Puzzel Puzzels
Benm
Artikelen: 0

Re: 5v leds dimmen.

Relais met verschillende (vermogens) weerstanden om de helderheid in te stellen?

Klinkt nogal complex, als je toch al een arduino hebt kun je het net zo goed met 1 power mosfet doen en dan heb je traploze controle over de hoeveelheid licht met minder componenten en lagere kosten. 

Niet dat je die arduino nodig hebt om het voor elkaar te krijgen, maar ik heb zelf iets dergelijks in mijn slaapkamer hangen wat gebruik maakt van een paar toetsen op mn TV afstandsbediening die verder niets lijken te doen voor de TV maar wel een aparte code zenden. 
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Jeroentjevrij

Dat idee had ik ook maar vind het behoorlijk lastig om de weerstand te bepalen op de base om de microchip te beschermen.

Had pas een calculator waarbij ik 3.3v wou schakelen met een bc547b deed dat met 5v 30ma en een 1 kohm weerstand op de base en volgens de calculator kreeg ik ineens 92v op de emitter.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Benm

Dat lijkt me een wonderlijke calculator - waar zou die 92 volt opeens vandaan moeten komen?

Als je iets als 60 mA aan leds hebt zou een bc547 met 1k basisweerstand het gemakkelijk moeten kunnen schakelen/dimmen. 

Voor hogere stromen is het vaak prettiger een mosfet te gebruiken gezien die niet de standaard spanningsval van een halve volt heeft tussen collector en emitter die je meestal wel ziet in bipolaire transistoren. Bij 60 mA is dat allemaal geen probleem, maar als je een load van pakweg 1A wilt schakelen is het toch een halve watt in component dat daar eigenlijk te klein voor is. 
klazon
Pluimdrager

Als je een bipolaire transistor goed in verzadiging stuurt valt er maar 0,2V over collector-emitter. 
Jeroentjevrij

Zie dat ik niet helemaal de juiste waardes heb berekend.

De bc547b schakelt de kathodes naar ground.

Zitten 36 leds van 10ma op 1 laag

Dus dat zou 360ma worden.

Kan ik dan beter zo een mosfet gebruiken
major_problem

Laat anders het schema zien, dan kunnen we voor jou de waarden berekenen
Jeroentjevrij

Hoop dat de schets een beetje duidelijk is.

Afhankelijk van het effect gaat er 1 tot 36 leds aan per kathode laag.

https://drive.google.com/file/d/1J8Qir2rfn6JozZ7IRBi5MK3vS624hQIs/view?usp=drivesdk

Het zijn trouwens witte leds 3.3v met 180 ohm = 10ma+ -
major_problem

Je wilt mosfets gebruiken zo te zien. De gate trekt geen stroom dus bijna iedere weerstand is goed. Ik denk dat 10k een goede waarde is. Vaak neemt men een hele lage waarde (100 ohm) om de capaciteit tussen gate en drain snel te legen/ vullen. Maar daardoor wordt de schakeling sneller en zal dus sneller storing geven op geluidsapparatuur (radio etc).

Nu de stroom door de LED's. 5 volt - 3.3 volt is 1.7 volt over de weerstand van 180 ohm. Is inderdaad ongeveer 10mA. Maar omdat je 6 LED's parallel aan kunt doen, zal de stroom niet 6x10mA worden. 60mA x 180 ohm zou 10,8 volt zijn. Dat kan niet uit een voeding van 5 volt komen. Je LED's gaan dus zachter branden zodra je meer paralel aan schakelt.

Wanneer je iedere mosfet afzonderlijk schakelt, kan het wel.

Groet

Wim
Jeroentjevrij

Hoi wim.

Ik zet geen 6 leds parallel aan.

de lijn die naar boven loopt word gemultiplexed.

Op 1 pin uit de shift register gaat maar 1 led per keer aan per weerstand.

Dus op de schets van boven naar onder.

Alleen op de 6 khatodes lagen gaat per laag

Max 36 leds aan met alle een eigen weerstand.

De andere 5 blijven dan uit.

De mosfet schakelen dus om en om.

Als ik 2 mosfet tegelijk open zet gaan er idd 2 leds over 1 weerstand.

Maar daarom multiplex ik met de kathodes.

Het kan wel zo zijn dat er op 1 moment maar 10ma over de mosfet komt en een andere keer 360ma weet niet of dat nog uitmaakt.

Ik kan beter voor de 100ohm gaan of 180 die heb ik genoeg liggen.

Hij mag best wel snel worden omdat de arduino soms wel na 10ms van laag wisselt.
Jeroentjevrij

Ik heb een lineaire mosfet gevonden.

De buzz11 met de eigenschappen.

50v 30A 40mohm.

Die zou ruim voldoende moeten zijn dan toch?
major_problem

Dat zijn hele mooie mosfets [emoji5]
Jeroentjevrij

Vond ze er ook prachtig uitzien.

Haha.

In sommige schetsen zie je dat ze bij mosfets soms ook een gnd met 10kohm aansluiten.

Tussen de weerstand van de arduino en de gate.

Waarom doen ze dat?

Is dat om de arduino te beschermen?
major_problem

Je bedoelt tussen de gate en de ground? De gate zelf is heel erg hoog-ohmig. Een beetje lading zal de gate capaciteit opladen en daarmee gaat de drain-source open (onbedoeld dus). Door de gate zelf wat laag-ohmiger te maken moet je m echt zelf opensturen met je arduino.

De serie weerstand tussen de uitgang van je arduino en de gate van de mosfet (180 ohm in jouw geval) begrenst de stroom naar de gate-source capaciteit. Anders zou je uitgang stuk gaan. Nu loopt er maximaal 5 volt/180 ohm= 28mA (piekje).
Benm

BUZ11 is prima, ruimschoots overkill in deze toepassing, maar als je ze hebt liggen gewoon gebruiken. 

10k tussen gate en ground is nergens voor nodig bij een arduino, als je daar een output laag zet dan trekt hij deze actief naar beneden. De enige reden die ik kan bedenken is om te voorkomen dat bij een programmeerfout of software crash de output per ongeluk als input wordt gezet, en je dan de kans hebt dat de mosfet spontaan wat lading op zijn gate krijgt en daardoor inschakelt. Anderzijds is dat ook een beetje onzinnig gezien bij een crash of fout je ook onbedoeld de mosfet kunt inschakelen. 

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

major_problem

Beste jeroen,

Ik las net een stukje op een ander forum over de buz11. Deze werd erg warm doordat de arduino op 5 volt draait. De buz11 heeft 10v Ugs nodig om helemaal aan te schakelen:

Short answer: You're not giving it enough gate voltage for it to turn on completely. It needs 10V for the guaranteed Rds(on) of 40mΩ.

The BUZ11 is a fine MOSFET, but it is not designed to operate from a 3.3V drive voltage. With 3.3V on the gate (relative to source) it will only turn on partially, and will begin to heat rapidly with a heavy load. The threshold voltage has a negative temperature coefficient, so the hotter it gets, the more it tends to turn on. Needless to say, this is not a good way to operate the MOSFET.

You could either get a MOSFET that has a guaranteed on-resistance with a 3.3V or lower drive voltage, or boost the gate drive voltage to allow you to use a part like the BUZ11.

There may not be any MOSFETs that are as good as the BUZ11 with 3.3V drive (especially the 50V voltage rating), at any price. If you can reduce the voltage rating to 20V, there may be a number of them available- but in TO-220, I see only the IRL3103PBF, which is probably okay but not guaranteed at 3.3V drive.

You could simply use a transistor to drive the MOSFET gate as so:

schematic

This would also tend to protect your Raspberry pi from some types of failure and bad connections.. a gate to drain short on a direct-driven MOSFET would otherwise release the smoke.

Note that "high" = "off" since the BJT acts as an inverter. If this is undesirable, you can add another BJT inverter.

Het hele stuk zie je op: https://electronics.stackexchange.com/questions/109128/why-is-my-n-channel-mosfet-getting-very-hot-and-the-power-it-provides-to-device

Hij stuurt er echter wel een zware motor mee aan en jij veel minder stroom. Maar probleem is het zelfde

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektrotechniek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!