ZVdP schreef:Een degelijke spanningsregelaar in een pc moet dat toch aankunnen, of niet?
Alles lijkt me sowieso minstens bestand te moeten zijn tegen een range van ongeveer 205-245V als je iets in geheel Europa wil verkopen, gezien de verschillen in netspanning (220 hier, 240 GB,...).
Ik heb wel niet nagekeken naar welke niveau die box de spanning wil verlagen.
Ze claimen dat het vermogen met 36% afneemt, dat komt overeen met een afname van de spanning met 20% bij perfecte last. Er blijft dan nog een goede 175V over. Dat lijkt me erg sterk. Het lijkt me eigenlijk veel waarschijnlijker dat ze bedrieglijke reclamepraktijken voeren...
In physics I trust schreef:@317070: op welke manier is een lagere spanning slechter voor elektronica?
In embedded systemen is dit een handige manier van energiebesparing. Als je idle time over hebt in een schedule, ga je de cpu niet in slaapstand zetten tijdens de idle time, maar ga je tijdens bepaalde processen de spanning van de cpu verlagen totdat je geen idle time meer over hebt; dit bespaart meer vermogen dan sleep modus.
Elektronica zelf heeft daar uiteraard geen last van. Die zit gewoonlijk op een uiterst stabiele DC-voeding.

Die voeding heeft daar wel last van, lijkt mij. Ik kan me vooral voorstellen dat toestellen met minder stabiele voeding dit niet grappig vinden. Klimatisering bijvoorbeeld, of gsm/laptop-adapters.
Maar omgekeerd gaat die lagere spanning geen enkele invloed hebben op het verbruik van digitale apparaten.
Het grote probleem dat ik zie, is dat de effecten onmogelijk in te schatten zijn. Elektrische apparatuur is zo ingewikkeld, dat je onmogelijk kunt weten wat waar last van heeft, enkel dat de fabrikant het heeft ontworpen voor die en die specificaties. Je gaat waarschijnlijk ook nooit een probleem kunnen terugbrengen op die zwakke voeding. En als je die dingen niet zeker kunt weten, dan zou ik er gewoon van af blijven.