Hallo,
Ik kom niet uit met de volgende soort problemen over het berekenen van de odds ratio. Ik snap niet hoe ze bij het antwoord uitkomen en ik kan ook nergens vinden op internet hoe je dit soort problemen aanpakt.
Normaal gesproken bereken je de odds ratio in een case-control studie, waar je begint met een groep met een bepaalde ziekte/aandoening en een andere groep die die ziekte niet heeft. Vervolgens kijk je terug in de tijd , op zoek naar aanwezigheid van de hoeveelheid risicofactoren in de beide groepen. En op basis van die informatie kun je de odds ratio berekeken aan de hand van een 2 bij 2 tabel en de formule: (a/b)/(c/d) . Maar in dit geval kom ik er dus totaal niet uit.
Vraag 11. (1 punt)
In een onderzoek naar het effect van type contactlens op het risico op bacteriële keratitis
werden 92 contactlensdragers met bacteriële keratitis verzameld. Van hen droegen 17
harde lenzen, 63 zachte lenzen, en 12 extended-wear lenzen (dag en nacht). Bij een
steekproef onder 1376 contactlensdragers droegen 639 harde lenzen, 713 zachte lenzen,
en 24 extended-wear lenzen.
Wat is de odds ratio van extended-wear lenzen, ten opzichte van harde lenzen, op het
risico op bacteriële keratitis? Laat de berekening zien.
Antwoord: (12/17)/(24/639) of (12*639)/(17*24)= 18.8
Vraag 10. (1 punt)
In een case-control onderzoek naar het effect van roken op veneuze trombose en longembolie (VTE) werden de volgende bevindingen gedaan. Van de 3989 patiënten met VTE hadden 1391 nooit gerookt, 1136 waren gestopt met roken, en 1462 rookten nog steeds ten tijde van de diagnose. Van de 4900 controles hadden 1976 nooit gerookt, 1357 waren gestopt met roken, en rookten 1567 ten tijde van het onderzoek.
Wat is de odds ratio voor actief roken versus nooit gerookt hebben op het krijgen van VTE? Laat de berekening zien.
OR=(1462/1391)/(1567/1976)=1.33
Puzzels