anusthesist schreef:
Het is handig als je óók de normaalwaarden geeft, dat geeft degene die het topic leest een veel sneller beeld van wat afwijkend is en in welke mate.
Ik kan ze niet meer toevoegen aan mijn openingscomment, maar de volgende waarden gelden:
pH: 7,35 - 7,45
PO2: 80 - 100 mmHg
pCO2: 35 - 45 mmHg
HCO3-: 23 - 28mmol/l
BE: -2 - +2 mmol/l
AG: <15
anusthesist schreef:
Voordat we het over de BE hebben. Het kan per definitie geen gecompenseerde respiratoire acidose zijn vanwege 2 redenen. Weet je welke 2?
Tip: pH en pCO2
Los van die BE zou ik zeggen, de pH is 7,26 dus acidisch, de respiratoire component pCO2 is verhoogd (60mmHg) en zou de primaire oorzaak van het probleem kunnen zijn. HCO3- is normaal (doch eerder aan de hoge kant) dus op basis daarvan zou ik geen compensatie kunnen vaststellen. Ook zou ik op basis van een eerder hoge HCO3- afleiden dat het lichaam het respiratoire probleem probeert te compenseren door meer HCO3- vast te houden/produceren, enkel zit ik dan met het probleem dat dit proces veel trager verloopt en rest mij de vraag of dit wel (al) zou kunnen.
anusthesist schreef:
Bovendien is hier sprake van een mengbeeld, maar daar kunnen we het ook later over hebben, want er moet wel een belletje gaan rinkelen als iemand waarden heeft die allemaal debet zijn aan een alkalose, terwijl patiënt juist een acidose heeft.
Nu ik weet dat een stijging van de BE enkel kan suggereren dat er sprake is van een alkalose zie ik wel dat het niet anders kan zijn dan een mengbeeld. Maar dan nog vraag ik me af waarom die BE geen invloed heeft op de pH, er is een overschot aan basen, de pH zou dan toch moeten stijgen? Als je begrijpt waar ik op doel.