Puzzel Puzzels
JenderOpa
Artikelen: 0

Chemie olympiade

Uit verveling zit ik een paar opgaven van chemie olympiade te maken.
Kan iemand eens bevestigen of ik tot nu toe (tot b) juist bezig ben? en kan iemand vraag c uitleggen?
Alvast bedankt
91L50j
91L50j 1148 keer bekeken
57370530_454472395295057_5424119665611767808_n
57370530_454472395295057_5424119665611767808_n 1148 keer bekeken

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Daaf

Re: Chemie olympiade

Bij c) zijn de stukjes gemalen dus je hebt hier (veel) kleinere stukjes dan bij de 1e keer
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

JenderOpa

Daaf schreef: Bij c) zijn de stukjes gemalen dus je hebt hier (veel) kleinere stukjes dan bij de 1e keer
Bedankt voor uw antwoord. Ik zou dan in mijn grafiek schrijven: C=D.
Want een grotere verdelingsgraad impliceert een grotere contactoppervlakte, een grotere botsingskans, een hogere kans op gepaste oriëntatie en dus een hogere reactiesnelheid.
Klopt dit?
Daaf

Want een grotere verdelingsgraad impliceert een grotere contactoppervlakte, een grotere botsingskans, een hogere kans op gepaste oriëntatie en dus een hogere reactiesnelheid.
Dit klopt maar ik zou niet zeggen C=D want C=(A bij een hogere temp.) en D=(B bij een grotere verdelingsgraad)
JenderOpa

Daaf schreef: Want een grotere verdelingsgraad impliceert een grotere contactoppervlakte, een grotere botsingskans, een hogere kans op gepaste oriëntatie en dus een hogere reactiesnelheid.
Dit klopt maar ik zou niet zeggen C=D want C=(A bij een hogere temp.) en D=(B bij een grotere verdelingsgraad)
zeer bedankt. Kan ik dan D een beetje hoger tekenen dan C?
Daaf

JenderOpa schreef: zeer bedankt. Kan ik dan D een beetje hoger tekenen dan C?
Ik denk dat dat kan maar dat het evengoed tussen B en A kan of gelijk waar boven B. Als ze uit je uitleg maar kunnen opmaken dat je weet dat temp. en verdelingsgraad invloed hebben op de reactiesnelheid. Want met hoeveel ° is de temp. hoger en hoe fijn is het marmer gemalen? Dat wordt niet vermeld.

Ik persoonlijk zou D tussen B en A plaatsen omdat de conc. van HCl bij A groter is.
JenderOpa

Daaf schreef: Ik denk dat dat kan maar dat het evengoed tussen B en A kan of gelijk waar boven B. Als ze uit je uitleg maar kunnen opmaken dat je weet dat temp. en verdelingsgraad invloed hebben op de reactiesnelheid. Want met hoeveel ° is de temp. hoger en hoe fijn is het marmer gemalen? Dat wordt niet vermeld.

Ik persoonlijk zou D tussen B en A plaatsen omdat de conc. van HCl bij A groter is.
Oké, super bedankt.
Marko
Moderator

Kwalitatief klopt dit wel ongeveer, maar kwantitatief niet. Er staat veel meer informatie in deze opgave, die niet, of niet goed is verwerkt. Bovendien is vraag A niet volledig beantwoord. 

Kijk allereerst eens naar de grafieken van A en B, of naar de waardes in de tabel, en naar de "recepten". Wat valt op?
Wat voor conclusies zou je daar uit kunnen trekken?

Kijk ook goed naar de recepten en naar de feitelijke CO2-opbrengst. Ook daar kun je conclusies uit trekken, of, anders gezegd: je moet hier goed op letten als je vraag B beantwoordt / als je curve C intekent.

Daarna kunnen we het eens gaan hebben over curve D.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
JenderOpa

Marko schreef: Kwalitatief klopt dit wel ongeveer, maar kwantitatief niet. Er staat veel meer informatie in deze opgave, die niet, of niet goed is verwerkt. Bovendien is vraag A niet volledig beantwoord. 

Kijk allereerst eens naar de grafieken van A en B, of naar de waardes in de tabel, en naar de "recepten". Wat valt op?

Kijk ook goed naar de recepten en naar de feitelijke CO2-opbrengst. Ook daar kun je conclusies uit trekken, of, anders gezegd: je moet hier goed op letten als je vraag B beantwoordt / als je curve C intekent.

Bedankt voor uw antwoord. Bij B is er minder HCL-opl + 10 ml water. En wat bedoelen ze eigenlijk telkens met ".2mol/l"?
mathfreak
Pluimdrager

En wat bedoelen ze eigenlijk telkens met ".2mol/l"?
Dat is de concentratie van de zoutzuuroplossing, waarbij zich in 1 liter oplossing 2 mol waterstofchloride bevindt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
JenderOpa

Marko schreef: Kwalitatief klopt dit wel ongeveer, maar kwantitatief niet. Er staat veel meer informatie in deze opgave, die niet, of niet goed is verwerkt. Bovendien is vraag A niet volledig beantwoord. 

Kunt u mij helpen met die conclusies alstublieft?
Daaf

Hier zit ik fout; De conc. van HCl wordt niet kleiner bij B, er zijn wel meer waterdeeltjes bij hetzelfde volume dan bij A en ik denk dat dit een goede correctie is, de rest laat ik over aan Marko en anderen
Wdeb

JenderOpa schreef: Kunt u mij helpen met die conclusies alstublieft?
Inmiddels weet je dat mol/L staat voor een maat voor concentratie....Wat is de verhouding in concentratie zoutzuur (HCl) tussen exp A en exp B? Daarbij, wat is de verhouding in snelheid? Want bij vraag a moet je hierover nog iets zeggen......niet enkel lijntjes trekken.

Andere belangrijke vragen....waarom beginnen jouw grafieken bij meetpunt 1??? waarom verloopt de werkelijkheid bij jouw grafieken schoksgewijs??? Juist het vloeiende en het beginstuk geven een duidelijk beeld van wat er nog bij a ontbreekt.

Helpt dit?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Marko
Moderator

JenderOpa schreef: Kunt u mij helpen met die conclusies alstublieft?

Als je aangeeft wat je allemaal opvalt aan de getallen in de tabellen en aan de grafieken, dan misschien wel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!