kiest er nu voor de effecten van het in gebreken blijven van bepaalde landen niet meer volledig te compenseren?
Dat kan niet het geval zijn. Er kan niet minder geproduceerd worden dan er verbruikt wordt. Zoals hierboven is aangetoond varieert het elektriciteitsverbruik heel veel meer dan 300 MW in het Europese net, en als afname en frequentie van elkaar afhankelijk zijn, moet er dus continue met de frequentie gespeeld worden om deze op gemiddeld 50 Hz te houden.
Voor het inzicht: Nederland verbruikt volgens het CBS ongeveer 300.000.000 KWh elektra per dag. Nu weet ik niet precies wat in dit geval tot Europa gerekend wordt, noch of het elektriciteitsverbruik van andere landen in het gemeenschappelijk net sterk afwijkt. Het lijkt mij redelijke safe te veronderstellen dat het gezamenlijke elektriciteitsverbruik van de deelnemende landen op duidelijk meer dan 3.000.000.000 KWh per dag neerkomt. Die 300.000 KW die er 'gemist' wordt uit de centrales van Servië/Kosovo is dan maar 0,2% van het totale verbruik. Nog minder, 0,05%, als het cijfer van de achterstand van 113 GW over twee maanden klopt.
Dat is gepriegel in de marge, en kan zonder enig probleem door de andere centrales gecompenseerd worden. Het lijkt mij volstrekt ongeloofwaardig dat dit zou kunnen leiden tot het niet meer in de pas kunnen houden van de netfrequentie.
Ik zie drie mogelijkheden:
- De energieproducenten hebben een bok geschoten met het handhaven van de correcte netfrequentie, en verschuilen zich nu achter deze 'leveringsproblemen'.
- De producenten spelen een misleidend (concurrentie)spelletje ten koste van de burgers in een poging de publieke opinie te beïnvloeden.
- Het zit veel complexer in elkaar dan wij hier denken en zo'n op zich onbetekenende onbalans kan inderdaad zorgen voor dergelijke effecten. Dit lijkt mij de minst waarschijnlijke mogelijkheid.
Puzzels