Puzzel Puzzels
peterA
Artikelen: 0

Re: Alcohol maakt intelligent

Wouter_Masselink schreef:Vreemd. 14 glazen bier/wijn (maakt niet uit zolang het maar alcohol is) vind ik persoonlijk geen gematigd drank gebruik. Misschien moet ik dan toch maar meer gaan drinken.

Heb je trouwens een link van dat onderzoek?
Nee een link heb ik niet,sorry.

Als je het verbruik per jaar uitdrukt (730 eenheden) klinkt het nog meer.

'smiddags 1 glaasje wijn en een pilsje voor tv lijkt mij iig gematigd.
huh?

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Napoleon Dynamite

An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ConocimientA

Op zich vind ik het heel logisch klinken dat een betere doorbloeding als gevolg van alcoholgebruik zorgt voor een betere informatieoverdracht in de hersenen. Maar... als ik nou heel kritisch ga kijken... De onderzoekers hebben het over een postieve correlatie, maar waar zit dan het causale verband? Wat is oorzaak en wat gevolg? Je kunt bijvoorbeeld ook beargumenteren dat een hogere intelligentie zorgt voor een bewustere ervaring van stressfactoren, waardoor de neiging om af en toe een glaasje ter verdoving te drinken groter is. Of misschien is er wel een derde factor in het spel die de oorzaak is van beiden.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper
Ard

Stel je voor, je hebt een grote kudde. Je haalt daar steeds de zwakste schakel uit. Dan moeten de overgebleven dieren alles verder regelen. Dan haal je de zwakste schakel weg. De overgebleven dieren moeten alles oplossen. Stel je gaat hier lekker mee door. Op een gegeven moment zul je maar met twee dieren overblijven. Daarvan de zwakste wegnemen. Een dier. Daarvan de zwakste wegnemen. Geen dier meer.

De hoeveelheid roofdieren zal invloed hebben op de snelheid van het wegnemen van de zwakkere schakels. Kortom, hoe minder roofdieren er in de buurt zijn, hoe langzamer de kudde uitdunt.

Zoiets?????????????????? :roll:
Napoleon Dynamite

Ard schreef:Stel je voor, je hebt een grote kudde. Je haalt daar steeds de zwakste schakel uit. Dan moeten de overgebleven dieren alles verder regelen. Dan haal je de zwakste schakel weg. De overgebleven dieren moeten alles oplossen. Stel je gaat hier lekker mee door. Op een gegeven moment zul je maar met twee dieren overblijven. Daarvan de zwakste wegnemen. Een dier. Daarvan de zwakste wegnemen. Geen dier meer.

De hoeveelheid roofdieren zal invloed hebben op de snelheid van het wegnemen van de zwakkere schakels. Kortom, hoe minder roofdieren er in de buurt zijn, hoe langzamer de kudde uitdunt.

Zoiets?????????????????? :roll:
Die vergelijking gaat echt niet op voor de hersenen. We benutten 15% van onze hersencapaciteit. Ik denk dat alchohol vooral neurotransmitter adaptie veroorzaakt. Dat er hersencellen doodgaan maakt niet zoveel uit..
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
Mario

dat gematigde drinkers het slimste zijn en de beste resultaten kunnen voorleggen.
Kan wel kloppen want veel goede schrijvers,uitvonders en kunstenaars zijn mensen die regelmatige drinkers zijn en zelfs beweren hun inspiratie te vinden tijdens het 'zat' zijn...

Of dat wijst op meer intelligentie is een andere zaak maar als je er positief creatiever van wordt vind ik dat een leuke eigenschap van alcohol...we gaan er maar eens enkele binnengieten...
Veldslagen winnen betekend niet dat je de oorlog zal winnen...
Ard

Die vergelijking gaat echt niet op voor de hersenen. We benutten 15% van onze hersencapaciteit. Ik denk dat alchohol vooral neurotransmitter adaptie veroorzaakt. Dat er hersencellen doodgaan maakt niet zoveel uit..
Daarvan ben ik me heel wel bewust. Ik trachtte alleen de stelling tot in het belachelijke door te trekken en te weerleggen op hetzelfde niveau als waarmee de stelling werd geponeerd. Vandaar het vergelijk met de kudde.

Dat we Echt maar 15% gebruiken van onze hersencapaciteit valt nog te bezien. Volgens mij gebruiken we alles. Het is namelijk nogal een energievreter, die hersenmassa van ons. Het lijkt me onlogisch om veel energie te steken in iets wat we maar voor 15% zouden gebruiken. (Evolutionair gezien is dat niet handig. Een energieverspiller te bouwen waarvan we maar 15% gebruiken.) Wellicht bedoel je 15% van de hersenen gebruiken we voor het denkwerk??
Napoleon Dynamite

Daarvan ben ik me heel wel bewust. Ik trachtte alleen de stelling tot in het belachelijke door te trekken en te weerleggen op hetzelfde niveau als waarmee de stelling werd geponeerd. Vandaar het vergelijk met de kudde.

Dat we Echt maar 15% gebruiken van onze hersencapaciteit valt nog te bezien. Volgens mij gebruiken we alles. Het is namelijk nogal een energievreter, die hersenmassa van ons. Het lijkt me onlogisch om veel energie te steken in iets wat we maar voor 15% zouden gebruiken. (Evolutionair gezien is dat niet handig. Een energieverspiller te bouwen waarvan we maar 15% gebruiken.) Wellicht bedoel je 15% van de hersenen gebruiken we voor het denkwerk??

Nee we gebruiken maar 15% van onze hersencapaciteit.
Wouter_Masselink

Deze 15% (ik meende 10%) 'verplaatst' zich steeds door de hersenen waardoor je steeds een verschillend deel gebruikt. Je gebruikt op elke ogenblik dus maar 15%. Per ogenblik verschilt de positie van de hersenactiviteit waardoor je over een langere periode uiteindelijk alle delen van je hersenen zal gebruiken. Echter maar 15% tegelijk,
"Meep meep meep." Beaker
ZonnTroLL

Straks zou men nog denken dan men 85 % van de hersenen zou mogen laten 'wegsnijden'... :roll:
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Ard

Hmm, we gebruiken dus wel alles, maar niet tegelijk. zover was ik ook, maar we gebruiken dus wel alles........... Niet maar 15%. Dat is wat ik bedoel. wanneer we alles tegelijk zouden gebruiken, zou het wel heel warm lopen allemaal. Maar we hebben het wel allemaal nodig.......... In tijd welliswaar, maar wel alles...............
Napoleon Dynamite

Hmm, we gebruiken dus wel alles, maar niet tegelijk. zover was ik ook, maar we gebruiken dus wel alles........... Niet maar 15%. Dat is wat ik bedoel. wanneer we alles tegelijk zouden gebruiken, zou het wel heel warm lopen allemaal. Maar we hebben het wel allemaal nodig.......... In tijd welliswaar, maar wel alles...............

Laat ik het nog een duidelijk stellen; we gebruiken maar 15% van de mogelijkheden die onze hersenen aanbieden.

Maar wat als we meer gebruiken, onze informatieverwerking effectiever wordt? Zijn we dan nog mensen?
Ard

We gebruiken de hersenen ook om lichaamsfuncties aan te sturen. Hartritme bijvoorbeeld, ademhalingsprikkel, enz. Bedoel je soms 15% gebruiken we bewust voor de informatieverwerking???
Anonymous

Meanum schreef:"In een groep dieren wordt de zwakste aangevallen en opgegeten."

Gaat de groep hierop vooruit? Nee. Integendeel.

Stel, je bent aan het jagen. Ineens springen er 2 herten tevoorschijn. één ervan is 10 meter van je verwijderd, de ander is 20 meter van je verwijderd. Uiteraard schiet je de dichtsbijzijnde, aangezien die makkelijker te raken is.

Hij had wel degelijk een nut, ook al was hij zwakker en kwetsbaarder. Als die er namelijk niet was, had je geprobeerd de ander neer te knallen.

Als een zwak dier uit een kudde opgegeten wordt, betekent dit dus voor de groep dat volgende keer een sterkere van hen aan de beurt is. Het beste is dus dat alle dieren in leven worden gehouden.
Hier zien we dus een staaltje wetenschap wat puur theoretisch is.

Als deskundige in het veld weet ik dat de zwaksten worden afgeschoten(selectief beheer) de sterksten planten zich voort dus word het soort steeds sterker zou je zeggen. Het is echter net als bij mensen: er kan altijd een minder slim,sterk mooi etc exemplaar ter wereld komen door voortplanting dus blijft de levensloopcirkel gesloten : de sterksten planten zich voort, de zwakkeren worden geselecteerd. Het is dus ook een waarborg voor de toekomst zodat een bepaalde diersoort blijft bestaan.

ook speelt de draagkracht van een bep. gebied een grote rol, wanneer ergens te veel van 1 soort komen gaan deze emigreren. dieren komen zo op plaatsen waar wij ze niet willen hebben. (schade)

vr gr,

PQ

ads

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Ard

En zo komen we van een discussie over alcoholmisbruik in een discussie over faunabeheer. En dus zou dit onderdeel even moeten worden verplaatst dan wel hernoemd worden. Evenzogoed wil ik nog wel mijn gedachten erover laten gaan.

Dat we de soort steeds sterker maken door gericht de zwaksten uit de kudde weg te halen is wel leuk, maar wanneer de soort te sterk wordt zijn wij als mens op een gegeven moment de enige "natuuurlijke" vijand van het dier in kwestie. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!