. Iets als cesiumchloride wordt regelmatig gebruikt vanwege de grote dichtheid van een oplossing/gradient in water in centrifuges en dergelijke, en is compleet ongevaarlijk bij aanraking oid (je moet het niet expres opdrinken, maar een druppeltje op je hand doet echt geen kwaad).

Metallisch cesium is gewoon extreem reactief, tot op het punt waarop het in brand vliegt bij blootstelling aan gangbare lucht. Een stukje cesium kun je niet eens op een schaaltje laten liggen zonder heftige reacties, iets dat met natrium meestal nog wel kan (daar groeit snel een laag NaOH op maar het vat niet acuut vlam of explodeert normaliter niet).  

Als je cesium wilt hebben voor een elementenverzameling of iets dergelijks dan kan dat natuurlijk wel, maar alleen in een gesloten glazen ampul, liefst nog gegoten in een blokje plexiglas zodat zelfs bij laten vallen geen probleem ontstaat. 

Chemici in het algemeen en ik persoonlijk zijn echt niet heel bang aangelegd, maar er zijn gewoon bepaalde stoffen waar je echt heel voorzichtig mee moet zijn. Zaken als geconcentreerd zwavelzuur of kaliumcyanide vallen onder de categorie 'prima hanteerbaar met voorzorg', maar dingen als cesium, fluor, waterstoffluoride en dergelijke zijn eerder 'alleen gebruiken als het echt niet anders kan' of gewoon 'laat maar, niet sterven is belangrijker dan het experiment voltooien'. 

Dit is een beetje overdreven, zoveel gevaarlijker dan kalium is cesium niet, en de knal is ongeveer gelijkwaardig als je eenzelfde hoeveelheid in water gooit. Natuurlijk heeft cesium ook een erg hoog molgewicht, dus je krijgt veel minder mol cesium voor je geld dan wanneer je dezelfde massa aan kalium zou kopen.

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Benm

Alsof kalium ongevaarlijk is?

Een laag smeltpunt maakt deze metalen gevaarlijker, bijvoorbeeld ook legeringen van natrium met kalium (NaK) die bij kamertemperatuur vloeibaar zijn. Als je daar een druppel van laat vallen spat die meteen uit elkaar met een veel groter volume als gevolg, in tegenstelling tot vast natrium of kalium dat min of meer aan 1 stuk blijft. 

Cesium heeft een laag smeltpunt en kan mogelijk al smelten door reactie met de lucht, waardoor je dat grotere volume ook krijgt zodra het de grond (oid) raakt. 

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!