Puzzel Puzzels
Timmoty
Artikelen: 0

DES of BMS bij pati

Ik vraag me af of DES of BMS de voorkeur heeft bij AF + ACS en hoe het medicatiebeleid bij deze twee opties is. 

In de ESC-richtlijn vind ik dat nieuwe generatie DES de voorkeur heeft boven BMS bij patiënten met een hoog bloedingsrisico die niet langdurige DAPT kunnen gebruiken, zoals patiënten met indicatie voor een OAC (onder 7.5 Type of stent). 

In figuur 7 van de richtlijn staat ook een beleid voor patiënten die een PCI ondergaan en een indicatie voor een OAC hebben. Begrijp ik het dan goed dat dit figuur de situatie van een DES weergeeft en dat er een ander beleid is voor BMS?

In een van mijn colleges wordt het volgend beleid weergegeven (ik kan alleen niet goed vinden waarop dit is gebaseerd):

HASBLED >= 3

BMS:

1 mnd coumarine + ASA + Clopi

11 mnd coumarine + Clop (of ASA)

Na 12 mnd coumarine 

DES: regime zoals onder 

HASBLED 0-2

BMS of DES

6 mnd coumarine + ASA + Clopi

6 mnd coumarine + Clopi (of ASA)

Na 12 maanden alleen coumarine

Uit figuur 7 uit de richtlijn kan ik helemaal niet opmaken of er gekozen wordt voor een BMS of DES. Ik neem aan DES. Maar wat ik me dan afvraag; bij patiënten met een hoogbloedingsrisico die een DES krijgen; is er dan een indicatie voor 6 maanden coumarine + ASA + Clopi? Of volstaat dan ook één maand? 

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Diagnostiek en therapie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!