Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Boaz
Artikelen: 0

Re: (Politiek) Wat te doen met het volgende probleem?

Bij de Marokkanen is moeder tenminste nog thuis.
Is dus niet grappig bedoeld...
Onderwerp te ernstig om grapjes over te maken.
Ik ben 6 jaar en mijn moeder zit altijd thuis. Ik ben een jongetje dus ik vertel mijn moeder wat ze wel en niet mag. Mijn vader werkt, dus als ik thuis kom van school ben ik de baas. Ik heb alleen maar een jonger zusje en die geef ik ook orders. Want vrouwen zijn niets. Als mijn moeder me probeert te corrigeren sla ik haar. Wat weet zij er nou van? Ik ben toch een jongen?

Toegegeven, lekker sarcastsich, maar dit is geen verzonnen verhaal. Dit waren mijn bovenburen en linker buren. Beide marrokaans. In de 5 jaar dat ik daar gewoond heb heb ik mijn (linker)buurvrouw 3 keer gezien. 1 keer aan de deur en 2 keer op het balkon. De bovenbuurvrouw heb ik nooit gezien. Ze was er wel, als ze vanaf haar balkon d'r zoon van 4 jaar probeerde te corrigeren als hij op de daken van de geparkeerde auto's stond te springen. Dat probeerde ze overigens in het Nederlands, ik kon het dus wel verstaan. Na een kwartier gaf ze het dan maar op. Dit was niet 'gewoon een incidentje'. Ik kan eindeloos verhalen vertellen van wat zich allemaal onder mijn balkonnetje afspeelde. En dat moeder thuis is, dat beschouw ik niet als een voordeel. Al is het maar dat ze gedwongen thuis is...
Anonymous

Tja,je woont in een probleembuurt,ik gelukkig niet.

Frustraties zijn daar schering in inslag.
Anonymous

roger schreef:Tja,je woont in een probleembuurt,ik gelukkig niet.

Frustraties zijn daar schering in inslag.

Of iemand in een probleem buurt woont vind ik er weinig toe doen. Ik woonde niet in een probleembuurt maar als er turkse kinderen kwamen spelen met mijn zusje en het zoontje werd te vervelend en moest dus buiten gezet worden moesten al zijn zusjes ook naar huis. Niet omdat ze op hun kleine broertje moesten passen maar omdat het kleine broertje hun in het oog moest houden. Een moeder die thuis is die niks te zeggen heeft is voor de opvoeding minder nuttig dan een moeder die werkt. Ik ken genoeg islamitische mannen om te kunnen zeggen dat de meeste van hun moeders en vrouwen in vergelijking met de meeste Nederlandse vrouwen weinig te zeggen hebben. Om nu net te doen of dat aan de buurt ligt vind ik erg kort door de bocht ook al zijn de voorbeelden misschien wat extreem.
Boaz

Ik woonde in een 'probleem'buurt. Dat frustreert overigens niet. Links politiek gewauwel frustreert. Dat het allemaal zo goed gaat. Dat er niets aan het handje is. Dat het een paar rotte appels zijn. En daarmee wordt het probleem danig onderschat. Laten de hoge heren in den haag een poosje in een 'probleem'wijk gaan zitten. Da's ook zo'n mooi correct woord. Bah! Ik ben blij dat het, dankzij Fortuyn, eindelijk benoemd wordt en aandacht krijgt.

De voorbeelden zijn ook extreem. Ik heb mijn ogen uit gekeken hoe jongtjes van 5-6 jaar alles en iedereen terorriseren. Ze gingen na de aanslag op het WTC voor je neus staan. Zingen, dansen, juichen uitroepent hoe fantastisch dat wel niet was. En dan maar hopen dat ik toehap en ze een knal verkoop (wat ik echt heel erg graag met liefde had gedaan) zodat ze je te grazen kunnen nemen. En dan zijn ze nog maar 6! En niet een of twee toevallige-rotte-appels. Als ik mag schatten was minsten de helft zo, zoniet meer. Ik zit vol met prachtige voorbeelden wat er allemaal fout kan gaan en waarom het hele systeem faalt. De oplossing is absoluut niet simpel, en ik vraag me zelfs af of het op te lossen is. De cultuurverschillen tussen bepaalde regio's in Marokko/Turkije en Nederland zijn misschien wel te groot.
noortje

De cultuurverschillen tussen bepaalde regio's in Marokko/Turkije en Nederland zijn misschien wel te groot.

dat is (in ieder geval hoe ik het interpreteer, maar als het anders is, zeg je het maar!), niet helemaal waar. Hier in europa (niet alleen in nederland wonen allochtonen van dit origine) zijn nogal veel extreme marokanen en turken. zelfs in turkije en marokko vinden ze dat ze hier te ver gaan. een mooi voorbeeld is de hoofddoek.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Anonymous

De cultuurverschillen tussen bepaalde regio's in Marokko/Turkije en Nederland zijn misschien wel te groot.

dat is (in ieder geval hoe ik het interpreteer, maar als het anders is, zeg je het maar!), niet helemaal waar. Hier in europa (niet alleen in nederland wonen allochtonen van dit origine) zijn nogal veel extreme marokanen en turken. zelfs in turkije en marokko vinden ze dat ze hier te ver gaan. een mooi voorbeeld is de hoofddoek.

Maar er staat toch ook "bepaalde regio's".

Een hele tijd geleden nog een een docu gezien over een 15 jarig turks meisje dat in Frankrijk door haar ouders was gewurgd omdat ze een jongen een zoen op de wang had gegeven. Toen ze aan bewoners in grote steden in Turkije vroegen hoe ze dachten over dit soort eerwraak waren de meesten afwijzend. Maar toen ze naar de geboorte dorpjes van de ouders gingen bleken de mensen daar het de normaalste zaak van de wereld te vinden. Marokko en Turkije zijn zo groot dat je je af kunt vragen waar in deze landen welke mening ze ergens over hebben.
noortje

in dergelijke landen gelden ook algemene wetten. Ik denk dat je best in de eerste plaats daar naar kijkt in plaats van naar een klein dorpje.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Boaz

Ik denk dat je best in de eerste plaats daar naar kijkt in plaats van naar een klein dorpje.
Nou nee, dat denk ik niet eigenlijk. De problemen waar we het over hebben ontstaan mijns inziens voornamelijk rond allochtonen die uit die kleine dorpjes komen. De meeste Marokkanen in Nederland komen uit het berbergebergte waar ze een heel eigen kijk op wetten/normen/waarden hebben. Dus we moeten voor deze specifiek groep allochtonen kijken naar de wetten die gelden in die regio. Niet naar wat het land en zijn leiders nastreven. Hetzelfde geldt voor Turken. Ik kan het niet hard maken met getallen maar Turken lijken doorgaans minder problemen te geven. Degenen die problemen geven komen misschien meer uit het oosten van Turkije, wat in verhouding tot het westen van Turkije zeer achtergebleven is. En waar ze wederom hun eigen wetten/normen/waarden hebben. Ik zou erg graag een onderzoek zien naar problemen met mensen (dus allochtonen en autochtonen) en hun herkomst(van de mensen). Ik heb zo'n idee dat de resultaten behoorlijk opzienbarend zijn. Ik vrees alleen dat veel mensen zo'n onderzoek niet willen want het zou zogenaamd stigmatiserend zijn en discriminatie/tweedeling in de hand werken. Dat zou natuurlijk kunnen, maar nu veroordeel je de hele groep terwijl het probleem zich slechts voordoet bij een specifieke groep. Als je de herkomst en het ontstaan van de problemen kent en begrijpt, kun je wellicht ook een oplossing bedenken.... Conclusie, misschien niet in de eerste plaats, maar dan in ieder geval op de tweede plaats, wel naar het dorpje kijken. En als je het mij vraagt, in de eerste plaats naar het dorpje kijken. Maar goed, dat ben ik.
noortje

als je naar de kleine dorpjes wil kijken, kan je niet meer spreken van marokanen, maar moet je ze noemen naar de plaats van waar ze vandaan komen. anders scheer je teveel mensen over dezelfde kam.

waar je ook moet mee rekeninghouden is hoelang de familie al hier is. wat toen in hun land normaal is, is dat niet noodzakelijkerwijs vandaag nog
Boaz

als je naar de kleine dorpjes wil kijken, kan je niet meer spreken van marokanen
Misschien moeten we ook niet spreken van Marokkanen, 80% van de in nederland wonende Marokkanen is afkomstig uit het Berbergebergte. Er wordt hier ook wel gesproken over Berbers. De Berbers houden er wel andere ideeen op na dan in andere delen van Marokko. Dat is alleen geen veel gebruikte term. Die wordt meer aangehaald door Marokkanen zelf dan door de overige mensen. Daarmee willen (sommigen) zichzelf distantieren van de 'probleemgroep'. Ik heb redelijk wat (hoger)opgeleide Marokkanen gekend, en zij zeiden altijd expliciet dat ze geen Berbers waren. Blijkbaar hadden zij daar zelf niet zo'n hoge dunk van.
waar je ook moet mee rekeninghouden is hoelang de familie al hier is. wat toen in hun land normaal is, is dat niet noodzakelijkerwijs vandaag nog
Veranderingen gaan op religieus gebied meestal niet zo hard. Daarnaast heb ik het ook niet over mensen die hier al 100 jaar wonen. De meeste mensen wonen niet langer dan 20 jaar hier. Veel van hen korter. Die tijdspanne lijkt me niet groot genoeg om een enorm verschil te krijgen in opvattingen/normen en waarden.
noortje

religieuze waarden veranderen misschien niet snel, maar de moraal binnen een land kan dat wel.

In belgie hebben wij ook een grote groep berbers en als ik me niet vergis ligt bij ons juist niet het probleem bij hen (oa over de problematiek om arabisch een officiele landstaal te maken, zij spreken niet een arabisch, maar vertegenwoordigen wel een grote groep hier).
Anonymous

religieuze waarden veranderen misschien niet snel, maar de moraal binnen een land kan dat wel.

Ik denk dat ook dit afhangt van het gebied in het land. Een moraal veranderd snel als er meer invloeden van buitenaf komen. Een grote stad is hier meer aan onderhevig dan een klein dorpje op een afgelegen plek. Zelfs de wet kan veranderen maar in gebieden waar dit niet controleerbaar is zal de behoefte om te veranderen ook minder zijn. Al s er geen of nauwelijks negatief gevolg zit aan je handelen zul je niet willen veranderen. Mensen veranderen als ze daar baat bij hebben. Dat is denk ook een oorzaak van het probleem. Maak zo'n jongen (hoe je hem ook noemt, stigmaticeren doe je altijd :shock: ) maar ééns duidelijk dat ophouden met die onzin goed voor zijn eigenbelang is.
Boaz

oa over de problematiek om arabisch een officiele landstaal te maken
Speelt dat in Belgie? Tjemig, dat is hier (nog) niet. Dat zou me dan ook veel te ver gaan! Wat ik frappant vind van dat soort 'eisen' is dat ze wel graag van alles hier hebben en dat het dan maar normaal moet zijn of geaccepteerd dat het er komt, maar iets dergelijks zou in hun thuisland ondenkbaar zijn. Een christelijke kerk neerzetten in Marokko hoef je niet te proberen. Onbespreekbaar! Laat staan je eigen taal tot landstaal bombarderen. Dat geldt voor de meeste moslimlanden. In azie zie je meer landen waar de culturen(geloven) naast elkaar leven, maar dat is dan ook al van oudsher. Het gaat er wel vaak redelijk goed, hoewel Indonesie op dit moment weer vreselijk instabiel is met allerlei moslim acties. In thailand leven Christenen, Moslims en Boedisten naast elkaar en door elkaar. Daar gaat het al jaren goed hoewel ook daar sinds een half jaar moslim-aanslagen plaatsvinden, vooralsnog voornamelijk autobommen. Het lijkt haast een rage te worden....
noortje

het was een ideetje van een nogal extreme partij. Nu hoor ik daar eigenlijk niet veel van. Maar toen hebben de berbers gezegd: dat zijn wij niet, daar horen wij niet bij.

morele waarden hangen inderdaad nog altijd af van hoe afgescheiden een gemeenschap leeft met zijn eigen land. zo ver had ik niet gekenen, maar het is best mogelijk.
DePurpereWolf

Ik geloof niet dat er in Marokko geen katholieke, of christelijke kerk is. Het aantal christelijke is er gewoon erg klein, maar Marokko is geen moslimstaat.

Verder leefde in indonesie de katholieke en de moslims ook eerst zij aan zij. Totdat ze in elkaar een vijand vonden. Mischien van buitenaf aangezet, ik denk wel zeker. Er hoeven maar een paar rotte appels nodig om van armoe haat te maken.

Op een of andere manier is er maar weinig nodig om mensen elkaar te doen haten.

Terug naar “Politicologie en Economie”