Het is uiteraard een nogal theoretische oefening, maar ik vraag me af of we met het oppervlak van nederland een acceptabel dieet voor alle inwoners zouden kunnen produceren, als we dat zouden willen. En daarbij uiteraard waardevolle exportproducten opgeven in ruil voor dingen die we zelf kunnen/willen eten.
Je kunt natuurlijk beginnen met kijken naar basisvoedsel als aardappelen, granen of iets dergelijks, waarvan het cbs wel wat gegevens heeft:
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb - iets als aardappels levert 40 ton per hectare, suikerbieten 77, en granen rond de 8.
2500 m2 is een kwart hectare, als je dat beplant met gewassen die slechts 2 ton per hectare per jaar renderen heb je alsnog 500 kilo voedsel per persoon per jaar. Dat lijkt me al redelijk voldoende om van te kunnen leven, maar zou je bijvoorbeeld alleen aardappels poten en eten (geen aanrader, maar in theorie) heb je 2.000 kg aardappels per nederlander per jaar, iedere dag ruim 5 kilo.
Uiteraard wil niemand dat, maar je kunt die hoog-renderende gewassen ook deels als veevoer gebruiken, waarbij kippen waarschijnlijk een heel efficiente methode zijn om van plantaardig eiwit dierlijk eiwit te maken. Hier wordt het een beetje lastiger, maar de conversie van plantaardig eiwit naar dierlijk eiwit is voor de beste kippen pakweg een factor 4, voor runderen eerder 40.
Alles bij elkaar geteld denk ik dat we genoeg kunnen verbouwen om iedere nederlander dagelijks 2500 kcal aan frietjes en kipnuggets te voeren, en nog genoeg over houden om dat aan te vullen met groente, fruit, en zelfs zo nu en dan een hamburger. Een dieet met 200 gram vlees per dag gaat echter niet helemaal lukken: lekkerder zal het er niet op worden, maar zelfvoorzienend in essentieel, ietwat gevarieerd, en gezond genoeg voedsel is denk ik haalbaar.