Ik ga er ook geen 35 minuten voor kijken
Maar Mars One was min of meer een scam, of op z'n best een compleet gefaald project dat inmiddels failliet is. Ik zou het daarom verder niet al te serieus nemen als bron van enige feiten - ze zijn nooit verder gekomen dan ruwe plannen, er is nimmer iets ontwikkeld dat daadwerkelijk naar mars zou kunnen gaan.
Wat dat betreft zou ik meer vertrouwen op de plannen van organisaties als NASA of zelfs spaceX, die op z'n minst de middelen hebben om iets de ruimte in te krijgen, en wellicht ook naar mars, en zelfs weer terug.
Dat mars one verhaal was feitelijk een idee voor een soort soapserie om een aantal mensen op mars te droppen, enkele reis, en dat te bekostigen uit advertentieinkomsten.
Op zich is het concept van een enkele reis naar mars nog wel haalbaar, maar niet zonder dat daar voldoende infrastructuur aanwezig is. Ik vermoed dan ook niet dat de eerste mens op mars een enkeltje zal nemen, maar dat het een missie zal zijn met een terugvlucht - zowel voor de astronaut als een vracht aan samples van de planeet voor verdere studie.
Daarna sluit ik niet per se uit dat het haalbaar is een basis op mars, of op de maan for that matter, te bouwen waar je wel voor de rest van je leven naar toe kunt reizen. Het lastige eraan is wel dat medische faciliteiten een stuk beperkter zullen zijn dan die op aarde, waardoor je levensverwachting sowieso een stuk wordt ingekort ongeacht straling.