Puzzel Puzzels
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Glycerol als energie leverancier voor het lichaam

Opmerking moderator

afgesplitst van viewtopic.php?f=80&t=207257 na bericht 2
Maar hoe wou je van vet glucose maken?

ATP voor energie is prima mogelijk, maar voor zover ik weet hebben mensen geen pathway die direct van verzuren glucose kan maken, laat staan snel.

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Gebruikersavatar
Beresteyn
Artikelen: 0
Berichten: 967
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 15:19

Re: Insuline antagonisme fight flight

Benm schreef: di 08 okt 2019, 01:09 Maar hoe wou je van vet glucose maken?
Vetzuren worden afgebroken tot acetyl-CoA. Dat molecuul kan (in mensen) niet omgezet worden naar pyruvaat en kan derhalve niet bijdragen aan de gluconeogenese. Maar het andere deel van lipiden, glycerol, kan daar wel aan bijdragen door 1) omzetting naar dihydroxy acetone phosphate en 2) via propionyl-CoA naar succinyl-CoA, vervolgens de krebscyclus in als intermediair en omzetten tot malaat, via malaat naar buiten het mitochondrium, malaat wordt in het cytoplasma weer omgezet naar oxaloacetaat en die weer naar phosphoenolpyruvaat, vanaf daar de gluceoneogenese in.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Insuline antagonisme fight flight

Je zou het dan dus moeten hebben van het glycerol in triglyceriden?

Op zich heb ik daar niet zoveel bezwaar tegen, maar het glycerol is wel een extreem klein deel van een gangbaar triglyceride, en wat doe je vervolgens met de rest van die energie?

Je zou dat natuurlijk kunnen opstoken in de rest van je metabolisme, maar dat geeft wel een rare verhouding tussen wat je aan uit glycerol verkregen glucose krijgt vergeleken met hoeveel beschikbaar krijgt uit de rest van de vetzuren.

Dit is ook niet echt wat er gebeurt als je verhongert of moet leven op een koolhydraat-vrij dieet dat verder wel voldoende energie bevat uit vetten en eiwitten. Wat er eerder gebeurd is ketose of ketoacidose, waarbij je lichaam ketonen maakt om vooral je hersenen van energie te kunnen blijven voorzien ook al is er geen bron van glucose meer beschikbaar.

Het lijkt me nogal zeldzaam dat dit gebeurt in een gezond persoon met een redelijk dieet, maar bij iemand die verhongert bij gebrek aan voedsel is het wel een reddingsmiddel om dat te overleven - en efficienter dan het afbreken van vetzuren voor de glycerol omdat dat nodig is.
Gebruikersavatar
ArcherBarry
Artikelen: 0
Berichten: 5.256
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:18

Re: Insuline antagonisme fight flight

Opmerking moderator

We zwaaien een beetje af van de vragen welke TS in eerste instantie stelt. Daarom wordt dit topic afgesplitst tot een nieuw topic
Dan gaan we situaties krijgen als Ketoacidosis, een situatie berucht bij Diabetus t1 (en zeer laat stadium Diabetus t2) patiënten wanneer er geen insuline meer beschikbaar is en er geen glucose meer beschikbaar is in de cellen om te gebruiken voor energie voorziening. Dit gaat dan meestal gepaard met bloedsuiker spiegels van >25 mmol/l glucose per liter bloed.

Er is ook nog een ander nadeel, namelijk de hersenen van ons soort kan alleen goed lopen op glucose en niet op vetzuren. Ik weet niet in hoeverre de hersenen glycerol kunnen verwerken, maar stel dat het zou kunnen kom je alsnog op een probleem. De kleine hoeveelheid energie komend van de glycerol (ongeveer 10% van de molmassa triglyceride van stearine/oleïne zuur --> zeg olijfolie) lijkt mij niet voldoende om de grootste energie consumptor (in ruste) van ons lichaam te voeden.

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Glycerol als energie leverancier voor het lichaam

Als er geen bron van glucose beschikbaar is dat moet je het toch met iets anders doen, qua hersenen. Vetzuren gaan niet door de bloed-hersenbarriere, en kunnen niet worden gebruikt om de hersenen van energie te voorzien.

Als er niets anders meer kan kun je wel ketonen maken uit vetzuren die wel naar de hersenen kunnen en daar als energiebron gebruikt worden.

Dat kan als gevolg van ziekte zo komen, maar bij een gezond persoon gebeurt het ook als er langdurig geen of nauwelijks koolhydraten uit voedsel verkregen worden. Op een gegeven moment is het glycogeen op en je zou sterven zonder dit mechanisme. Op zich heb je genoeg glycogeen in je lever om een paar dagen glucose voor je hersenen mee te maken, maar mensen overleven compleet gebrek aan koolhydraten veel langer dan dat.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Menselijke anatomie en fysiologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!