Opmerking moderator
We zwaaien een beetje af van de vragen welke TS in eerste instantie stelt. Daarom wordt dit topic afgesplitst tot een nieuw topic
Dan gaan we situaties krijgen als Ketoacidosis, een situatie berucht bij Diabetus t1 (en zeer laat stadium Diabetus t2) patiënten wanneer er geen insuline meer beschikbaar is en er geen glucose meer beschikbaar is in de cellen om te gebruiken voor energie voorziening. Dit gaat dan meestal gepaard met bloedsuiker spiegels van >25 mmol/l glucose per liter bloed.
Er is ook nog een ander nadeel, namelijk de hersenen van ons soort kan alleen goed lopen op glucose en niet op vetzuren. Ik weet niet in hoeverre de hersenen glycerol kunnen verwerken, maar stel dat het zou kunnen kom je alsnog op een probleem. De kleine hoeveelheid energie komend van de glycerol (ongeveer 10% van de molmassa triglyceride van stearine/oleïne zuur --> zeg olijfolie) lijkt mij niet voldoende om de grootste energie consumptor (in ruste) van ons lichaam te voeden.