zouten toevoegen aan olijfolie? dat mag per Italiaanse warenwet niet. Als dat het geval is heb je te maken met vervalsing.
Hey, deze olijfolie is via Spanje.
En de olijfolie is ook uitsluitend voor eigen (familie en kennissen) gebruik en niet voor verkoop. Dan heeft een bepaalde wet van Italië toch geen impact op uw eigen oogst?
Dus de zouten zijn voor het maskeren van schimmels als ik het goed begrijp? En dit kan de oorzaak zijn van de gasvorming? Ik dacht voor de houdbaarheid...
Ik en anderen hebben geen scheidingslaag opgemerkt. En de geur is ook zeker niets op aan te merken.
Maar er is een witgrijze aanslag op de zijwand tot 4-6 CM van de bodem (fles van 5 Liter). Op de bodem zelf is er nog wat pulp van de persing zelf neergeslagen (donkergroen, zonder enige witte aanslag). Volgens mij was deze (witgrijze) aanslag 48u geleden iets minder (4 cm). Ik heb het gas niet kunnen opvangen, maar in 24u is er voldoende om echt een fanta-geluid te maken bij het openen. Denken jullie dan aan stikstofgas?
EDIT: ik had 4 dagen terug wat afgegoten in een kleinere fles. Heb even naar gekeken en ook hier blijkt er een klein witgrijze aanslag van ca 1cm² onderaan, aan de zijkant. Op de onderkant zijn er verschillende luchtbellen waar te nemen. En het flesje (750 mL) staat goed bol vanwege de gasvorming.