Puzzel Puzzels
Maarten072
Artikelen: 0

[natuurkunde] draaggolffrequentie

Is de draaggolffrequentie bij een basisbandtransmissiekanaal gelijk aan 0 Hz?

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

ukster

Re: [natuurkunde] draaggolffrequentie

Lijkt me volslagen onzin..
Een hf draaggolf is altijd nodig voor propagatie van EM energie
Een basisband kanaal is een communicatiekanaal dat frequenties die vlakbij nul ligt kan overdragen
zal dus zeer smalbandig zijn.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Maarten072

ik was verward omdat ik bij een hoofdstuk over basisbandtransmissie een opgave kreeg waarbij de draaggolffrequentie 50 MHz was. Dit lijkt me heel vreemd, zou het kunnen dat er bij die oefening dan toch gebruik wordt gemaakt van doorlaatbandtransmissie? Moet er trouwens zelfs een draaggolf gebruikt worden bij basisbandtransmissie of kan er bij eenvoudige toepassingen ook zonder modulator gewerkt worden (in theorie)
Olof Bosma
Moderator

Basisbandtransmissie betekent het verzenden van signalen met een spectrum dat loopt van 0 Hz tot een frequentie die samenhangt met de tekensnelheid. Een dergelijk signaal bevat doorgaans een gelijkspanningscomponent en geen hogere frequenties dan noodzakelijk, en kan door een draadverbinding worden getransporteerd. Dat gebeurt bijv. bij RS232 en RS485, en over netwerkkabels. Hier komt geen modulator aan te pas.
Wanneer deze signalen efficiënt over telefoonlijnen of draadloos moeten worden overgebracht is een draaggolf wel noodzakelijk waarop het basisbandsignaal wordt gemoduleerd. Hiervoor zijn meerdere modulatietechnieken in zwang.
ctjacobs

De draaggolf is niet noodzakelijk. Als je signaal amplitude moduleert op een draaggolf wordt het signaal zelf zover in frequentie opgeschoven dat het zelf hoogfrequent is. Je kunt dus de draaggolf en een van de zijbanden onderdrukken.
Olof Bosma
Moderator

ctjacobs schreef: wo 08 jan 2020, 21:01 De draaggolf is niet noodzakelijk. Als je signaal amplitude moduleert op een draaggolf wordt het signaal zelf zover in frequentie opgeschoven dat het zelf hoogfrequent is. Je kunt dus de draaggolf en een van de zijbanden onderdrukken.
In dat geval zou de gekozen modulatiemethode enkelzijbandmodulatie zijn en vormt de gevormde zijband de noodzakelijke draaggolf. Overigens is dit niet de meest efficiënte modulatiemethode voor digitale signalen.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

FFish

Maarten072 schreef: wo 08 jan 2020, 15:00 ik was verward omdat ik bij een hoofdstuk over basisbandtransmissie een opgave kreeg waarbij de draaggolffrequentie 50 MHz was.
Als je een signaal moduleert met een draaggolf van 50MHz, dan wordt de fourier getransformeerde van het signaal met die frequentie opgeschoven in het frequentie domein. Je hebt dus banddoorlaat en geen basisband.

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!