Mario
Artikelen: 0

Re: [ethiek]Decimeren wereldbevolking verhoogt welzijn overlever

Precies daarom is schrijfster Susan George er niet gerust op. "Mijn boek is fictie, maar wie zegt dat er op dit moment niet geen échte geheime werkgroep een rapport schrijft over hoe het kapitalisme – tegen elke prijs – behouden kan worden?"

Ze komt te technisch,intelligent en vooral door haar typisch 'geleerden' taaltje te moeilijk en saai over...dat is het grootste probleem van al die geleerden en politici...het merendeel van de bevolking begrijpt niet wat ze willen zeggen omdat ze geen kaas gegeten hebben van al die 'filosofische' pietpraat en daardoor haken ze af...

In een democratie telt de meerderheid dus moet je dan ook de meerderheid op een gewone en begrijpbare taal aanspreken en overtuigen...doe je dat niet dan ben je voor het merendeel van de bevolking de zoveelste 'beloven en uitleggen maar niks concreets doener' in het rijtje...
Veldslagen winnen betekend niet dat je de oorlog zal winnen...
Anonymous

Als ik het nu goed begrijp dan zouden Mario en Frankenstein (e.a.?) de hoeders der mensheid kunnen zijn. Zij kunnen de mensheid de weg naar betere tijden en vooral ferme vooruitgang wijzen.

Weg met de armoe, weg met de beperkingen die overheden aan de mensen oplegt. Weg met de kortzichtigheid in technologisch denken en het realiseren van toepassingen. De sterren zijn ons doel op korte termijn, etc. etc. etc. etc.

Kunnen jullie met wat kleine beleidsmatige voorzetjes geven. Tevens lijkt het verstandig aan te geven hoe e.e.a. op afzienbare termijn realiseerbaar zou kunnen zijn.

Wellicht worden de mensheid overweldigd door jullie goed ideetjes en voorstellen.

Schieten jullie wel op, want voor je het weet zitten we inderdaad allemaal in een grot als ik goed versta wat jullie denken.

Kunnen we de afgedankte PC's en toetsenborden gebruiken voor het rondsturen van rooksignalen.
GJ_

@LBO UT

Dat was weer een zinvolle en waardevolle bijdrage aan het forum.
Anonymous

niet ingrijpen, of niet in willen grijpen is toch ook doelbewus handelen???
-Frankenstein-

Ik kan het niet beter verwoorden dan Mechanieker daarom copy ik zijn posts.
Mechanieker schreef: 

"Vindingrijkheid" van de mens is een neutrale kwaliteit. Hoewel zij kan kan leiden tot de paperclip, filosofie en wetenschap, en de verzorgingsstaat kan zij net zo goed leiden tot de atoombom, het stalinisme of nazisme, religieus fundamentalisme, slavernij en dergelijke. Peak Oil optimisten rekenen op de ene helft van de menselijke vindingrijkheid terwijl pessimisten de andere vrezen.  

Met betrekking tot vindingrijkheid in de zin van het 'doen van uitvindingen' en het ontwikkelen van technologie kunnen je stellen dat die vindingrijkheid haar vruchten reeds afgeworpen heeft. We zijn ontzettend ver gevorderd in techniek en wetenschap, zo goed dat we de grenzen kunnen zien, ondanks het feit dat veel 'wetenschapspriesters' prediken dat er nooit een eind zal komen aan de groei van de wetenschappelijke kennis en technologische macht van de mens.  

Einstein: "The world we have made, as a result of the level of thinking we have done thus far, creates problems we cannot solve at the same level of thinking at which we created them."
Determination schreef:Peak Oil betekent niet dat de olie opraakt maar dat deze duurder wordt omdat het schaarser wordt. olie wordt dan enorm veel winstgevender t.o.v. duurzame energie. De tak houd niet over 20 jaar op, de tak blijft zelfs na peak nog minstens een jaar of 50 doorgaan! Op kleinere schaal uiteraard maar het is zeer winstgevend.

Overigens zijn de meeste oliebedrijven grotendeels gestopt met exploratie (Shell niet die moet zijn imago ophouden na die reserve revisies)

"DALLAS -- Despite high gasoline prices and a recent decline in production, Exxon Mobil Corp. doesn't plan to speed up investment in new exploration or build new U.S. refineries, Chairman and Chief Executive Lee R. Raymond said Wednesday."

http://www.mywesttexas.com/site/news.cfm?n...id=474107&rfi=6

Er zijn bestwel wat politici die van Peak oil afweten. Ik weet persoonlijk dat de meeste politici er pas wat aan willen doen als het bij de bevolking een bekend begrip is (in Nederland). Het moet eerst in de krant komen anders reageren ze helaas niet. Amerika is al lang bezig om zijn energietoekomst te verzekeren.  Overigens zou ik maar even afwachten met die uitspraak tot je de komende verkiezingen meegemaakt hebt.

Realiseer je wel dat erkennen dat Peak Oil komt betekent erkennen dat economische groei ophoud. Niet iets waar je als politic door herkozen wordt.
Amerika heeft verreweg de meeste fossiele brandstoffen (kolen) op ruime afstand gevolgd door Rusland.

Latijns Amerika (Brazilie, Argentinie, Uruquay en Paraquay) is nu hard op weg de graanschuur van de wereld te worden. Amerika is hard op weg een voedselimporterend land te worden. Zullen deze landen het graan aan de voedselbank geven of verkopen aan de hoogste bieder ?

Amerika heeft het over strategic reserves (ga maar googelen), de Club van Rome gaat uit van de wereldwijde koek die beschikbaar is. Tot op heden is er weinig over het laatstgenoemde gesproken, ik kan hier dan ook geen goed oordeel over geven.

Voor een persoon als Determination heb ik bijzonder veel respect omdat hij niet in de doemdenkerij meegaat en er alles aan doet om de Nederlandse politiek en pers te informeren omtrent peakoil. Willen wij een zachte landing making dan is het zaak peakoil en graan piek te erkennen, zodat mensen bereid zijn het met wat minder te stellen.
Roland Ronceval

... Er is een bepaalde hoeveelheid koek. Hoe verdelen we die over de huidige en toekomstige bevolking?...
Dat is 1 van die dingen die ik wou aangeven in mijn vorige post: het is een grote misvatting dat er een bepaalde hoeveelheid koek zou zijn. Ik heb echt niet veel tijd om daarover uit te weiden, bedenk enkel dat in het verleden er veel minder mensen waren die gemiddeld veel minder rijk waren. Als men van de metaforische koek wil blijven uitgaan dient men die als een dynamische koek te beschouwen die groeit naargelang meer mensen er meer van genieten.

Ik had de indruk dat er iemand op dit forum is die van economie enige kaas gegeten heeft, althans Van Overtveldt gelezen heeft of kent.

Ik las terloops iets over dat er alleen rekening gehouden wordt met een kost "af fabriek". Die stelling is zowel macro-economisch als micro-economisch onjuist.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)
Mario

Kunnen jullie met wat kleine beleidsmatige voorzetjes geven
Heeft wel niks te maken met dit topic maar ik zal 2 kleine zaken toelichten die een kleine bijdrage kunnen leveren...dit is niet voorbereid en is wat mij momenteel snel te binnen schiet dus het is nog niet juist uitgewerkt...

Armoede :

Elk gemiddeld tot groot warenhuis gooit elke dag 10.000 euro of meer weg aan voedingswaren waarbij de vervaldatum die dag of enkele dagen vervallen is...tel eens al die warenhuizen samen...(productieoverschot bij de bedrijven en verdeelcentra laten we er nog buiten terwijl er daar waarschijnlijk nog meer overschot is)dan kom je aan een gigantisch bedrag en hoeveelheid voedsel waarbij het grootste deel van dat voedsel nog perfect eetbaar is want het is steeds de min. houdbaarheidsdatum die erop staat...veel producten zoals 'droge' voeding en voeding uit blik blijven gerust nog maanden eetbaar...

Een deel van die overschotten wordt verwerkt in dierenvoeding maar het grootste deel beland in een container en wordt vernietigd...

Gooi dat voedsel niet weg maar schenk het aan de daklozen,mensen met een min. leefloon,goede doelen...wat nog het langst houdbaar is stop je in C130 richting Afrika ofzo...ze zullen je er dankbaar voor zijn en het spaart de organisaties die daarvoor instaan veel geld want ze moeten enkel maar de transportkosten meer betalen en dus geld aan andere activiteiten zoals medische hulp uitgeven...

Gevaar voor minder verkopen daardoor is er niet want die groep heeft er toch niet het geld voor...bovendien zal de groep die nu net niet tot de 'consumerende' behoord door die hulp op termijn een treed hoger komen op de ladder en zo een potentieële klant worden...bovendien zijn z'on acties goede reclame...

Dit gebeurd waarschijnlijk al op kleine schaal maar zou op grote schaal moeten ingevoerd en zelfs verplicht worden...

Verder ga ik er nu over uit wijden...

Autoindustrie :

Tja daar gaat het ook niet zo goed en doen ze nogal tegenstrijdigheden :

- er worden steeds minder nieuwe wagens verkocht omdat de prijzen stijgen

- verkeersregels worden strenger...vooral de snelheidsbeperkingen maar er worden steeds 'zwaardere' motoren gebouwd met steeds meer pk's

- door die zwaardere motoren en tegenwoordig ook 'zwaardere' wagens zoals terreinwagens stijgt het brandstofverbruik en de uitstoot...

- juist door de 2 voorgaande factoren stijgt de productiekost,verkoopprijs,verbruik,verzekering,taks,...van die wagens...

Dus laat de automobielindustrie eens goed nadenken en wagens bouwen waarbij de motor en volume van de wagen zo op elkaar ingesteld is dat juist genoemde factoren dalen en de mensen zullen sneller geneigd zijn een nieuwe wagen te kopen waardoor de productie stijgt en zelfs sneller en eenvoudiger zal zijn door minder ingewikkeld technisch,minder aparte lijnen en snellere omschakeling en ook minder onderzoek...

De werkgelegenheid zal niet in het gedrang komen want het productie aantal zal stijgen,er zal meer geld vrijkomen voor onderzoek naar technische snufjes(niet onder de motorkap) en bovendien zullen de mensen door de lagere prijs sneller geneigd zijn om opties bij te kopen(en dat is zeer winstgevend voor bedrijven).

Een ander voordeel is dat de milieuvervuiling daalt,minder ongevallen zullen gebeuren,verzekering en taks goedkoper wordt en de olievooraden langer gespaard blijven...

Dit is ook kort een ideetje...
Anonymous

...Dit is ook kort een ideetje...
Mario, voedsel en zo schenken aan de minderbedeelden is heel sympathiek maar levert echt niets op. Er werden reeds vele miljarden euro en dollar aan Afrikaanse landen geschonken met als enige resultaat dat die steeds verder in armoede en onderontwikkeling zijn weggezakt.

Dat er minder auto's zouden gekocht worden omdat die alsmaar duurder worden slaat nergens op. Er zijn nog nooit zo'n goedkope auto's op de markt geweest als vandaag en die zouden dan als zoete broodjes moeten verkopen? Ik ken die markt niet zo goed, maar een eenvoudig zoeken geeft al direct drie auto's onder de EUR 10.000:

- Smart Fortwo 2-drs, Nieuwprijs: va. € 9.980

- Kia Picanto 5-drs, Nieuwprijs: va. € 8.495

- Suzuki Alto 5-drs, Nieuwprijs: va. € 7.499

De auto's zijn ook steeds zuiniger geworden de laatste decennia, en minder vervuilend. Ik had de stellige indruk dat de verzekeringskosten gedaald zijn maar vind daar niet onmiddellijk een historisch overzicht van.
Anonymous

Beste Mario,

Bij het lezen van jouw (voorlopige?) bijdragen aan het welzijn van het leven op aarde ben ik wat verbaasd.

Je draagt twee voorbeelden tot verbetering aan, die mij nu net niet tot de verbeelding spreken.

Gast heeft er m.i. al voldoende op gereageerd.

Ik had van jou toch wat baanbrekender ideetjes verwacht, dan deze twee los uit de pols geschudde voorbeelden.

Ik heb niet het idee, dat het leven op aarde daarmee echt veel opschiet.

Maar alle beetjes helpen, nietwaar?

Wel mis ik tot nog toe wat baanbrekende voorstellen op de wereldse problemen op te lossen.

Om tot de sterren te kunnen reiken, dient de aanpak echt wat rigoreuzer worden, dacht ik.

Voorstellen mijnerzijds:

*Ontwikkeling van een antizwaartekracht module

*Leefbaar maken van grote delen van Noord en Midden Afrika

*Streven naar schoon drinkwater voor iedere mens en dier

*Wereldwijde gezondheidszorg voor de mensheid

*Werkelijke erkenning en naleving van de Universele Verklaringen van de Rechten van de Mens.

*Gericht streven naar een streng ontmoedigingsbeleid tegen het plegen van misdaden.

*Omzetten van Celstraffen naar het verrichten van werkzaamheden t.g.v. van de gehele wereldbevolking, waar ook gewenst.

*Uitgebreid onderzoek en realisering van het benutten van onuitputtelijke energiebronnen zoals zonne-energie, waterstoftoepassingen etc.

*Verbod op het vervaardigen van auto's, die de maximale snelheden verre overtreffen.

*Terugdringen van het grijpen en graaien uit de kas van topbestuurders van allerlei bedrijven.

*Gericht werken aan het stabiliseren van de wereldbevolking door desnoods verplichte geboortebeperking voor iedereen

*Wegwerken van de wereldwijde analfabetisme, doorgaan met verbeteren van onderwijs en wetenschappelijk gericht onderzoek.

*Tegengaan van een verdere verloedering van de maatschappij door het opstellen van een flink aantal duidelijke normen en waarden, waarin de mensheid zich herkent.

Etc. Etc. Etc.

Tot vervolg maar weer
Mario

Ik had van jou toch wat baanbrekender ideetjes verwacht, dan deze twee los uit de pols geschudde voorbeelden.
Ik zei dan ook kleine zaakjes...

*Werkelijke erkenning en naleving van de Universele Verklaringen van de Rechten van de Mens.

*Gericht streven naar een streng ontmoedigingsbeleid tegen het plegen van misdaden.

*Omzetten van Celstraffen naar het verrichten van werkzaamheden t.g.v. van de gehele wereldbevolking, waar ook gewenst.

*Uitgebreid onderzoek en realisering van het benutten van onuitputtelijke energiebronnen zoals zonne-energie, waterstoftoepassingen etc.

*Verbod op het vervaardigen van auto's, die de maximale snelheden verre overtreffen.

*Terugdringen van het grijpen en graaien uit de kas van topbestuurders van allerlei bedrijven.

*Gericht werken aan het stabiliseren van de wereldbevolking door desnoods verplichte geboortebeperking voor iedereen

*Wegwerken van de wereldwijde analfabetisme, doorgaan met verbeteren van onderwijs en wetenschappelijk gericht onderzoek.

*Tegengaan van een verdere verloedering van de maatschappij door het opstellen van een flink aantal duidelijke normen en waarden, waarin de mensheid zich herken
Goed kom ze maar halen nadat ik er een patent op heb genomen ze ligen klaar...maar vergeet je $$$ niet...

Denk je nu echt dat er iemand iets baanbreekends zomaar in de ether zal gooien :roll: en de ander met de pluimen en $$$ gaan lopen zeker...als je die mentaliteit kan wegnemen staan we al veel verder...maarja dat lukt nooit...
-Frankenstein-

Mensen houden zichzelf voor de gek, in het het verleden zijn er talloze religies uitgevonden door de mensheid. Nu de grondtoffen gaan pieken komt men met allerlei theorieen en profetieen op de brug, aan ons de taak om mensen wakker te schudden. Meer kunnen we niet doen ook al zal toekomstmuziek als Imagine van John Lennon zolang er stroom uit het stopcontact komt te horen zijn. De industriele revolutie heeft in korte tijd wonderen mogelijk gemaakt, luxe als ziekten uitbannen, onderwijs, democratie, etc is op grote schaal mogelijk gemaakt. We hebben tijd genoeg, met de huidige bevolkingsaanwas woont over 600 jaar op elke vierkante meter 1 mens.

Mocht graanschuur Mercosur en kolenkelder VS en Rusland na oil decline overwegen hun rijkdommen aan de rest van de wereld te verstekken in plaats van het te verkopen aan de hoogste bieder dan is dat niet meer dan een realistisch scenario.
Mario

Eigenlijk is de oplossing voor alles zeer simpel ook voor deze problemen :

*Tegengaan van een verdere verloedering van de maatschappij door het opstellen van een flink aantal duidelijke normen en waarden, waarin de mensheid zich herkent.

Het heeft allemaal recht en onrechtstreeks te maken met dit : $$$

Schaf dat af en alle problemen zijn opgelost...en iedereen is gelijk...

Maar het zal nooit gebeuren want degene die veel $$$ bezitten verliezen dan hun machtsfunctie...
Anonymous

Ahum?

Als ik het goed begrijp, dan wil Mario de wereld hervormen door het afschaffen van het geld als ruilmiddel en als symbool voor het bezit.

Heb je al enig idee hoe we na de uitvoer van dit plan op de aarde aan gaan pakken.

Je gaat er kennelijk vanuit, dat iedereen na "de grote afschaffing" van het slijk der aarde een gelijk deel van de aardse middelen en hulpmiddelen krijgt en mag benutten. Gelijke monniken gelijke kappen is dan de stelregel, roch?

Het begint dan op een versterkte uitvoering van het Communisme te lijken, maar goed we zullen wel zien waar we uitkomen met jouw voorstellen.

Ga dus lekker door met het aangeven van de verdere beleidsplannen.

Je moet natuurlijk wel uitvoerbare alternatieven aandragen, anders heeft het afschaffen van geld en bezit op zich niet heel veel zin.

Je zou je al kunnen gaan uitspreken, welke vormen van bezit of aanspraken op de universele koek voor ieder mens zullen gaan gelden.

Misschien is het ook handig om aan te geven dat naast de aanspraken ook verplichtingen zullen gelden.

Kortom het lijkt logisch, dat je eerst komt met een plan van aanpak en een soort Universele Grondwet voor de Rechten en Plichten van de Mens.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”