E=mc2 en E(foton) = hf, dus m(foton) = hf/c2.
Toch is de massa van een foton nul.
Dit is tegenstrijdig. Waar zit de fout?
Moderator: physicalattraction
Einstein: "Es ist nicht gut von der Masse eines bewegten Körpers zu sprechen, wofür keine klare Definition gegeben werden kann. Man beschrankt sich besser auf die 'Ruhe-Masse'.
Dat klopt. Uitgaande van een massa nul zou h of f nul moeten zijn. Omdat h een constante groter dan nul is (de constante van Planck) zou f nul moeten zijn. Dit leidt echter tot een oneindig grote golflengte. Bedenk dat de formule E = mc2 uitsluitend van toepassing is op materiële deeltjes, dus deeltjes met een massa ongelijk aan nul. Een foton is echter een niet-materieel deeltje dat ondanks een massa met waarde nul wel een impuls en een energie heeft, die beide van de golflengte afhankelijk zijn.efdee schreef: Heeft m(foton) = hf/c2 een bepaalde betekenis?
Ik neem aan, dat dit gewoon fout is.
Deze redenatie klopt logisch gezien niet.Niets dat massa bezit kan sneller gaan dan het licht.
Ruimte bezit geen massa en kan dus sneller gaan dan het licht.
Hendrikus1 schreef: Niets kan sneller gaan dan het licht, doch dit geldt alleen voor iets dat massa bezit, ruimte heeft geen massa en kan daarom sneller gaan dan het licht.
EvilBro schreef: @Hendrikus1: Ik zie niet hoe jouw herformulering iets anders zegt dan eerst. De redenatie is dus nog steeds niet valide. Stellingen die iets zeggen over zaken met massa kunnen niks zeggen/impliceren over dingen zonder massa.
peterdevis schreef:
2) snelheid is de afgeleide van een ruimtelijk traject naar de tijd en dus niet toepasbaar op de ruimte
Ik begrijp die drogreden doch een kleine verandering verandert dit. Als alleen olifanten niet sneller kunnen rennen dan de lichtsnelheid dan kan een giraffe dit inderdaad wel.Math-E-Mad-X schreef:
Een olifant kan niet sneller rennen dan de lichtsnelheid. Een giraf is geen olifant. Conclusie: een giraf wel sneller rennen dan de lichtsnelheid.