Ik moet voor mijn stage opdracht onder andere uitvinden wat de energie kosten zijn voor 1 van de verbruikers van het perslucht systeem. Op google heb ik geprobeerd uit te vinden wat de energie kosten van perslucht per m3/h maar ik heb hier niks over kunnen vinden. is er iemand die mij verder kan helpen?
Dit is eenzelfde vraag als 'hoeveel kost een ton stoom'. Dat ligt eraan....
Perslucht komt niet uit de lucht vallen, dus je moet beginnen met een aantal aannames. Wordt het een machine die op elektriciteit werkt, en een pomp aandrijft? Wat gebeurt er met de vrijkomende warmte? Wordt die verkocht of niet?? Hoe lang gaat de pomp mee, en wat zijn de aanschaf en -onderhoudskosten??
Wat is de schaalgrootte? Tja, je zult eerst flink aan de slag moeten.
Dit zijn ruwe kosten, verschilt uiteraard per situatie
Bedankt! dit helpt mij heel erg maar ik heb nog een vraag over die tabel van de drogers. moet ik bij bijv. de koeldroger 1-2 % van de berekende kWh waarde van de perslucht nemen? of hoe moet ik deze tabel zien?
Zoals ik de tabel lees, gaat inderdaad 1 à 2 % van de compressie-capaciteit verloren aan energie voor het drogen van de perslucht.
Maar iets anders, je ziet dat het nodig is bij het opstellen van een tekst of tabel, dat je ook kijkt of de materie begrijpelijk is voor iemand die naar deze informatie zoekt. Veel technici verzuimen dat; ze vinden het voldoende als ze het zelf snappen. Schrijf een tekst dus altijd 'voor de ander'.