Beste allemaal,
In een aardappelopslag wil ik verstelbare luiken kunnen openen en sluiten d.m.v. een elektromotor. Deze motor loopt op 3 fasen, dus om de luiken open en dicht te laten gaan zal ik er een omkeerschakelaar tussen moeten zetten. Nu het volgende. De luiken komen een keer op het punt dat ze niet meer verder open of dicht kunnen. Als de motor dan door zou lopen denk ik dat deze door zal branden of iets kapot zullen draaien. Er zit een teller op de motor die de stappen telt, maar ik heb er geen computer bij om dit allemaal aan te kunnen sluiten. Ik wil het dus graag op de ouderwetse manier aansluiten.
In het kort: De motor moet twee kanten op kunnen draaien, door middel van een omkeerschakelaar. Deze schakelaar moet terugspringen naar ''0'' als ik hem loslaat, zodat de stroom van de motor af is (kwestie van goed uitzoeken in de winkel). Dan wil ik graag twee aanslagpunten maken die 'meten' wanneer het luik open of dicht is (Dit kan met een simpele drukschakelaar of een magneetschakelaar, dat maakt even niet zoveel uit). Als het luik dat punt bereikt, moet de motor worden uitgeschakeld (in ieder geval niet meer kunnen doordraaien) en alleen nog de andere kant op te bedienen zijn.
Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is.
Kan mij iemand een dergelijke schakeling maken of meedenken hoe ik dit kan oplossen? Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.
Alvast bedankt:)
Joep