Puzzel Puzzels
Jan van de Velde
Artikelen: 0

Re: [Scheikunde] PH enzo

Och, als je al aan het rekenen bent aan de pH van 0,105 M zwavelzuur, dan zal het niet lang meer duren of je komt met titratie-opgaven hierheen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Jan_Kollie

Misschien heb ik na al deze hulp geen hulp meer nodig bij het oplossen van dat titratie geval dinges :wink:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

S. schr

jan je bent een toffe gast

en je kan nog goed uitleggen ook 8)
Mark_Hoogendam

Ik heb morgen dus een schoolexamen scheikunde en ik weet al aardig wat van zuren en basen maar ik kwam even niet bij deze pH berekening.

Hoeveel mL 0,10 natronloog moet je toevoegen aan 15 mL 0,10 M zoutzuur om een neutrale oplossing te verkrijgen.

Je moet iets doen met -log(M) en 10^-pH

Ik weet alleen niet hoe en wat, kan iemand mij hierbij helpen?
Jan van de Velde

simpelweg 15 mL.

1 h+ ion neutraliseert 1 oh- ion, weet je wel?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Mark_Hoogendam

Er komt geen bijzondere berekening aan te pas dus
Jan van de Velde

In DIT geval toevallig niet. Maar zie je ook in 1 oogopslag wat je zou moeten toevoegen als er ipv 15 mL 0,10 M HCl

15 mL 0,10 M zwavelzuur zou staan? Want anders snap je niet wat er aan de hand is, en kan ik het beter wat uitgebreider uitleggen.....
Ger

In dit geval wel ja, aangezien loog een pH van 14 heeft en zoutzuur een pH van 1. In gelijke verhouding wordt dat dus neutraal. Het wordt anders als het niet zo mooi uitkomt. Dan moet je gaan uitrekenen wat de verhouding is tussen de H+ en de OH- ionen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Jan van de Velde

Ger schreef:
loog een pH van 14 heeft en zoutzuur een pH van 1.
HET VOLGENDE IS NIET PERSOONLIJK BEDOELD.

TENZIJ HET TEGENDEEL WORDT AANGETOOND GA IK ER VAN UIT, HET BOVENSTAANDE LEZENDE, DAT GER EEN SLACHTOFFER IS VAN DE NIEUWE SCHEIKUNDE-METHODES.

Ger, of je snapt het niet, of je drukt jezelf bijzonder slordig uit. Ik zeg het wel vaker, ik zeg het nogmaals, dit is een EXACTE wetenschap, druk jezelf EXACT uit. Ik weet zeker dat niet ELK loog een pH van 14 heeft, en ik heb het niet uitgerekend, maar ik zet er een kratje bier op dat 0,10M NaOH geen pH van 14 heeft... En ik kan oneindig veel zoutzuurverdunningen maken die geen pH van 1 hebben, en maar een die wel een pH van 1 heeft.

een loog heeft een pH > 7, een zuur een pH < 7.

Ze zouden op jullie "studiehuis" eens een stapje terug moeten doen en je de definities weer eens woorDelijk uit je kop moeten laten leren, want anders zul je nog stevige uitglijders maken bij schei- en natuurkunde.
Ger

Excusé. Ik doelde op het sterkste zoutzuur en het sterkste loog. En als ik me het goed herrinner gaat mijn stelling dan op. Natuurlijk, als je het verdund dan zal de pH van zoutzuur omhoog gaan en de pH van loog omlaag.

Wat ik probeerde uit te leggen is dat de exacte waarde bij het voorbeeld niet uitmaakt omdat zoutzuur en natronloog de extremen uitdrukken (1 en 14) en bij gelijke verdunning gemengd dus altijd neutraal worden.

Eigenlijk dus hetzelfde wat jij in je post van 2 minuten voor mij (die ik nog niet gelezen had) ook zei.

Ik was hier inderdaad niet exact, maar dat was meer omdat ik uitging van zijn basiskennis (hij krijgt niet voor niets zijn examen al).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
StrangeQuark

Hou het een beetje relaxed jongens. Het is wel handig om je inderdaad zo specifiek mogelijk uit te drukken. Al is het alleen maar omdat hij op zijn tentamens het ook duidelijk moet opschrijven omdat hij anders een onvoldoende haalt.
Ze zouden op jullie "studiehuis" eens een stapje terug moeten doen en je de definities weer eens woorDelijk uit je kop moeten laten leren, want anders zul je nog stevige uitglijders maken bij schei- en natuurkunde.
Nou ben ik een studiehuizer van het eerste uur, en doe ik betaald huiswerk begeleiding, en begrijp ik dus helemaal wat je bedoelt, het komt wel wat cynisch en onvriendelijk over. :roll:

Nog eventjes iets. Er zijn zuren zuurder dan 1 en er zijn basen basischer dan 14. Dus ik ben het niet helemaal met je eens Ger.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Jan van de Velde

StrangeQuark schrijft:
Nou ben ik een studiehuizer van het eerste uur, en doe ik betaald huiswerk begeleiding, en begrijp ik dus helemaal wat je bedoelt, het komt wel wat cynisch en onvriendelijk over
.

Cynisch vooruit, onvriendelijk nee, dat vind ik niet, ik heb er expres in grote letters boven gezet dat een en ander niet persoonlijk was bedoeld, en zo meen ik dat ook. Als we bovenstaande discussie in en woonkamer zouden hebben, met een pilsje en een bakje nootjes erbij, zou het warschijnlijk heel anders overkomen, en kun je ook met toon en intonatie aangeven wat je bedoelt en hoe je het bedoelt, en kun je aan iemands gezicht zien of er begrip optreedt. Dat zou wel vriendelijker overkomen dan op een scherm.

Natúúrlijk komt Ger met de beste bedoelingen met commentaar.. Maar ik weet niet hoe ik tegelijkertijd Ger op zijn denkfouten moet wijzen en Mark verder moet helpen met zijn begrip van zuren en basen.

Wat ik hoop te laten doordringen tot die in het algemeen gemotiveerde scholieren die hierheen komen, is dat natuur- en scheikunde bijzonder eenvoudige vakken zijn. Per vak ca. 2 A4-tjes definities uit je hoofd leren, een serie oefenigen maken om die definities toe te passen en te zien hoe ze samenhangen, en je hebt 5 jaar VWO-natuurkunde in een nutshell samengevat. Maar zolang je die definities niet feilloos kent, is natuurkunde veel te moeilijk en is elke nieuwe opgave een onoverkomelijke ramp.

Dus jongens, als ik op je tenen heb getrapt, sorry, maar doe jezelf een lol en luister een klein beetje naar wat opa van de Velde zegt: Ken je definities, dan wordt het leven zoveel simpeler.

En dan nu even terug naar mijn vraag aan Mark:
Maar zie je ook in 1 oogopslag wat je zou moeten toevoegen als er ipv 15 mL 0,10 M HCl  

15 mL 0,10 M zwavelzuur zou staan? Want anders snap je niet wat er aan de hand is, en kan ik het beter wat uitgebreider uitleggen.....
Mark ?? zeg het eens..
Mark_Hoogendam

Maar zie je ook in 1 oogopslag wat je zou moeten toevoegen als er ipv 15 mL 0,10 M HCl  

Mark ?? zeg het eens..
Ik had vandaag mijn schoolexamen Scheikunde, Moet zeggen het was pittig :wink:, maar ik was van te voren even naar mij scheikunde leraar gegaan en gevraagd hoe en wat. Gelukkig had die tijd. Hij zei gewoon dat het te maken heb met:

V1 x C2 = V2 x C2

Ik dacht gewoon veelste moeilijk, omdat ik dacht dat je helemaal met neutraliseren de pH 7 moest maken met een aantal mL stof. Ik heb gewoon veelste moeilijk zitten denken. Toch bedankt dat je aanbood om te helpen Jan :wink:
StrangeQuark

@Jan: Ik ben zeker niet op mijn tenen getrapt. Ik reageerde alleen even op de cynische toon, maar je hebt mijns inziens wel gelijk. (laten we daar een keer in een woonkamer met een biertje over discussieren, lijkt me lachen. :roll: ). Je wilde het eventueel gewoon niet nog ingewikkelder maken voor Mark. Echter ik begrijp het volgens mij wel, ben redelijk op mijn pootjes terecht gekomen en ik ben ook SLACHTOFFER van de nieuwe scheikunde methodes. :wink:

@Mark, ik weet niet exact wat je bedoelt met de V1 x C1 enz.

Het eieren eten is dus dat er per mol zwavelzuur twee mol H3O+ gevormd wordt, in tegenstelling tot 1 mol HCl waar maar 1 mol H3O+ van gevormd kan worden. Dus je moet voor 15 mL 0.1M zwavelzuur, nu niet 15mL NaOH toevoegen maar 30 mL NaOH.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Anonymous

bij de "formule" c1*v1=c2*v2 moet je de concentratie van de ene stof vermenigvuldigd met het volume van die stof gelijk stellen aan de concentratie van de andere stof maal diens volume.

hieruit kan je dus een concentratie of dergelijke berekenen.

c2 is dus bijvoorbeeld gelijk aan (c1*v1)/v2

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!