jadatis schreef:
Maar water dus ook tegen mijn verwachting via de longblaasjes uitgescheiden.
Zuurstof wordt door de bloedplaatjes opgenomen, maar gaat de rest dan in het bloedplasma?
Het klopt dat water de alveoli in kan diffunderen, maar voor de uitscheiding (via de ademhaling) zal dit water verdampen naar de gasvorm. Je scheidt dus geen vloeibaar water uit.
Bloedplaatjes spelen geen rol in het transport van zuurstof. Zuurstof wordt in het bloed getransporteerd op twee manieren: een klein deel van de zuurstof zal oplossen in het bloedplasma (<2%); maar het grootste deel zal aan hemoglobine in rode bloedcellen binden (>98%). Bloedplaatjes kunnen wel zuurstof gebruiken voor de synthese van vrije zuurstof radicalen, die op hun beurt weer voor activatie van bloedplaatjes zorgen.