Ik heb de inhoudsopgave ervan op Amazon bekeken, maar omdat er niet over Kerrs oplossing in dat boek wordt gesproken kwam het voor aanschaf niet bij mij in aanmerking.Heb je toevallig ook het boek General Relativity from A to B van Geroch gelezen?
Moderator: physicalattraction
Ik heb de inhoudsopgave ervan op Amazon bekeken, maar omdat er niet over Kerrs oplossing in dat boek wordt gesproken kwam het voor aanschaf niet bij mij in aanmerking.Heb je toevallig ook het boek General Relativity from A to B van Geroch gelezen?
Nee, dat maakt geen verschil, want de algemene rel.theorie is een relationele theorie. Het enige dat dus fysisch is, is de relatie tussen jouw (de coördinaten) en het object dat je beschrijft.Uiteraard maakt het veel verschil of je een schilderij scheef hangt of een muur scheef zet, en net zo is er een verschil tussen het verplaatsen van een object over een eenmaal gekozen coördinatenstelsel dat je over (een deel van) de ruimte legt, en het verplaatsen van het coördinatenstelsel terwijl je het object ongemoeid laat. Daar is ook een fysisch meetbaar verschil tussen want verplaatsing van het object brengt voor dat object meetbare versnellingen met zich mee die bij het verplaatsen van het coördinatenstelsel uitblijven.
In de ART is het ruimtetijd interval ook een scalair (onder algemene coördinatentransformaties). Een waarnemer die voorbij een horizon verdwijnt van een zwart gat is op zich geen probleem, maar je moet dan wel coördinaten gebruiken die de gebeurtenissen kunnen beschrijven.@ flappelap
We praten langs elkaar heen. Laten we liever terugkeren naar meer concrete vragen.
Binnen de SRT is het ruimtetijdinterval tussen gebeurtenissen waarnemer-onafhankelijk. In hoeverre blijft dat het geval binnen de ART?
- Is dat enkel zo in infinitesimale omgevingen?
- Of geldt dat ook nog bijvoorbeeld voor gebeurtenissen op verschillende planeten in een zonnestelsel?
- En hoe zit het bij twee waarnemers waarvan er één in een zwart gat verdwijnt?
flappelap schreef: In de ART is het ruimtetijd interval ook een scalair (onder algemene coördinatentransformaties). Een waarnemer die voorbij een horizon verdwijnt van een zwart gat is op zich geen probleem, maar je moet dan wel coördinaten gebruiken die de gebeurtenissen kunnen beschrijven.
Th.B schreef: Tot dusver ziet dit er uit als een fraai en productief draadje, dus hopelijk blijft dit voortgaan!
Ik weet niet helemaal zeker of ik je punt juist heb, maar er is geen probleem. De reden is, dat een waarnemer een bepaald coördinatenstelsel gebruikt. En zo'n coördinatenstelsel hoeft niet de gehele ruimtetijd te kunnen beschrijven. Sterker nog, meestal doet dat het niet. Een simpel voorbeeld is de aarde: een coördinatenstelsel dat de Noordpool beschrijft, zal de Zuidpool niet kunnen bevatten en daarmee het gehele boloppervlak beschrijven (stel je een zak voor die je over de bol heen trekt). Dit is eenvoudigweg de uitspraak dat je geen 1-op-1 relatie kunt leggen tussen een vlak en een boloppervlak (zie b.v. "stereographic projection").Mooi! Dus bijvoorbeeld het ruimetijdinterval tussen twee gebeurtenissen op planeten I en II die op grote afstand van elkaar in een zonnestelsel draaien wordt ook door alle waarnemers als even groot gemeten?
Stel dat we een waarnemer Z hebben die in een zwart gat verdwijnt en dat in eerste instantie overleeft, en een waarnemer Q die dat op grote afstand gadeslaat. Dan zijn er gebeurtenissen A en B in het leven van Z zodanig dat A nog voor waarnemer Q waarneembaar is maar B niet meer. Daar lijkt mij dan toch een probleem te ontstaan in die zin dat het ruimtetijdinterval tussen A en B voor Z een bepaalde waarde heeft maar voor Q niet gedefinieerd is. Of zie ik dat verkeerd?
Ja. Een ruimtelijke analogie daarvoor is de volgende: neem een stok met lengte L in de ruimte R3. Hoe je je coördinatenstelsel ook opschuift of roteert, de lengte L zal hetzelfde blijven, ook al schuif je je coördinatenstelsel enorm op.Mooi! Dus bijvoorbeeld het ruimetijdinterval tussen twee gebeurtenissen op planeten I en II die op grote afstand van elkaar in een zonnestelsel draaien wordt ook door alle waarnemers als even groot gemeten?
Bovenstaande lijkt me juist, en is het idee dat het interval een scalair is.Laat V en W twee waarnemers zijn die beschikken over respectieve ruimtetijdelijke kaarten Kv en Kw voor zekere deels overlappende ruimtetijdelijke omgevingen Ov (van V) en Ow (van W). Dan meten V en W voor ieder zowel binnen Ov als Ow liggend paar gebeurtenissen A en B hetzelfde ruimtetijdinterval.
Is bovenstaande zo juist?
Idee: Is het mogelijk om een kaart van een waarnemer ver buiten een zwart gat door het gebruik van enig type oneindig grote getallen uit te breiden zodat die kaart tot in het zwarte gat reikt (en de gebeurtenissen daarin dus ook van zonodig oneindig grote coördinaten voorzien kunnen worden)?
peterdevis schreef: Ik begrijp niet waarom er in deze discussie een onderscheid gemaakt wordt tussen waarnemer, referentiestelsel, coördinatenstelsel. Dit zijn synoniemen in de natuurkunde.
peterdevis schreef: Aangezien we in 'de wiskunde van de ART" zitten, hoe definieer jij een waarnemer wiskundig?