Hallo allemaal,
Ik begrijp niet helemaal hoe de relatie tussen rolweerstand en hardheid werkt. In zijn algemeenheid zorgt een harder loopvlak met hardere band voor een lagere rolweerstand. Immers, een fietsband die niet goed is opgepompt loopt zwaarder dan een die wel is opgepompt, en de laagste rolweerstand vindt men bij stalen wielen op een stalen loopvlak. Dit heeft te maken met de hoeveelheid elastische vervorming van zowel het wiel/band als de vervorming van het loopvlak. Ben ik tot zover juist?
Nu heb ik de catalogus van een wielenfabrikant voor me liggen (is het hier gebruikelijk namen te noemen?) en men biedt standaard volrubber wielen aan, polyurethaan wielen, en speciale (vrij dure) wielen van hun eigen soort polyurethaan. Volgens de catalogus heeft de laatste variant minder dan half zoveel rolweerstand als de volrubbervariant, met dezelfde hardheid.
Nu vraag ik me af: waardoor komt dit? De hardheid is hetzelfde, dus de vervorming zou ook hetzelfde moeten zijn. Kan het misschien zijn dat het ene materiaal meer elastisch reageert (en dus energie teruggeeft bij het terugveren) en het andere materiaal meer viscoelastisch reageert en de energie dus omzet in warmte?
Alvast hartelijk dank!