Puzzel Puzzels
Wiskundeblunder
Artikelen: 0

Opstellen 2e orde DV adhv de gegeven oplossing (help morgen examen)

Beste wiskundefanaten

Grote paniek sinds ik onderstaande 2 voorbeeldexamenvraag bekeken heb. Ik weet totaal niet hoe je dit doet, we hebben het in de les enkel in omgekeerde volgorde gezien (namelijk DV gegeven en dan de oplossing bepalen). Iemand die mijn reddende engel speelt en dit op een simpele en duidelijke manier kan oplossen?

Alvast bedankt!

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

NW_

Re: Opstellen 2e orde DV adhv de gegeven oplossing (help morgen examen)

Waar is de vraag?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Wiskundeblunder

Oeps! Hier is ie dan!
Bijlagen
examenoef wiskkk
examenoef wiskkk 998 keer bekeken
Wiskundeblunder

Voor die 2e geraak ik tot hier en dan weet ik niet hoe ik verder moet om die specifieke PO (particuliere oplossing) te vinden

Bijlagen
2e DV opstellen
2e DV opstellen 995 keer bekeken
jorw

Ik denk dat het zo moet, excuseer me als het niet zo is, maar heb het maar rap bekeken aangezien je morgen examen hebt.

Je weet dat de coëfficiënt van y" gelijk is aan 1, dus deze is al bepaald. Reken nu nog eens y' en y" en stel dan dat y" + A y' + B y = C, waarbij A en B een constante moet zijn en C een functie. Vul hier dan alles in en zorg ervoor dat je C1 en C2 wegvallen. (Stelsel van 2 vergelijkingen, 2 onbekenden). C is wat je hierna nog overhoudt.

Edit: Is inderdaad zo dat je het zult moeten oplossen.
TD

Je weet dat de algemene oplossing bestaat uit de oplossing van de bijhorende homogene differentiaalvergelijking aangevuld met een particuliere oplossing.

\(y(x)=C_1e^{2x}+C_2e^{3x}+e^{5x}\)

Redeneer omgekeerd: de karakteristieke vergelijking levert je nulpunten die hierboven de exponenten 2 en 3 van het homogene deel zouden opleveren. Nu wil je dat 2 en 3 de oplossingen zijn van de karakteristieke vergelijking, dus van (k-2)(k-3) = 0 dus van k²-5k+6 = 0.  Deze karakteristieke vergelijking hoort bij de homogene differentiaalvergelijking y''-5y'+6y = 0.

De volledige differentiaalvergelijking zal dus van de vorm y''-5y'+6y = f(x) zijn waarbij je f(x) nog moet bepalen zodat de gegeven particuliere oplossing, e5x, eraan voldoet. Gewoon invullen: substitueer e5x in het linkerlid en vereenvoudig, je vindt zo f(x).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Wiskundeblunder

Bedankt voor je antwoord, Jorw! Je methode is me niet direct duidelijk maar ik heb intussen een redenering die bij beide juist uitkomt, dus ik hoop dat dit geen toeval is en ik dus heb gevonden hoe het moet :)

TD: ik denk dat ik het op jouw methode heb opgelost! 

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

TD

Wiskundeblunder schreef: TD: ik denk dat ik het op jouw methode heb opgelost! 

Inderdaad. Als je van de ontbinding vertrekt en dan gewoon de haakjes weer uitwerkt, gaat het wat sneller denk ik. De complexe oplossingen van de karakteristieke vergelijking horend bij de gegeven homogene oplossing zijn 2+7i en 2-7i, dus de karakteristieke vergelijking kan ontbonden worden als (k-(2+7i))(k-(2-7i)) = 0. Nu gewoon haakjes uitwerken levert onmiddellijk k²-4k+53 = 0 en dat stemt overeen met y''-4'+53 = 0. Voor het rechterlid f(x) en het verband met de particuliere oplossing, zie hierboven :).

Succes met je examen morgen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analyse en Calculus”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!