Math-E-Mad-X schreef: ↑vr 20 dec 2019, 13:13
jkien schreef: ↑vr 20 dec 2019, 12:52
Bijvoorbeeld "a rainbow is not located at a specific distance" is cryptisch en betekenisloos, terwijl "de afstand is oneindig" voor leken helder is.
Ik betwijfel of dat wel zo is. Mij persoonlijk lijkt het me juist precies omgekeerd. Maar goed, wie ben ik?
Vanwege je schermnaam Math-E-Mad-X vind je slordig gebruik van het begrip oneindig wellicht wiskundig problematisch. Maar we hebben het hier over het visueel inschatten van afstanden, met je ogen. Afstanden schatten met je ogen doe je op basis van parallax, zijwaarts bewegend of binoculair kijkend. In de optica is er geen belangrijk verschil tussen parallax exact nul en bijna nul. In de optica zijn oneindige afstanden niet problematisch, 'oneindig' en 'ver weg' zijn min of meer gelijk.
Veel mensen kennen het idee van voorwerpsafstand "oneindig" van de fotografie. Voor een foto van de regenboog moet je de lens instellen op voorwerpsafstand "oneindig". Niemand noemt dat de "niet-gelocaliseerde of niet-specifieke voorwerpsafstand", want dat is wartaal.
De uitspraak "a rainbow is not located at a specific distance" is incompatibel met de geometrische optica. Wie die uitspraak aanhangt verwerpt impliciet de definitie van afstand in de optica. Dat zonder te specificeren welke andere afstandsdefinitie daarvoor in de plaats komt. Dat maakt de uitspraak betekenisloos,
niet falsifieerbaar, en onwetenschappelijk.
klazon schreef: ↑vr 20 dec 2019, 13:47
Ik snap niet wat er zo cryptisch of oneindig aan is. De regenboog ontstaat door lichtbreking en reflectie in waterdruppels. Waar die waterdruppels zich bevinden is wel bij benadering vast te stellen, maar beslist niet oneindig.
De regenboog bevindt zich niet in het regengordijn maar erachter. Het is vergelijkbaar met een spiegelbeeld in een spiegel. Je hypothese zou corresponderen met de onjuiste gedachte dat een spiegelbeeld zich bevindt in het vlak van de spiegel. Maar als je bij een echte spiegel met je ogen kijkt dan zie je dat het spiegelbeeld achter de spiegel ligt. In een lichtstralendiagram vind je de plek van dat virtuele beeld door het extrapoleren van de lichtstralen naar een snijpunt achter de spiegel. Bij de regenboog is het vergelijkbaar, ieder punt van de regenboog correspondeert met een bundel parallelle stralen die, als je ze extrapoleert, afkomstig zijn uit het oneindige, zoals weergegeven in de figuur van het startbericht.
Figuur uit wikipedia
Overigens, je hypothese dat de regenboog zich in het regengordijn bevindt betekent dat de regenboog voor elke waarnemer een exact bepaalde positie heeft, en dat het voor elke waarnemer een ruimtelijk object is. Dus een afwijzing van de beweringen van wikipedia en atoptics.