Puzzel Puzzels
Brownie
Artikelen: 0

Re: Diesel op koolzaadolie

Voor de produktie van biodiesel is inderdaad heel wat energie nodig. Maar de energiebalans van puur plantaardige olie is 1 op 3.5. Dus een opbrengst van 3.5 liter brandstof bij een verbruik van 1 liter. ppo is wat anders dan biodiesel, immers. Biodiesel ondergaat nog een chemische bewerkingen. Met kleine aanpassingen rijdt mijn auto op ppo, dus puur zonnebloemolie of koolzaadolie. Biodiesel kun je in principe direct in elke dieselauto gooien, het tast op de lange duur wel je brandstofleidingen aan.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

coats001

Jan van de Velde schreef:coats001 schreef:
Wat is er mis met het idee om biobranstof voor alle productiebehoeftes te gebruiken.?
Helemaal niets in mijn ogen.

Maar wat ik wil zeggen is dat men zich niet moet blindstaren op een opbrengst van 1600 L diesel per ha. Dat is de bruto-opbrengst, de energie die nodig is voor die produktie moet hier nog af. Zo wordt de potentiële NETTO-bijdrage aan onze kennelijke energiehonger wel erg minimaal.
Nou dat geld ook ook de productie van aardolie daar wordt ook energie voor verbruikt. Bovendien ging hier om de netto-uitstoot van CO2 die is dus 0 als je biobrandstof gebruik voor je productie-machines.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

coats001

Ja dit is eigenlijk wel een belangrijk punt dat jan aanhaalt. Ik heb hier nooit bij stil gestaan, zelfde geld voor de windmolens die ook heel wat energie verbruiken om geproduceert te worden!
Klop maar een belangerijk punt is dat de "operationele" energie kosten bij een windmolen vrijwel nihil zijn, als dat ding eenmaal draai kost het nog nauwelijk energie, dus er geen verbruikte energie per geproduceerde energie verhaal hier.
Brownie

Klop maar een belangerijk punt is dat de "operationele" energie kosten bij een windmolen vrijwel nihil zijn, als dat ding eenmaal draai kost het nog nauwelijk energie, dus er geen verbruikte energie per geproduceerde energie verhaal hier.
Toch wel vind ik. Zo'n windmolen wordt gebouwd voor 10 tot 20 jaar (afhankelijk van type). Dan is hij zo versleten dat reparaties te duur worden en een nieuwe plaatsen goedkoper is. Aan de verbruikte energie per geproduceerde energieeenheid kun je dus prima een cijfer toekennen.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
Cycloon

Brownie schreef:
coats001 schreef:
Toch wel vind ik. Zo'n windmolen wordt gebouwd voor 10 tot 20 jaar (afhankelijk van type). Dan is hij zo versleten dat reparaties te duur worden en een nieuwe plaatsen goedkoper is. Aan de verbruikte energie per geproduceerde energieeenheid kun je dus prima een cijfer toekennen.

Ik las zelf ergens dat het in de belgische/nederlandse omstandigheden heel moeilijk is om de verbruikte energie terug te winnen door de windmolen bv 15 jaar te laten draaien vermits de omstandigheden hier zelden perfect te noemen zijn ...
Brownie

Ik las zelf ergens dat het in de belgische/nederlandse omstandigheden heel moeilijk is om de verbruikte energie terug te winnen door de windmolen bv 15 jaar te laten draaien vermits de omstandigheden hier zelden perfect te noemen zijn ...
Klopt, in de praktijk verdient een molen de verbruikte energie voor zijn produktie maar net terug in zijn leven. Dus echte groene stroom bestaat volgens mij ook niet. Wat dat betreft is ppo in elk geval een milieuvriendelijker alternatief.
coats001

Brownie schreef:
coats001 schreef:
Het punt is dat er niet per geproduceerde eenheid energie een hoeveelheid energie gespendeerd hoeft te worden. Dit itt bv ppo waar er per x liter branstof geproduceerd y liter brandstof dient te worden gespendeert. Of nog expliciter hoe meer energie je produceert hoemeer je gebruikt. Dit is bij een windmolen niet het geval. Je besteed initieel een hoeveelheid enegie en daarna nauwelijk wat, dus je verbruikte energie neemt niet toe met het geproduceerde energie. Een essentiele verschil lijkt mij. Geldt ook voor een waterkracht .
Brownie

Het punt is dat er niet per geproduceerde eenheid energie een hoeveelheid energie gespendeerd hoeft te worden. Dit itt bv ppo waar er per x liter branstof geproduceerd y liter brandstof dient te worden gespendeert. Of nog expliciter hoe meer energie je produceert hoemeer je gebruikt. Dit is bij een windmolen niet het geval. Je besteed initieel een hoeveelheid enegie en daarna nauwelijk wat, dus je verbruikte energie neemt niet toe met het geproduceerde energie. Een essentiele verschil lijkt mij. Geldt ook voor een waterkracht .

Ok, dit begrijp ik. Maar als we naar milieuvriendelijkheid kijken is dat toch geen 'essentieel verschil'?

Bij benadering wordt er in geval van ppo dus gedurende lente en zomer x liter brandstof verbruikt terwijl er in de herfst ca. 3x liter ppo terugkrijgt. In het geval van een windmolen gebruik je in een half jaar een hoeveelheid energie y voor de produktie terwijl je in de 20 jaar die daar op volgen misschien 1.1y terugkrijgt.

De cyclus van een windmolen is gewoon 20 jaar langer, maar de energiewinst minimaal. Uit ppo wordt wel veel extra energie gewonnen die uit de zon afkomstig is. Daarbij kun je landbouwvoertuigen ook vrij makkelijk op ppo laten rijden terwijl een ppo-gestookte aluminium smelterij of hoogoven voorlopig nog niet gereed is.
coats001

coats001 schreef:Het punt is dat er niet per geproduceerde eenheid energie een hoeveelheid energie gespendeerd hoeft te worden. Dit itt bv ppo waar er per x liter branstof geproduceerd y liter brandstof dient te worden gespendeert. Of nog expliciter hoe meer energie je produceert hoemeer je gebruikt. Dit is bij een windmolen niet het geval. Je besteed initieel een hoeveelheid enegie en daarna nauwelijk wat, dus je verbruikte energie neemt niet toe met het geproduceerde energie. Een essentiele verschil lijkt mij. Geldt ook voor een waterkracht .

Ok, dit begrijp ik. Maar als we naar milieuvriendelijkheid kijken is dat toch geen 'essentieel verschil'?

Bij benadering wordt er in geval van ppo dus gedurende lente en zomer x liter brandstof verbruikt terwijl er in de herfst ca. 3x liter ppo terugkrijgt. In het geval van een windmolen gebruik je in een half jaar een hoeveelheid energie y voor de produktie terwijl je in de 20 jaar die daar op volgen misschien 1.1y terugkrijgt.

De cyclus van een windmolen is gewoon 20 jaar langer, maar de energiewinst minimaal. Uit ppo wordt wel veel extra energie gewonnen die uit de zon afkomstig is. Daarbij kun je landbouwvoertuigen ook vrij makkelijk op ppo laten rijden terwijl een ppo-gestookte aluminium smelterij of hoogoven voorlopig nog niet gereed is.
Je kan de electriciteit die een aluminum smelterij gebruikt ook met ppo opwekken. Gewoon generators die op ppo draaien gebruiken. Of nog beter zonneenergie.

Maar is het rendemt van een windmolen na 20 jaar echt zo laag??? Waarom is er dan uberhaupt mee begonnen. vraag ik me dan af.

Overigens komt de energie die de windmolens aandrijft ook van de zon en langs een korte en makkelijkere winbare weg dan biobrandstof.
Brownie

coats001 schreef:Maar is het rendemt van een windmolen na 20 jaar echt zo laag??? Waarom is er dan uberhaupt mee begonnen. vraag ik me dan af.

Overigens komt de energie die de windmolens aandrijft ook van de zon en langs een korte en makkelijkere winbare weg dan biobrandstof.
Exacte getallen heb ik hier niet, maar een windmolen levert in zijn levensduur echt niet het dubbele van de energie die gebruikt is voor de produktie ervan. Voor het publiek lijkt het wel mooi en milieuvriendelijk:elektriciteit uit windenergie. Daarom worden er subsidies gegeven om die dingen te bouwen en dan kan je er natuurlijk wel geld mee verdienen.

Tja, als die windmolen een keer staat komt daar praktisch zonder werk energie vanaf. Maar in het gunstigste geval verdubbelt de hoeveelheid energie in 20 jaar bij een windmolen. Bij koolzaadolie verdrievoudig je de hoeveelheid energie in slechts 1 jaar. Daarbij levert de koolzaadteelt en de oliemolens werkgelegenheid.
Jan van de Velde

Maar in het gunstigste geval verdubbelt de hoeveelheid energie in 20 jaar bij een windmolen
Zo beroerd draait een windmolen nou ook weer niet, zie het topic elders op dit forum: Wordt windenergie tegengewerkt in Nederland.

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=12909

En als je het over werkgelegenheid hebt: Nederlandse akkers hebben een zakdoekformaat vergeleken met de gala-tafellakens die in andere landen te vinden zijn. Niet eens zo ver weg, tussen Lille en Parijs, onafzienbare aaneengesloten akkers van honderden hectares aan één blok met één gewas. Daar kun je hier in Holland nooit tegenop.

En denk erom dat er aan windmolens ook heel wat (hoogwaardige) arbeid vast zit (toelevering onderdelen, fabricage, plaatsing, ondrhoud en reparatie)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Brownie

En als je het over werkgelegenheid hebt: Nederlandse akkers hebben een zakdoekformaat vergeleken met de gala-tafellakens die in andere landen te vinden zijn. Niet eens zo ver weg, tussen Lille en Parijs, onafzienbare aaneengesloten akkers van honderden hectares aan één blok met één gewas. Daar kun je hier in Holland nooit tegenop.
Inderdaad, in Nederland levert de koolzaadteelt dus meer werkgelegenheid per hectare, daardoor zal het produkt ook ietsje duurder zijn. Maar door alle tussenhandelaren en verwerkers zal dat in de eindprijs van de olie nauwelijks te merken zijn. Vergeet niet dat een boer voor een kilo koolzaad ongeveer 7 cent vangt. Deze kilo levert wel 0.4 liter olie. Dus de boer vangt slechts 17 cent voor een liter olie. In de winkel kun het niet vinden onder de 55 cent.
Jan van de Velde

Brownie schrijft:
Vergeet niet dat een boer voor een kilo koolzaad ongeveer 7 cent vangt. Deze kilo levert wel 0.4 liter olie. Dus de boer vangt slechts 17 cent voor een liter olie. In de winkel kun het niet vinden onder de 55 cent.
En daar zit hem juist de kneep. Op aardappels van 10 cent levert de boer ook in. Toch zijn die ook niet voor 11 ct te koop bij de super. Mijn argument in dit verhaal is, koolzaadteelt in Nederland wordt nooit rendabel (voor de boer dan toch), dus behoudens productie-subsidies (waar brussel zo dapper vanaf wil) komt dat in NL nooit op serieuze schaal van de grond.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Brownie

En daar zit hem juist de kneep. Op aardappels van 10 cent levert de boer ook in. Toch zijn die ook niet voor 11 ct te koop bij de super. Mijn argument in dit verhaal is, koolzaadteelt in Nederland wordt nooit rendabel (voor de boer dan toch), dus behoudens productie-subsidies (waar brussel zo dapper vanaf wil) komt dat in NL nooit op serieuze schaal van de grond.
Dat klopt inderdaad. Alleen de boeren die hun land in volledige eigendom hebben kunnen dit rendabel telen. En dat zijn er niet veel meer tegenwoordig. In Frankrijk is grond veel geodkoper en kan het wel geteeld worden. Neemt niet weg dat vraag en aanbod ook geldt hier. Sinds augustus is de prijs voor plantaardige olie op de Europese markt met 20% gestegen! Alle olie van produktie jaar 2005 is al verkocht en ook van 2006 is al bijna uitverkocht. De prijzen zullen voorlopig dus nog wel blijven stijgen. Door de enorme toename in de het gebruik van ppo als autobrandstof in Duitsland kan er niet tegen geproduceerd worden. Het areaal koolzaad in Duitsland is de afgelopen jaren elk jaar bijna verdubbeld, toch is dat niet genoeg. Ook de consument kan dat merken, want ALDI en LIDL hebben in oktober de prijs van hun slaolie en zonnebloemolie met 10 cent verhoogd.

Dus als het zover komt dat de boer 10 cent vangt voor zijn koolzaad, reken er maar op dat overal in Nederland weer koolzaad wordt gezaaid. Zeker als non-food gewas, want die mag je telen op braakliggende grond zonder je braaksubsidie in te leveren als ik het goed heb.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Anonymous

Als koolzaadolie of palmolie na verestering te gebruiken is in de motor, waarom wordt het dan alleen na bijmenging met minerale diesel gebruikt. is dit omdat het verboden is door de overheid, omdat die anders de accijnsen misloopt? of heeft dit een andere reden?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!