Tja, wat let je om een oplossing te maken en daar een spectrum van te nemen?
Aardige kans dat je daarmee het metaalion en de oxidatiestaat kunt bepalen. Vervolgens zou je nog kunnen testen met bepaalde ligandes en de bijbehorende verandering of het echt is wat je denkt dat het is, maar je komt er sowieso een stuk verder mee dan aanklooien met een brander!
Ik heb vandaag nog wat meer onderzoek gedaan. Ik heb de stof gemengd met AgNo3, daar ontstond een neerslag, wat op Cl- kan duiden. Daarnna heb ik het met Ba2+ gemengd, wat geen neerslag veroorzaakte. Hierdoor houd ik twee mogelijke negatieve ionen over namelijk CH3COO- en Cl-. Ik denk zelf dat het chloride is, maar ik moet de acetaationen dus nog uitsluiten. Het chroom wil ik met de fotospectrometer gaan onderzoeken. Iemand nog tips?
Hey allemaal, ik heb onderzoek met de spectrofotometer gedaan en er bleek inderdaad Cr3+ in mijn stof te zitten (ook nog gecontroleerd met natronloog). Nu moet ik nog Cl- bewijzen, of CH3COO- uitsluiten, ik heb alleen geen idee hoe. Ook zit er kennelijk nóg een stof in mijn mengsel.
Cl- is aangetoond! Ik heb NaCH3COO.3H2O en onze stof gemend met ammonia en dit loste op. Ook heb ik aangetoond dat het een hydraat is, door middel van kopersulfaat. Er zit dus alleen nog een extra stof bij die ik moet zien te vinden.
ehm. water uit een kristalrooster halen dmv een exsiccator zie ik niet gauw gebeuren. Prima te voorkoming van opname van vocht, maar omgekeerd moet je het denk ik goed verwarmen.