Puzzel Puzzels
Sado
Artikelen: 0

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Ik denk dat je oorzaken en consequenties door elkaar haalt. Depressie is vooral zo vervelend vanwege de sterke gevoelens die het met zich meebrengt. Het is echter zo dat deze gevoelens worden geinterpreteerd door de hersenen, en dat dit zich gaat uiten in het denken. De zin van het leven niet inzien is dus geen oorzaak, maar een gevolg. Als jij concludeert dat het leven geen zin heeft, doe je dit aan de hand van het denken. Het denken staat weer onder invloed van het gevoel. Dit is dus de uiteindelijke bron van je gedachten. Gevoel is weer hetgeen wat jou een bepaalde richting op stuurt; als jij je hand op een hete plaat legt, voel je die extreme hitte, en trek je je hand terug. Als je je vrolijk voelt, word je bijvoorbeeld heel erg blij en expressief. Als je je niet zo vrolijk voelt, trek je je bijvoorbeeld terug en ga je huilen. Het gedrag wat je vertoont word dus vooral beinvloed door wat je voelt, en minder door wat je denkt. Gedrag is dus grootendeels onbewust. Maar alle gedrag word vertoont om een reactie van een ander uit te lokken.

Dat depressie een vorm van aandacht vragen is komt dus niet door onszelf, maar door ons onbewuste, door ons gevoel. Dit is wat ons in die situaties stuurt. Wat je op zo'n moment denkt, telt minder mee. In je hoofd kun je op zo'n moment bijvoorbeeld helemaal geen zin hebben in aandacht, maar dit maakt niet uit, want het denken is op zo'n moment niet in controle. Dat is het gevoel. En het gevoel stuurt en gedrag en gedrag is altijd een vorm van aandacht vragen!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

bolt thrower

Sado, heb je nooit een carriere in de politiek overwogen? Je kan lullen als Brugman en in de politiek hoeft het ook niet per se ergens over te gaan, als je maar overal een antwoord op hebt.

Ik geef het op voor vandaag. De aanhouder wint.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Animus

Als je zelf al denkt dat depressie een ziekte is (en je er daardoor weinig aan kunt veranderen) dan zet je jezelf al helemaal klaar om te falen. Depressie is voor mij een gedragsvorm, en zodra je dit erkent, kun je er iets mee doen.
http://www.spreekuurthuis.nl/themapag.html...thema=Depressie

kijk naar de link er staat depressie is officieel een psyhiatrische ziekte.

dat bedoeld ik te zeggen.ik heb niet gezegd depressie is een ziekte dus ik kan er niks aan doen ik heb zelfs gezegd dat ik er al vanalles aan gedaan heb.

depressie is geen gedragsvorm maar iemand die depresief is heeft een depressief gedrag.depressie is geen gedragsvorm omdat ieder mens die depressief is een ander gedrag is en je dat dus niet onder 1 noemer kan zetten.hoop dat je dat met me eens bent.
Nee, dat begrijpen wij wel. Ieder mens leeft namelijk onder dezelfde omstandigheden; iedereen maakt wel iets mee wat hem of haar een situatie oplevert die een depressie kan veroorzaken. Menselijk lijden is universeel, het is niet te vermijden, en iedereen heeft er mee te maken. Jij denkt misschien dat je de enige bent met dit probleem, maar zoals je kunt lezen zijn het er alleen in Nederland al 800.000. Moet je eens nadenken wat dit inhoud voor dit forum... 800.000 over 16.000.000, dat betekent dat 1 op de 20 personen depressief is. Dit forum telt 3150 leden, hiervan zijn er dus, aan de hand van statistief, 157 depressief. De kans is best groot dat je dus nu met iemand aan het praten bent die zelf ook depressief is of depressie heeft gekend.
als je me begreep had je op ze minst meer respect voor mij.

ieder mens kan depressie worden en maakt minder leuke dingen mee. dat wil niet zeggen dat iedereen er depressief door wordt.en zoals ik al zij je begrijpt me niet want je weet gewoon niet hoe het voeld om depressief te zijn het is een gevoel apart die je niet zomaar de baas kan zijn als dat kon waren er niet zoveel mensen depressief.en ik kan me niet voorstellen dat al die mensen depressief zijn om aandacht te krijgen. al hebben ze die aandacht wel nodig betekent niet dat ze zich zo voelen om aandacht te krijgen iemand die depressief is heeft of een ander gedrag of geluk.

geluk is misschien niet zo duidelijk maar ik bedoel met geluk een makkelijkere situatie leefomgeving.

een psychiater die depressief wordt in een oorlogs gebied om dat hij het niet meer trekt om al die soldaten die ook depressie enzo worden te behandelen wordt niet depressief omdat hij aandacht wil maar omdat hij aandacht en hulp nodig heeft of de situatie niet gewoon niet wil maar toch moet ervaren meemaken.

en ja de kans is groot dat ik nu aan het praten ben met iemand die deppressief is maar volgens mij heb ik hier nu 3 andere mensen gezien die dat waren en die alle drie het niet helemaal eens waren met jouw.
Depressie is een verzamelnaam voor een aantal gevoelens. Iedereen heeft zich weleens ***** moeten voelen, iedereen is weleens afgewezen, iedereen heeft weleens een naaste moeten verliezen... Iedereen maakt dingen mee die ongelukkigheid veroorzaken. Hoe kun je dan in hemelsnamen claimen dat depressie iets is wat je niet kunt overbrengen? Iedereen weet hoe erg het is om ongelukkig te zijn; het feit dat dit zo is is overduidelijk als je ziet wat mensen allemaal doen om pijn en leed te vermijden. Waarom denk je dat alle reclames op tv zeggen dat hun product je gelukkig kan maken? Dit is precies wat mensen willen horen!
iedereen heeft wel eens wat meegemaakt ja maar wil je dan zeggen als je wel eens wat meegemaakt hebt je meteen weet hoe het voeld om depressief te zijn dacht het niet heh.als je dat denkt dan begrijp ik dat je mij niet begrijpt en denkt dat je me wel begrijpt.

hier zit het hem nu juist in dat het gevoel dat je hebt als je depressief bent ver van te vergelijken is met de dagelijkse tegenslagen of iets grotere tegenslagen in het leven.jij kan je gewoon niet voorstellen hoe ongeloofelijk rot je je voeld als je depressief bent omdat je het niet meegemaakt hebt je kan speculeren en een beeld scheppen maar je kan het je nooit zo voorstellen als ik dat kan of iemand anders die iets dergelijks meegemaakt heeft.
Nu schrijf je iets waar ik het totaal niet mee eens kan zijn! Ik ben sterk van mening dat wat je denkt word veroorzaakt door wat je voelt, en zeker niet andersom, zoals jij suggereert! Het gevoel, de intutie, was er eerder dan het denken, de taal, de logica. Dieren vertonen ook intuitief gedrag, ze redeneren niet aan de hand van logica. Logica is nog niet ver genoeg ontwikkeld om het gevoel te kunnen dicteren. Logica is sterk onderschikt aan het gevoel.
als je enigzins iets weet van psychologie weet je dat gevoel en denken nouw verbonden zijn met elkaar.dit is ook iets wat mijn psycholoog mij ook duidelijk uitgelegd heeft .wat jij zegt klopt dus niet dat wat je denkt veroorzaakt wordt door je gevoel en niet andersom.

het klopt niet het is wederzijds je kan met je denken ook bepalen wat je voelt je spreekt jezelf dus tegen want je laat ook telkens weten dat iemand die depressief is het zichzelf aan doet en gewoon de problemen moet aanpakken .tenminste zo kom je over .
Niet bewust, nee. Naar mijn idee wel onbewust. Waar zorgt het onbewuste van elk mens nu voor? Dat het zichzelf vermoord, of dat het overleeft? Ik zou zeggen, als je een beetje evolutionaire psychologie volgt, dat een mens zijn onbewust neigt naar het tweede, het overleven. Dus kennelijk heeft het onbewuste er sterke baat bij depressie te vertonen als poging om de persoon te redden, niet te laten ondergaan! Depressie vervult hierbij de functie van het vertonen van gedrag waardoor anderen zich om je gaan bekommeren, waardoor je aandacht krijgt, en je basisbehoeften weer gedeeltelijk worden vervuld. Als de persoon deze aandacht af stoot, doet deze dit niet omdat ze geen aandacht wilt, maar juist om meer aandacht te krijgen!
dus iemand die zelfmoord pleegt doet dat om aandacht te krijgen en dus te overleven sorry kan ik niet inkomen.
Wel op dit forum. Het heet wetenschapsforum, en dat heeft volgens mij een reden.
dat je nu op een wetenschap forum aan het praten bent betekent niet dat je hier alles kan verklaren je mag het proberen maar dat beteknet niet dat alles een verklaring heeft en moet hebben.
Dat wil ik graag geloven. Maar het blijft zo dat als je ergens heengaat en je gaat aan het begin de verkeerde kant op om daarna goed te gaan, je nog steeds niet uitkomt waar je wilt zijn. Je kunt nog zo hard proberen, maar als je gewoon niet de juiste middelen gebruikt, kom je nergens. Dat heeft niets te maken met 'niet willen' maar eerder met onwetendheid over wat het echte probleem nu is en wat eraan gedaan kan worden.
Quote:

ik ben niet depressief omdat ik mijn problemen niet onderken het is gewoon dat je de mogelijkheden niet hebt om uit je depressie te komen.

Het is mijn persoonlijke overtuiging dat dit wel kan.
ja het kan wel maar dan moet je wel de mogelijkheden er voor hebben soms zitten mensen gewoon in een situatie waar ze niet uit kunnen komen

letterlijke situatie bedoel ik dan voor de duidelijkheid.
Mensen doen alles voor aandacht. Alles. Zelfs zelfmoord plegen en depressief zijn. Ik heb deze mening al in vorige posts onderbouwd, dus als je het er niet mee eens bent, val dan eens wat concreets wat ik heb gezegd aan. Ik hoop niet dat je van plan bent om dit op de man verder te gaan spelen, want dit is een wetenschapsforum, en hier val je iemands argumenten aan, niet de persoon zelf.
nu snap ik nog niet wat je bedoeld met aandacht vragen door zelfmoord te plegen ik geloof niet dat er zoveel mensen die depressief zijn en zelfmoord plegen dit onbewust of bewust doen om aandacht te vragen.

mensen die zelfmoord plegen doen dat omdat ze het leven niet meer het leven waard vinden zo ***** voelen ze zich.jij kan dit niet begrijpen zelfs ik niet dan moet je echt ver heen zijn hoor. maar ik heb tenminste een beetje respect voor mensen die in een moeilijkere situatie zit dan mij.

jij niet jij zegt keihard depressief zijn is aandacht vragen het enigste waar ik je gelijk in geef is dat die mensen wel aandacht nodig hebben maar dan alleen hele goeie en heel veel.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
Anonymous

En het gevoel stuurt en gedrag en gedrag is altijd een vorm van aandacht vragen!

Gedrag = wijze waarop iemand zich gedraagt. En wat als er geen mensen in de buurt zijn en je bent toch depressief? En dit gevoel is een gedrag neem ik aan. Dan is het toch behoorlijk zinloos, zelfs onnuttig om je depressief te voelen terwijl niemand dit kan zien.
Sado

En het gevoel stuurt en gedrag en gedrag is altijd een vorm van aandacht vragen!
Gedrag = wijze waarop iemand zich gedraagt. En wat als er geen mensen in de buurt zijn en je bent toch depressief? En dit gevoel is een gedrag neem ik aan. Dan is het toch behoorlijk zinloos, zelfs onnuttig om je depressief te voelen terwijl niemand dit kan zien.
Inderdaad! Het is inderdaad zo dat, als er niemand in de buurt is, het geen nut heeft om depressief te zijn. Als er niemand in de buurt is, heeft het helemaal geen zin om uberhaupt een bepaalde vorm van gedrag te vertonen. Je valt in dit soort situaties dus terug in gedrag dat je onderbewuste je op dat soort momenten aanmeet. Als dit depressie is, dan is dit depressie. Het feit dat er niemand in de buurt is, betekent niet dat gedrag niet vertoond word. Jij bent zelf namelijk altijd wel in de buurt!

Ik denk trouwens dat we het er allemaal mee eens zijn dat depressie op zich al vrij nutteloos gedrag is. Maar goed, ik heb niet bepaald dat het zo moet zijn. Daarvoor moet je maar datgeen aanspreken waarvan jij denkt dat het verantwoordelijk is voor de wereld zoals hij is!
Animus

Als jij concludeert dat het leven geen zin heeft, doe je dit aan de hand van het denken. Het denken staat weer onder invloed van het gevoel. Dit is dus de uiteindelijke bron van je gedachten. Gevoel is weer hetgeen wat jou een bepaalde richting op stuurt; als jij je hand op een hete plaat legt, voel je die extreme hitte, en trek je je hand terug. Als je je vrolijk voelt, word je bijvoorbeeld heel erg blij en expressief. Als je je niet zo vrolijk voelt, trek je je bijvoorbeeld terug en ga je huilen. Het gedrag wat je vertoont word dus vooral beinvloed door wat je voelt, en minder door wat je denkt. Gedrag is dus grootendeels onbewust. Maar alle gedrag word vertoont om een reactie van een ander uit te lokken.

Dat depressie een vorm van aandacht vragen is komt dus niet door onszelf, maar door ons onbewuste, door ons gevoel. Dit is wat ons in die situaties stuurt. Wat je op zo'n moment denkt, telt minder mee. In je hoofd kun je op zo'n moment bijvoorbeeld helemaal geen zin hebben in aandacht, maar dit maakt niet uit, want het denken is op zo'n moment niet in controle. Dat is het gevoel. En het gevoel stuurt en gedrag en gedrag is altijd een vorm van aandacht vragen!
jouw conclusie is dat je met elk gedrag aandacht vraagt.

ik vind dit erg ver gezocht want elke vorm van gedrag heeft een effect en kan dus aandacht vragen.dat wil niet zeggen dat elke gedrag bedoeld is om aandacht te vragen of te krijgen.iemand die depressief is doet dit dus niet bewust om aandacht te vragen dat mag nu wel duidelijk zijn maar zijn gedrag heeft een effect en vraagt dus aandacht maar dit is te letterlijk opgevat en is totaal offtopic.waar het omging was dat er veel mensen deppressief zijn in nederland en dat is bewezen en die mensen zijn ECHT depressief .als jij dan vervolgens hier komt om te vetelllen dat een depressie niet bestaat ben je in het verkeerde topic gekomen denk ik.waarom start je niet zelf een nieuw topic met als titel DEPRESSIE AANSTELLERIJ?! en dan doe je een mooie poll er bij.misschien een geod idee ?niet sadisties bedoeld.maarja dat krijg je natuurlijk met zo'n lang topic.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
Animus

volgens mij vermijd sado mijn reacties ?ben je het quoten af geleerd?

of kan je alleen quoten als iemand een zwak argument geeft.

dan hou ik ook op met quoten sado je dwaald weer af als er niemand in de buurt is en je bkijft je dan zo gedragen wat hheft het dan voor zin niks dat geef je zelf toe.

je argumenten worden steeds kleiner geef nou maar toe dat iemand die depressief is het niet doet om dat hij het leuk vind en dat het niet 1 2 3 makkelijk is om uit die depressie te raken als dat zo zou zijn zouden de aantallen niet zo groot zijn.ik geloof niet dat er zoveel mensen zijn die 10 verschillend medicijnen gebruikt hebben die zichzelf laten opnemen en allerlij behandelingen ondergaan waaronder ECT om aandacht te vragen.

en zelfmoord in ruil voor aandacht hahaha.

elk gedrag vraagt aandacht ja depressie vraag aandacht iemand die depressief is vraagt aandacht lees vergt aandacht.punt.
Sado

Ik heb over je reactie heen gelezen, Animus. Ik zal er direct op ingaan!
http://www.spreekuurthuis.nl/themapag.html?thema=Depressie

kijk naar de link er staat depressie is officieel een psyhiatrische ziekte.
Het kan officieel zoveel zijn. Jou verwijzing naar een autoriteit overtuigd mij niet dat ik fout zit. Ik stap zeker ook niet van de mening af dat iedereen met een depressie hier iets aan kan doen. Je kunt er wel degelijk wat tegen beginnen.
als je me begreep had je op ze minst meer respect voor mij.
Je kunt niet van mij verwachten dat ik jou een 'voorkeursbehandeling' geef. In mijn opzicht zijn alle mensen gelijk, hebben ze allemaal hun problemen, en zijn depressieve mensen niet extra 'zielig'.
ieder mens kan depressie worden en maakt minder leuke dingen mee. dat wil niet zeggen dat iedereen er depressief door wordt.en zoals ik al zij je begrijpt me niet want je weet gewoon niet hoe het voeld om depressief te zijn het is een gevoel apart die je niet zomaar de baas kan zijn als dat kon waren er niet zoveel mensen depressief.
Ik weet wel degelijk hoe het voelt om depressief te zijn. Als ik echter aan de hand van logica depressie probeer een plekje te geven, heb ik het idee dat mij word verweten dat ik emotieloos met het probleem om zou gaan. Ik heb al zo erg duidelijk proberen te maken dat dit een WETENSCHAPSforum is!
en ik kan me niet voorstellen dat al die mensen depressief zijn om aandacht te krijgen. al hebben ze die aandacht wel nodig betekent niet dat ze zich zo voelen om aandacht te krijgen iemand die depressief is heeft of een ander gedrag of geluk.
Jij kunt je het misschien niet voorstellen. Voor mij is het de een gegeven, een noodzakelijk eigenschap van depressie. Ik stap niet van deze conclusie af, als ik niet overtuigd ben dat ik hier geen gelijk in heb. Voor mij is het gewoon zo dat depressie een vorm van aandacht vragen is, en tenzij iemand met hard bewijs tegen komt, stap ik hier niet van af. Het enige idee wat ik krijg van je posts is dat je probeert aan te dringen dat depressie erg is en dat ik het niet moeten onderschatten. Dit is totaal geen reden voor mij om af te zien van mijn opvatting dat depressie een gedragsvorm is die met zichzelf aanmeet uit een wanhoop voor aandacht.
een psychiater die depressief wordt in een oorlogs gebied om dat hij het niet meer trekt om al die soldaten die ook depressie enzo worden te behandelen wordt niet depressief omdat hij aandacht wil maar omdat hij aandacht en hulp nodig heeft of de situatie niet gewoon niet wil maar toch moet ervaren meemaken.
Dus hij wil geen aandacht, maar aandacht en hulp? Hier ben ik het helemaal mee eens hoor. Hij heeft inderdaad dan aandacht en hulp nodig. En hier spreek je jezelf weer tegen, want eerder zei je nog dat depressie een ziekte is waar je niets aan kunt doen, en in het geval van deze psychiater is er wel degelijk iets aan te doen. Hem uit de oorlogssituatie halen, om maar mee te beginnen.
en ja de kans is groot dat ik nu aan het praten ben met iemand die deppressief is maar volgens mij heb ik hier nu 3 andere mensen gezien die dat waren en die alle drie het niet helemaal eens waren met jouw.
4 miljard gelovigen in de wereld. Dus God bestaat?
hier zit het hem nu juist in dat het gevoel dat je hebt als je depressief bent ver van te vergelijken is met de dagelijkse tegenslagen of iets grotere tegenslagen in het leven.jij kan je gewoon niet voorstellen hoe ongeloofelijk rot je je voeld als je depressief bent omdat je het niet meegemaakt hebt je kan speculeren en een beeld scheppen maar je kan het je nooit zo voorstellen als ik dat kan of iemand anders die iets dergelijks meegemaakt heeft.
Depressie is inderdaad een graad erger dan de normale dip of de normale tegenvaller.
als je enigzins iets weet van psychologie weet je dat gevoel en denken nouw verbonden zijn met elkaar.dit is ook iets wat mijn psycholoog mij ook duidelijk uitgelegd heeft .wat jij zegt klopt dus niet dat wat je denkt veroorzaakt wordt door je gevoel en niet andersom.
Ga je als je je *** voelt denken aan bloemmetjes en bijtjes? Nee. Ga je als je je vrolijk voelt denken aan zelfmoord? Nee. Gevoel bepaald hoe je denkt, en niet andersom. Je kunt nog zo positief denken, maar je nog steeds ***** voelen.
het klopt niet het is wederzijds je kan met je denken ook bepalen wat je voelt je spreekt jezelf dus tegen want je laat ook telkens weten dat iemand die depressief is het zichzelf aan doet en gewoon de problemen moet aanpakken .tenminste zo kom je over .
Dit is inderdaad zo, maar het denken is nu eenmaal minder machtig dan het gevoel. Als het denken zo machtig zou zijn, zou depressie totaal geen probleem vormen, want dan 'denk je het gewoon weg'. Ik ben ook van mening dat depressie opgelost kan worden door je denkwijze te veranderen.
dus iemand die zelfmoord pleegt doet dat om aandacht te krijgen en dus te overleven sorry kan ik niet inkomen.
Je hebt me niet begrepen. Zelfmoord is de ultieme vorm van aandacht vragen, maar ze is geen manier om te overleven, dat is duidelijk. De meeste zelfmoordacties zijn dan ook bedoelt om te mislukken... Maar dit mislukt vaak, waardoor de persoon zichzelf uiteindelijk toch van kant maakt. Dit is precies hetgeen waardoor mensen met zelfmoordneigingen ernstig serieus moeten worden genomen.
dat je nu op een wetenschap forum aan het praten bent betekent niet dat je hier alles kan verklaren je mag het proberen maar dat beteknet niet dat alles een verklaring heeft en moet hebben.
Dit is weer een hele andere discussie, en in die discussie zouden wij het waarschijnlijk met elkaar eens zijn.
ja het kan wel maar dan moet je wel de mogelijkheden er voor hebben soms zitten mensen gewoon in een situatie waar ze niet uit kunnen komen

letterlijke situatie bedoel ik dan voor de duidelijkheid.
De situatie kan niet altijd verandert worden, nee. Echter, denkwijzes kunnen wel worden verandert.
nu snap ik nog niet wat je bedoeld met aandacht vragen door zelfmoord te plegen ik geloof niet dat er zoveel mensen die depressief zijn en zelfmoord plegen dit onbewust of bewust doen om aandacht te vragen.

mensen die zelfmoord plegen doen dat omdat ze het leven niet meer het leven waard vinden zo ***** voelen ze zich.jij kan dit niet begrijpen zelfs ik niet dan moet je echt ver heen zijn hoor. maar ik heb tenminste een beetje respect voor mensen die in een moeilijkere situatie zit dan mij.
Het leven niet meer zien zitten en het leven de moeite niet meer waard vinden zijn gedachten. Bij zelfmoord zijn die gedachten zo prominent en zo sterk dat ze ernstig genoeg zijn om een persoon tot zelfmoord te drijven. Echter, veel zelfmoordpogingen worden ondernomen met de intentie om te mislukken. Door de zelfmoordpoging wil men dat laten zien dat ze het menen. Waarom doen ze dit? Aandacht! Ik snap niet wat hier zo onlogisch is of waarom je 'ver heen' moet zijn om dit te begrijpen.
jij niet jij zegt keihard depressief zijn is aandacht vragen het enigste waar ik je gelijk in geef is dat die mensen wel aandacht nodig hebben maar dan alleen hele goeie en heel veel.
Inderdaad. Ze hebben heel veel en heel goeie aandacht nodig.

Op je andere posts ga ik niet vanwege het hoge 'op de man spelen' gehalte.
Anonymous

Het leven niet meer zien zitten en het leven de moeite niet meer waard vinden zijn gedachten. Bij zelfmoord zijn die gedachten zo prominent en zo sterk dat ze ernstig genoeg zijn om een persoon tot zelfmoord te drijven. Echter, veel zelfmoordpogingen worden ondernomen met de intentie om te mislukken. Door de zelfmoordpoging wil men dat laten zien dat ze het menen. Waarom doen ze dit? Aandacht! Ik snap niet wat hier zo onlogisch is of waarom je 'ver heen' moet zijn om dit te begrijpen.
Wat je hier beweert is echt grof. Een leraar op een vroegere school van mij heeft zelfmoord gepleegd. Er was nooit wat aan de hand hij was een vrolijke man en opeens hangt hij dood in de kast. Hij had een brief achtergelaten waarin hij aangaf dat hij het leven niet meer zag zitten. En dat is aandachttrekkerij?

Bovendien kan ik in mijn eigen situatie zeggen: had ik zelfmoord gepleegd dan had ik er ook voor gezorgd dat het lukte. Niet een paar pillen om aandacht te trekken maar gelijk morsdood door bijv. ergens van heel hoog te springen. Ik zou me ongelooflijk schamen als het zou mislukken en dit ook ongelooflijk vermijden.
En de sadistische boventoon van deze post moet je dan ook in overweging nemen. Wij kunnen weleens een uitschieter maken maar jij bent helemaal grof bezig.
Sado

Ik refereer maar eventjes naar wikipedia:
wikipedia schreef:Met de uitdrukking "poging tot zelfdoding" (tentamen suicidii of TS) wordt vooral bedoeld de "niet geslaagde" poging, inclusief soortgelijke handelingen waarbij het niet echt de wens van het slachtoffer is om te overlijden; soms gaat het om een kreet om hulp, of om een manier om anderen zich schuldig te laten voelen en zo tot iets te bewegen. Deze beide vormen van poging tot zelfdoding, waartussen de grens niet scherp is, komen vele malen vaker voor dan de "geslaagde" zelfdoding. Mensen met deze neiging noemt men in de psychiatrie ook wel parasuïcidaal. Veel mensen die uiteindelijk door zelfdoding overlijden hebben daaraan voorafgaand een aantal pogingen tot zelfdoding gedaan. Ook kan een poging van iemand die niet werkelijk wil overlijden wel eens onbedoeld slagen.

Iemand met zelfmoordneigingen heeft meestal vooral behoefte aan iemand die om hem of haar geeft en naar hem of haar luistert. Vaak wil de persoon eigenlijk niet dood, maar wordt zelfmoord als de enige mogelijkheid gezien om uit de situatie te komen waarin diegene zich bevindt. Tijdens een klinische depressie is zelfdoding of een poging daartoe een veelvoorkomend verschijnsel. Het aantal zelfdodingen in de omgeving van psychiatrische ziekenhuizen is veelzeggend.

Soms is zelfdoding echter een weloverwogen daad. Hermann Göring en Heinrich Himmler pleegden zelfmoord om aan de doodstraf en verantwoordelijkheid te ontkomen. Leden van geheime organisaties en spionnen plegen bij ontdekking zelfmoord. En in mei 1940 en daarna pleegden veel Joden weloverwogen zelfmoord om aan de concentratiekampen te ontkomen.

Parasuïcidaal

De term parasuïcidaal slaat op de niet-dodelijke handeling(en) van een persoon die opzettelijk zichzelf verwondt of anderszins anderen probeert te laten denken dat deze een eind aan zijn/haar leven wil maken, terwijl de persoon in kwestie niet ècht een eind aan het leven wil maken. Een voorbeeld hiervan is de overdosering van medicijnen of drugs. Deze handelingswijze komt veel voor bij personen met een emotioneel instabiele persoonlijkheidsstoornis, zoals bij borderline.

Signalen

Iemand die van plan is of overweegt zelfmoord te plegen zendt signalen uit. Dit kan gaan van een eenvoudige opmerking ("zou ik het overleven als ik uit de derde verdieping spring?") tot expliciet zeggen dat hij/zij zelfmoord wil plegen. Indirecte signalen worden meestal niet opgemerkt, wat de kans op een werkelijke zelfdoding verhoogt.

Een vaak gehoorde opmerking is dat mensen die vaak over suïcide spreken dit niet doen omdat ze alleen maar aandacht willen hebben en dat daar dus niet op ingegaan moet worden. Dit is een volstrekt verkeerde opvatting. Het is wel zo dat het vaak spreken over suïcide een kreet om aandacht, beter gezegd om hulp is. Wordt die kreet echter genegeerd dan verhoogt de kans aanzienlijk dat het toch tot suïcide komt.

Ook als iemand met een depressie niet over suïcide spreekt is het goed daar toch naar te vragen.

Een andere misvatting is dat spreken over of vragen naar suïcide de kans op suïcide verhoogt. Het tegendeel is echter waar: luisteren is zeer belangrijk voor het voorkomen van zelfmoord.
De auteur van dit berichtje op wikipedia is dus ook grof?
peterA

Ten allen prijze je gelijk willen halen is ook een vorm van aandacht vragen.

GR P
huh?
Animus

peterA schreef:Ten allen prijze je gelijk willen halen is ook een vorm van aandacht vragen.

GR P
en dat slaat helemaal op sado ook al bedoelde je het voor gast en mij
Het kan officieel zoveel zijn. Jou verwijzing naar een autoriteit overtuigd mij niet dat ik fout zit. Ik stap zeker ook niet van de mening af dat iedereen met een depressie hier iets aan kan doen. Je kunt er wel degelijk wat tegen beginnen.
het is officeel en het is de waarheid dus jouw mening is blijft een mening.

je bent misschien niet zo slim maar zoals ik al meerdere keren heb gezegd depressie IS een ziekte en dat betekent niet dat je er niets aan kan doen.want dat heb ik ook niet gezegd.en als ik dat wel heb gezegd bedoel ik dat figuurlijk in de vorm van een depressie is zo moeilijk en het overkomt je blablabla.
Ik refereer maar eventjes naar wikipedia:

wikipedia schreef:

Met de uitdrukking "poging tot zelfdoding" (tentamen suicidii of TS) wordt vooral bedoeld de "niet geslaagde" poging, inclusief soortgelijke handelingen waarbij het niet echt de wens van het slachtoffer is om te overlijden; soms gaat het om een kreet om hulp, of om een manier om anderen zich schuldig te laten voelen en zo tot iets te bewegen. Deze beide vormen van poging tot zelfdoding, waartussen de grens niet scherp is, komen vele malen vaker voor dan de "geslaagde" zelfdoding. Mensen met deze neiging noemt men in de psychiatrie ook wel parasuïcidaal. Veel mensen die uiteindelijk door zelfdoding overlijden hebben daaraan voorafgaand een aantal pogingen tot zelfdoding gedaan. Ook kan een poging van iemand die niet werkelijk wil overlijden wel eens onbedoeld slagen.

Iemand met zelfmoordneigingen heeft meestal vooral behoefte aan iemand die om hem of haar geeft en naar hem of haar luistert. Vaak wil de persoon eigenlijk niet dood, maar wordt zelfmoord als de enige mogelijkheid gezien om uit de situatie te komen waarin diegene zich bevindt. Tijdens een klinische depressie is zelfdoding of een poging daartoe een veelvoorkomend verschijnsel. Het aantal zelfdodingen in de omgeving van psychiatrische ziekenhuizen is veelzeggend.

Soms is zelfdoding echter een weloverwogen daad. Hermann Göring en Heinrich Himmler pleegden zelfmoord om aan de doodstraf en verantwoordelijkheid te ontkomen. Leden van geheime organisaties en spionnen plegen bij ontdekking zelfmoord. En in mei 1940 en daarna pleegden veel Joden weloverwogen zelfmoord om aan de concentratiekampen te ontkomen.

Parasuïcidaal

De term parasuïcidaal slaat op de niet-dodelijke handeling(en) van een persoon die opzettelijk zichzelf verwondt of anderszins anderen probeert te laten denken dat deze een eind aan zijn/haar leven wil maken, terwijl de persoon in kwestie niet ècht een eind aan het leven wil maken. Een voorbeeld hiervan is de overdosering van medicijnen of drugs. Deze handelingswijze komt veel voor bij personen met een emotioneel instabiele persoonlijkheidsstoornis, zoals bij borderline.

Signalen

Iemand die van plan is of overweegt zelfmoord te plegen zendt signalen uit. Dit kan gaan van een eenvoudige opmerking ("zou ik het overleven als ik uit de derde verdieping spring?") tot expliciet zeggen dat hij/zij zelfmoord wil plegen. Indirecte signalen worden meestal niet opgemerkt, wat de kans op een werkelijke zelfdoding verhoogt.

Een vaak gehoorde opmerking is dat mensen die vaak over suïcide spreken dit niet doen omdat ze alleen maar aandacht willen hebben en dat daar dus niet op ingegaan moet worden. Dit is een volstrekt verkeerde opvatting. Het is wel zo dat het vaak spreken over suïcide een kreet om aandacht, beter gezegd om hulp is. Wordt die kreet echter genegeerd dan verhoogt de kans aanzienlijk dat het toch tot suïcide komt.

Ook als iemand met een depressie niet over suïcide spreekt is het goed daar toch naar te vragen.

Een andere misvatting is dat spreken over of vragen naar suïcide de kans op suïcide verhoogt. Het tegendeel is echter waar: luisteren is zeer belangrijk voor het voorkomen van zelfmoord.

De auteur van dit berichtje op wikipedia is dus ook grof?
zelfmoord of zelfmoord poging is niet het zelfde als een depressie pinjo.

meest mensen die zelfmoord willen plegen hebben een ongezonde tegenslag gehad in een hele korte tijd.bijv iemand waarvan zijn geliefde overleden is en die dan de volgende avond meteen van een flat wil springen.zo iemand is niet depressief want een depressie geld pas als de klachten langer dan 2 weken zijn(wat ik al veel te kort vind om diagnose depressie te stellen)
lees waarheidsgehalte.
Sado

meest mensen die zelfmoord willen plegen hebben een ongezonde tegenslag gehad in een hele korte tijd.bijv iemand waarvan zijn geliefde overleden is en die dan de volgende avond meteen van een flat wil springen.zo iemand is niet depressief want een depressie geld pas als de klachten langer dan 2 weken zijn(wat ik al veel te kort vind om diagnose depressie te stellen)

Helemaal mee eens. Als je trouwens nog verder in wilt gaan op zelfmoord, stel ik voor dat je er een nieuw topic voor opent.

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Animus

lees waarheidsgehalte.
De situatie kan niet altijd verandert worden, nee. Echter, denkwijzes kunnen wel worden verandert.
Ga je als je je *** voelt denken aan bloemmetjes en bijtjes? Nee. Ga je als je je vrolijk voelt denken aan zelfmoord? Nee. Gevoel bepaald hoe je denkt, en niet andersom. Je kunt nog zo positief denken, maar je nog steeds ***** voelen.  
je spreekt jezelf keihard tegen!
Quote:

4 miljard gelovigen in de wereld. Dus God bestaat?  
je zegt zelf de kans is groot dat je tegen iemand praat die zelf ook depressief is zowat wat dan nog kan ik ook zeggen 4 miljard gelovigen dus god bestaat.want wat zegt het nou als ik tegen iemand praat die depressief is ik heb al gezegd dat ik meer respect heb dan jouw voor mensen die het moeilijker hebben dan mijzelf.
Dus hij wil geen aandacht, maar aandacht en hulp? Hier ben ik het helemaal mee eens hoor. Hij heeft inderdaad dan aandacht en hulp nodig. En hier spreek je jezelf weer tegen, want eerder zei je nog dat depressie een ziekte is waar je niets aan kunt doen, en in het geval van deze psychiater is er wel degelijk iets aan te doen. Hem uit de oorlogssituatie halen, om maar mee te beginnen.  
ten eerste ik spreek mezelf niet tegen want ik zij dat die mensen aandacht nodig hebben niet dat ze depressief worden omdat ze aandacht willen zoals jij wel beweerd.

voor de zoveelste keer zal het ff herhalen want jij bent niet zo slim als iets een ziekte is wil het niet zeggen dat het niet te genezen is.

en ik probeer een voorbeeld te scheppen van een psychiater in oorlogs gebied en jij zegt hem uit de oorlog halen.dacht dat je wel zo slim was dat dat niet kan in een oorlog.mensen in dienst van de landmacht bijv kunnen niet zomaar naar huis als ze het niet bevalt zo'n oorlog.

en ook al zou het kunnen moet je even zo slim zijn om te begrijpen dat ik hier een beeld aan het schetsen van een situatie waar iemand niet uit kan komen.
Je kunt niet van mij verwachten dat ik jou een 'voorkeursbehandeling' geef. In mijn opzicht zijn alle mensen gelijk, hebben ze allemaal hun problemen, en zijn depressieve mensen niet extra 'zielig'.
ik verwacht het WEL van je dat je het doet is weer aan jouw.

en nee niet alle mensen zijn gelijk maar wel gelijkwaardig.

en nee niet ieder mens heeft zijn eigen problemen want elk mens is veschillend de een heeft een super leven gehad en heeft nog nooit van het woord depressie gehoord en de ander kent het woordt geluk niet omdat die alleen maar pech heeft gehad in zijn leven.

dus ja depressieve mensen ZIJN wel extra zielig.
zoals ik al zij
Quote:

Wel op dit forum. Het heet wetenschapsforum, en dat heeft volgens mij een reden.

Quote:

Dit is weer een hele andere discussie, en in die discussie zouden wij het waarschijnlijk met elkaar eens zijn.  
ik zei ver heen zijn om tot die daden te komen niet om het te begrijpen.

Quote:

Helemaal mee eens. Als je trouwens nog verder in wilt gaan op zelfmoord, stel ik voor dat je er een nieuw topic voor opent.
ik maak alleen duidelijk dat als iemand aandacht wil omdat hem net iets heel ergs overkomen is niet hetzelfde is als iemand die al gelange tijd zichzelf ***** voeld (depressief).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!