Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Intelligentie: Het Mbo maakt mensen dommer

kom niet van de mavo maar van de havo/vwo en toen havo. ben in het vierde jaar gestopt vanwege persoonlijke dingen enzo. Maar nu alles weer oke is heb ik er spijt van.
Weten jullie wel dat voor mensen met dit soort spijt de Open Universiteit Nederland (www.ou.nl) ooit is opgericht?

Om daar aan één van de 6 studierichtingen* te beginnen heb je geen vwo, colloquium doctum of hbo-propedeuse nodig. De enige toelatingseis is 18 jaar.

Wat je wèl nodig hebt is een flinke dosis motivatie. Het is nl. (begeleid) wetenschappelijk afstandsonderwijs. Je krijgt de studieboeken samen met een werkboek thuisgestuurd. Tentamens doe je in één van de 15 studiecentra in Nederland (er zijn er ook nog een paar in Vlaanderen). Sommige vakken worden begeleid in dezelfde studiecentra, de rest wordt begeleid op afstand (z.g. studienet, en telefonisch of emailcontact met de docent).

Voordeel: als je de propedeuse behaald hebt kun je rechtstreeks door naar het tweede jaar van dezelfde opleiding aan iedere andere Nederlandse daguniversiteit: je krijgt de volledige propedeuse-omvang - 42 studiepunten of 60 ECTS-punten - vrijgesteld!

Nadeel (maar indirect ook weer een voordeel): er geldt geen studiefinanciering (zodat je later op de daguniversiteit nog de hele periode tegoed hebt).

* Psychologie, Recht, Management, Cultuur, Milieu en Informatica.

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Mrtn

kom niet van de mavo maar van de havo/vwo en toen havo. ben in het vierde jaar gestopt vanwege persoonlijke dingen enzo. Maar nu alles weer oke is heb ik er spijt van.
Dit ken ik..

toen (halverwege 5 havo) was het niet anders, maar als ik nu terugkijk heb ik er spijt van -niet dat het anders had gekund, dus dat is zonde van mijn energie-.

Ik ben nu net klaar met een MBO-werktuigbouw en ga volgend jaar beginnen met Life Sciences :shock:

Het is een omweg, maar ik heb tijd gehad voor persoonlijke ontwikkeling, hobby's en heb nu een diploma die best aardig staat op mijn CV. Fout is zo'n papiertje nooit, 4 jaar omweg is het wel..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

unicorn

Ik denk ook dat veel MBO studies niet veel voorstellen. Ik ben zelf al 2 keer gestopt met MBO. Bij mn eertse MBO moest ik wel veel doen, veel huiswerk enzo en ik haalde ook hele goede cijfers, maar wat ik deed vond ik gewoon niet leuk, ook al was ik er goed in, ergens goed in zijn betekend niet gelijk dat het ook leuk is. Dus na een half jaar stopte ik.

Mn 2e MBO studie deed ik( en de rest van mn klas en studie genoten ook trouwens) echt bijna niks, bijna iedreen kwam geregeld te laat of eens een dagje niet(want dat kon ook wel) Veel leerlingen stoned in de les en ik denk dat er missschien 6 a 7 leerlingen waren in mijn klas die serieus werkte en soms ook echt nog moeite moesten doen (in een klas met ongeveer 20 leerlingen) De rest nam het ook niet echt seriues. Ik raakte er gewoon gedemotiveerd van.

MBO is ook echt gericht op het leren werken en leren plannen.

zo zou een opdracht van mijn vorige opleiding eruit kunnen zien b.v.:

vraag 1: Waarom is het zo belangrijk om te plannen? (zie hoofdstuk 2)

vraag 2: Noem zelf eens een situatie waarbij jij iets verkeerd plande.

vraag 3: Stel je eens voor dat je een verassingsfeestje geeft voor iemand. Noem nu 10 dingen waar jij als eerste aan zou denken om dit feest tot een groot sucses te maken.

vraag 4: geef de defenitie van methodisch werken (zie hoofdstuk 3)

En zo gaat het dan door tot vraag 15 ofzo.

Dan krijg je huiswerk op: maak vervolgens een verslag van de opdrachten die je vandaag hebt gemaakt.

(en dit is geen overdreven voorbeeld)

En dat is dan nog niveau 4, nouw ik had gewoon nooit eens dat ik thuiskwam met het idee van goh vandaag heb ik toch weer eens iets interessants geleerd! Er zijn veel mensen die zo over MBO denken die zelf ook MBO doen en veel mensen die door omstandigheden op een lager niveau zitten dan ze kunnen, maar het licht ook aan de soort opleiding, de school en de richting die je kiest. Ik wil gewoon iets doen met psychologie en dat is onmogelijk op MBO.

Ik ben dus ook op de middelbare school steeds lager afgezakt, vanwege omstandigheden en demotivatie, maar nu heb ik echt wel spijt.

Gewoon het idee dat ik allang HBO of universiteit had gekund, maar er is nu eenmaal toch niks aan te doen

Ik ga nu havo certificaten halen en zo snel mogelijk HBO en miss als k m p optijd haal uiversiteit.

De 2e MBO opleiding stopte ik ook mee omdat ik de helt van t studie geld terug kreeg omdat mn ouders in een scheiding zaten, maar nu zijn er best veel mensen die tegen me zeggen van vind je t niet zonde, of ik snap het niet, want met een MBO heb je tenminste een papiertje.

Ik trek me hier niks van aan, want ik wil gewoon het mezelf zo leuk mogelijk maken en iets doen wat ik leuk en intressant vind.

Dat is het belangrijkste dat je jezelf het zo leuk mogelijk maakt!

Ik ken trouwens ook weer iemand die VWO heeft gedaan en nu een MBO opleiding doet die zo ook best leuk vind.

Je kan trouwens als je 21 bent ook voor elke HBO een toelatingstest doen

(IK ben helaas nog geen 21 dus voor mij eerst nog even havo, maar vind k ook nie erg)

Zo dat wilde k ff zeggen
richel_richel

ik ken het. maar goed nieuws. ben gestopt met mbo en ga komend jaar mn havo afmaken. hopend dat ik als ik beetje mn best doe naar het vwo kan. nja. even hard werken.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.
Hlector

Ongelofelijk... Ik zit momenteel in de 2e klas van het mbo. We leren echt helemaal niets! Het is echt zo'n on-georganiseerde chaos..

Tijdens de theorie-lessen word eigenlijk alleen maar ge-ouwehoerd en leraren zijn ondertussen maar wat met hun eigen zaken bezig..

Het grootste gedeelte bestaat uit zelfstandig werken, maar niemand is gemotiveerd, het is voor mij dus ook moeilijk om nog normaal te kunnen werken. Wanneer we ergens niet uitkomen moeten wij de leraar vragen, deze hebben alleen vaak geen tijd of zijn niet te vinden..

Wat ik op school in 3 week doe zou ik thuis in 1 dagen kunnen maken... Dit doe ik alleen niet en daarom zijn mijn resultaten ook nog eens matig.

Ik heb echt spijt dat ik na mijn vmbo 4 opleiding geen havo ben gaan doen, ik zit mijn tijd hier gewoon te verdoen.
bolt thrower

Ik ben na het VWO Technische Natuurkunde gaan doen bij Fontys in Eindhoven. Ik achtte mezelf destijds te ongemotiveerd om universiteit te gaan doen. Met leren had ik het wel even gehad en het leek me leuk om wat meer praktisch bezig te zijn. Na een jaar kreeg ik daar echter toch enorme spijt van.

De leerstof bood nauwelijks uitdaging. Altijd maar van ideale situaties uitgaan of maar gewoon in staat zijn dingen te herkennen, zonder er verder wat mee te kunnen. De stof werd ook op zo'n vreselijk duffe manier gebracht. Het was wel duidelijk dat de docenten nauwelijks een lerarenopleiding hadden gehad. De meesten hadden meer weg van gefrustreerde mensen die in het bedrijfsleven mislukt zijn en maar een cursusje HBO-docent zijn gaan volgen. Vaak gaven ze ook les in vakken waar ze niet eens in afgestudeerd waren.

Praktisch stelde het ook allemaal geen reet voor. In plaats van dat je echt met je handen kon werken, moest je alleen maar wat metingen doen met afgedankte Philips-apparatuur of verbindingen maken op van die schakelborden, waar je ook weer weerstanden en condensators op kon pluggen. In het dagelijks leven kon ik er helemaal niets mee.

Ik werd er zo lamlendig van dat ik er uiteindelijk nog een half jaar langer over heb gedaan. Een vreselijke tijdsverspilling was het. Verkopen kon ik mezelf ook niet als afgestudeerde, want ik ben nu eenmaal eerlijk en kon daardoor niet doen alsof ik een aanwinst voor het bedrijf ben. Ik was namelijk van mening dat ik niets zinnigs geleerd had. Daardoor heb ik ook nog een paar jaar geestdodend lopende-band-werk gedaan.

Nu 3,5 jaar na afstuderen ben ik toch maar Psychologie gaan studeren aan een Universiteit. En wat schetst mijn verbazing. De stof is ontzettend interessant en geeft ook aanleiding om er nog verder over na te denken. Het is ook weer leuk om colleges te volgen, omdat ze zo enthousiast gebracht worden en de docenten duidelijk lijken te weten waar ze over praten. Vanaf het tweede jaar had ik op het HBO in ieder geval bijna geen een college meer gevolgd.

In het begin was het vreselijk moeilijk weer zoveel in de boeken te moeten. Ik dacht echt dat ik compleet was afgestompt en dat het niet meer goed zou komen. Maar gelukkig lijkt mijn denkvermogen van 8 jaar terug, sinds een paar weken weer terug te komen. Een beetje laat omdat ik volgende week mijn eerste tentamens heb. Ik denk dat ik ze wel kan halen met enige moeite. En zo niet dan zal het in het tweede blok waarschijnlijk wel wat beter zal gaan.
Johan_vd

Ik heb eerst mavo gedaan daarna MBO. Ik was in die tijd behoorlijk depressief en had enorme moeite met leren en ook vond ik de lesstof enorm saai(bedrijfsadministratie). Desondanks was het een eitje om deze opleiding af te ronden. Of het mensen dommer maakt weet ik niet maar de leraren waren/zijn volgens mij wel zwaar onder het niveau van wat ze eigenlijk moeten zijn. Ik was zelf niet gemotiveerd maar had ik wel de lessen gevolgd en goed in de boeken gekeken dan had ik toch die hersentraining gehad die nodig is lijkt me. Het ligt denk ik voornamelijk aan je eigen instelling.
Animus

ik heb zelf vmbo gedaan oude steil ik heb daar nooit echt veel huiswerk hoeven doen alleen wiskunde maar dat deed ik omdat ik het leuk vond.

na die school was ik het helemaal zat i.v.m omstandigheden.

ik heb toen gewerkt in de emballage en ben toen gaan solliciteren bij de landmacht.toen ik daar niet in kwam ivm bezuinigingen ben ik een bbl opleiding gaan volgen.wist eigenlijk niet waarom maar ik moest wat.

nu ben ik daar weg omdat me werkgever me contract niet verlengt heeft.

dus ben ik maar overgestap naar bol3 onderdeel van mbo richting elektrotechniek (moet nu nog 2 jaar).nu heb ik de smaak eindelijk te pakken en het enigste wat ik wil is door leren ik heb 4 weken geleden me boeken binnen gekregen en heb ze nu bijn allemaal uit!!ben gewoon voorruit gaan werken want dat huiswerk moet toch gedaan worden.

maar ik kan wel zeggen dat het verdomd makkelijk is ja.maar denk toch dat het aan jezelf ligt en dat motivatie het grote verschil maakt.

vmbo heb ik met moeite gedaan maar dat lag ook echt aan mezelf ik deed pas iets als het echt moest.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
Mrtn

Mijn vorige post is alweer even geleden, maar ik heb inmiddels een diploma MBO wertkuigbouw op mijn naam staan. Voorts ben ik begonnen met HBO (HLO Utrecht).. dinsdag eerste tentamen..

Ik ben bijzonder trots op de manier waarop ik ben geslaagd voor het MBO. Mijn laatste jaar zag er als volgt uit:

Afstudeerdproject

Afstudeerstage

De stage stelde weinig voor, maar in mijn project heb ik mijn hele hebben en houden gestort. Een semester lang ben ik van half 9 tot een uur of 6 op school aanwezig geweest (soms werden we eruit geschopt omdat de school ging sluiten) en na het eten was het tijd voor tekenen (AutoCAD) en wat verslagen.. We hebben ons uit de naad gewerkt.

Het project was voor 5 man, maar ik heb het met een vriend samen gedaan.

Op het resultaat (zowel het proces als het product) ben ik bijzonder trots en het was 3 tienen waard!

Zo kan je ook met het MBO omgaan.. je moet er zelf wat van maken!
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Heidewachtel

Mrtn schreef:Mijn vorige post is alweer even geleden, maar ik heb inmiddels een diploma MBO wertkuigbouw op mijn naam staan. Voorts ben ik begonnen met HBO (HLO Utrecht).. dinsdag eerste tentamen..

Ik ben bijzonder trots op de manier waarop ik ben geslaagd voor het MBO. Mijn laatste jaar zag er als volgt uit:

Afstudeerdproject

Afstudeerstage

De stage stelde weinig voor, maar in mijn project heb ik mijn hele hebben en houden gestort. Een semester lang ben ik van half 9 tot een uur of 6 op school aanwezig geweest (soms werden we eruit geschopt omdat de school ging sluiten) en na het eten was het tijd voor tekenen (AutoCAD) en wat verslagen.. We hebben ons uit de naad gewerkt.  

Het project was voor 5 man, maar ik heb het met een vriend samen gedaan.  

Op het resultaat (zowel het proces als het product) ben ik bijzonder trots en het was 3 tienen waard!

Zo kan je ook met het MBO omgaan.. je moet er zelf wat van maken!
Geweldig! Gefeliciteerd!! Voor jou is onderwijs misschien wel helemaal niet nodig :wink:
Anonymous

Hier heb ik alleen nederlands gehaalt..
Maar das wel weer een beetje weggezakt zie ik?

Sorry, dat was een inkoppertje.

In ieder geval vraag ik me af waarom degenen die zo klagen over het mbo dan niets anders gaan doen... (degenen die dat nog niet zijn gaan doen tenminste)

Na je propedeuse van het hbo gelijk naar de universiteit gaan valt ten zeerste af te raden omdat slechts 20% van deze mensen het redt op de universiteit.
bolt thrower

Na je propedeuse van het hbo gelijk naar de universiteit gaan valt ten zeerste af te raden omdat slechts 20% van deze mensen het redt op de universiteit.
Dat kan er mischien mee te maken hebben dat veel mensen niet weten dat het niveau- en vooral tempoverschil enorm is tussen HBO en universiteit. Ik denk dat HBO veel dichter bij MBO staat dan bij universiteit.

Tussen TU en HTS is dit in ieder geval zeker zo. Toen ik van het VWO naar de HTS ging deed ik echt een stap terug. Natuurkunde en wiskunde in het eerste jaar had ik net zo goed over kunnen slaan. Op de TU vallen er echter in het eerste jaar al een hele hoop VWO'ers af. Ik ben met verscheidene mensen afgestudeerd die op de TU zijn begonnen.

Wanneer je na HBO nog universiteit gaat doen, krijg je alleen geen studiefinanciering meer. Als HBO dus ver onder je niveau ligt is het dus van een kant wel aan te raden om na je P al over te stappen. Wanneer je na HBO nog uni gaat doen wordt je HBO-papiertje ook minder waard. Ze vragen overal tig jaar ervaring of net afgestudeerden. Wanneer je al een paar jaar door aan het studeren bent en dan toch maar weer gaat solliciteren krijg je het dus wel zwaar met sollicitaties, tenzij er weer een tekort is aan mensen in je vakgebied.
risperdal

M.B.O. slaat nergens op, ik heb t 1 jrtje gedaan waarna ik versneld havo heb gedaan. Ik doe nu H.B.O. en ben tevreden hier. Ik wens iedereen die mbo wilt of gaat doen veel suc6!
eagle

Ik vind dit een overhaaste conclusie....ik heb zelf MBO laboratoriumtechniek gedaan, in Emmen.
Hey cool :roll: , welke richting heb je gedaan? Zeker medisch, aangezien je nu HBO Life science studeert.

On-topic --> I.i.g. vind ik het ook een overhaaste conclusie om te zeggen dat het MBO niks voorstelt. Ik denk dat het meer te maken heeft met je eigen inzet. Doe je geen ene ****, dan wordt je vanzelf lui omdat je geen motivatie heb.

Op de mavo maakte ik ook amper huiswerk, maar ik zorgde er wel altijd voor dat ik goede cijfers haalde door goed op te letten in de les. Dit deed ik toen ik op het MBO Laboratoriumtechniek ging studeren. En hoewel ik geen problemen had met het leren van de stof, moest ik goed mijn best doen voor mijn praktijk.

Nu heb ik dus geluk dat ik goed kan leren. Praktijk ging mij rampzalig, maar theorie nam ik met gemak op. Maar er waren ook mensen bij mij in de klas die niet zo goed konden leren als ik en reken maar dat zij heel wat frustraties hebben gehad wanneer ze de leerstof maar niet snapten.

Oh even een leuk feitje, een vriend van mij kon VWO doen, maar hij koos voor mavo omdat hij te lui was. Toen hij bij mij in de klas kwam, werd hij in de 2e naar een niveau lager getrapt (bol niveau 3).... Zo zie je maar weer eens dat een goed stel hersenen geen garantie bied voor goede cijfers. Het is je eigen instelling die telt! Althans, imho :D

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

jeroentje

Het is je eigen instelling die telt! Althans, imho :roll:

Jep. Met een goed stel hersens en een instelling van niks, haal je niet eens VMBO-t (oude mavo). Ik zie het elk jaar weer gebeuren. Ik heb verschillende leerlingen gehad waarvan ik zie dat ze echt wat kunnen, zelfs havo. Maar doordat ze liever met andere dingen bezig zijn, zie ik ze afzakken naar een steeds lager niveau (op het vmbo kun je eigenlijk niet blijven zitten, je gaat dan gewoon een niveau lager). Erg jammer, maar daar komen ze later wel achter.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!