willyb schreef:
Als je dus vrij eenvoudig (de natuur doet het al voor je) suiker en zuurstof kunt maken uit CO2, is het dan niet zonde om veel moeite te steken is de verdere stap naar brandstof? Is het niet eenvoudiger een aandrijving te maken die suiker als energiebron gebruikt (net als de mens zelf)?
Nee, dat is zeker niet eenvoudiger. Al was het maar omdat suiker een vaste stof is die je ook niet vloeibaar kunt maken. Dat maakt het traject van de tank naar de motor en injectie in de motor een stuk ingewikkelder dan wanneer het om een vloeistof of een gas zou gaan.
Bij doorsnee omstandigheden wordt in een motor 50 keer per seconde een hoeveelheid brandstof in een cilinder gespoten. Per keer een hoeveelheid van pak 'm beet 20 mg. Zulke kleine beetjes, met zo'n snelheid doseren, is nogal een uitdaging.
Daarnaast is het (laten) maken van suiker misschien wel makkelijk, maar dat is dan ook het enige voordeel. Het proces van fotosynthese is heel erg indrukwekkend, en de verbranding van suiker in onze cellen overigens ook, maar het hele traject is behoorlijk inefficiënt. Al met al slaan planten minder dan 1% van de energie van het invallende zonlicht om in chemische energie; en bij de omzetting daarvan gaat ook meer een behoorlijk deel verloren.
Als je brandstoffen wil maken uit CO2 ligt het dus niet zo voor de hand om dat via fotosynthese te doen. Er is een veel efficiënter proces nodig, en bovendien moet je een proces hebben dat een vloeibare brandstof oplevert.
Maar wat mij betreft ligt de nadruk op als. De hoeveelheid CO2 in de atmosfeer is zó laag dat het sowieso nooit rendabel zal zijn. Daarnaast kost de omzetting energie, en er zijn talloze andere en efficiëntere manieren om energie te transporteren en te gebruiken, dan om er CO2 mee om te zetten in een brandstof.