Het volgende probleem blijft aan mij knagen.
Is nu nul een reken- of telgetal?
Zelf denk ik dat het uitsluitend een rekengetal is (de meningen daarover zijn verdeeld).
Wie kan mij uit de droom helpen?
Zoals je waarschijnlijk weet is je vraag tot welke verzameling het getal 0 behoort niet erg origineel. Doe de lezer een plezier, en citeer wat wikipedia erover zegt: "Er is geen overeenstemming of het getal 0 bij de natuurlijke getallen hoort. In de traditionele definitie beginnen de natuurlijke getallen bij 1 - van daaraf begint men immers te tellen - , maar vanaf de negentiende eeuw ziet men de definitie opduiken die 0 wel tot de natuurlijke getallen rekent. In de wiskunde wordt tegenwoordig vrij algemeen het getal 0 tot de natuurlijke getallen gerekend."Kampen540 schreef:Is nu nul een reken- of telgetal?
Nul is geen tastbaarheid.Benm schreef: Het lijkt mij ook vreemd dat nul geen natuurlijk getal zou zijn. 0 paarden in de wei, 0 vrije vakken op de parkeerplaats, er zijn zoveel natuurlijke situaties waarbij 0 voorkomt dat ik amper kan voorstellen hoe men het ooit zonder deed. Hoogstens noem je het anders, bijvoorbeeld 'geen'.
Het slechtste wat men kan doen is taalkundige argumenten gebruiken om wiskundige begrippen vast te leggen.Math-E-Mad-X schreef: Persoonlijk vind ik het eleganter om 0 wel als natuurlijk getal te beschouwen.
Ten eerste, omdat de natuurlijke getallen dan precies overeenkomen met de mogelijke kardinaliteit van een eindige verzameling: het getal 0 is de kardinaliteit van de lege verzameling. Getallen zoals -1 and 2,5 kunnen natuurlijk nooit de kardinaliteit van enige verzameling kunnen zijn.
Ten tweede vind ik het vanuit taalkundig oogpunt ook logischer om 0 wel mee te tellen omdat het getal 0 in de meeste gevallen waar je een natuurlijk getal als antwoord verwacht het getal 0 ook gewoon een prima antwoord is. Bijvoorbeeld, als ik vraag "Hoeveel bananen heeft de baviaan gegeten?" en iemand geeft als antwoord "0 bananen" dan is dat een volkomen zinvol en begrijpelijk antwoord (in tegenstelling tot -1 bananen) . Ik zie verder ook geen enkele reden waarom een baviaan het begrip "0 bananen" niet zou kunnen begrijpen (als we aannemen dat hij "3 bananen" wel kan begrijpen).
Hetzelfde voor de vraag "hoeveel kittens heeft de kat gekregen?". Ik zie niet in waarom je niet zou mogen zeggen dat ze 0 kittens heeft gekregen.
Maar goed, uiteindelijk blijft het natuurlijk een kwestie van smaak.
tempelier schreef: 1-muis kun je oppakken 0-muizen niet.
Het probleem is wel dat een halve muis geen echte muis meer is.Benm schreef:
Maar een halve muis wel, al zou ik handschoenen aanbevelen![]()
Bedenk dat we hier op een wetenschapsforum zitten en niet op een filosofieforum. Er is hier wel een apart filosofieforum, maar dat is en blijft helaas gesloten. Dat houdt dus in dat je posts in ieder geval onderbouwd moeten zijn met steekhoudende argumenten. Jouw manier van formuleren is helaas nogal warrig (niet persoonlijk bedoeld) zodat het voor mij en voor anderen niet duidelijk is wat we precies met jouw manier van formuleren aanmoeten.Stop met het geleuter over niet wetenschappelijk en uitsluiting
Sinds Aristoteles is wetenschap kennelijk verworden tot een soort religieuze gemeenschap onder aanvoering van broeders in religieuze kleding (wie gezangen zingt i.p.v. psalmen wordt uit de gemeenschap verstoten).