Puzzel Puzzels
Michel
Artikelen: 0

Re: verschil tussen mens en dier

Leuke bijdrage Chriis, bedankt !
de grijze muis schreef:
Michel schreef:De mens heeft als extra mogelijkheid "het denkvermogen"

.
Wat verschrikkelijk Homo- centrisch en elitair gedacht.

"Denkvermogen', waarom zouden walvissen niet kunnen denken of olifanten?( Of een garnaal met mensenhersens :roll: )

Misschien hebben bv olifanten en dolfijnen een aanzienlijk beter "denkvermogen" dan de mens, immers zij ontwikkelen geen massavernietigingswapens en hebben geen Harun Yahaya voortgebracht.

Het feit dat de mensheid dat wel heeft, getuigt niet van een -superieur - "denkvermogen".
De opmerking was neutraal maar jij ontvangt een superieure/elitaire boodschap ! *1

Toch hebben wij een verder (of anders) ontwikkeld denkvermogen die niet te vergelijken is met die van dieren.

Of:

- Piekeren olifanten ook

- Overpijnzen olifanten de dag voordat ze gaan slapen ?

- Kunnen olifanten ook gestressed raken door te veel denken

P.S: Ik heb Taliban inderdaad opgezocht op wikipedia

Taliban (Arabisch:طالبان) is het meervoud van talib dat student (van theologie) betekent.

Meer in het bijzonder is taliban de aanduiding van een moslimfundamentalistische beweging die van 1996 tot eind 2001 aan het bewind was in Afghanistan. De beweging vond haar oorsprong in de door vluchtelingen gestichte madrassa's (Koranscholen) vlak over de grens in Pakistan. De Taliban werden gesteund door Pakistan en in het begin ook door de Amerikaanse CIA.

*1 Zouden andere forumleden ook een niet uitgesproken boodschap ontvangen bij het woord "Taliban"

ads

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Michel

Beste de grijze muis

Uit jou reacties blijkt dat je meer op hebt met dieren dan met:

- je mede forumleden

- de moslims
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

de grijze muis

:P :P :P :roll: :P :P :P
Chriis

^ Zullen we ons weer beperken tot het topic? ^
-Mensen dragen kleren dieren niet :roll:
Afbeelding

http://www3.sympatico.ca/petsforce/Pocket.html
Anonymous

Zweistein, je hebt eens beweerd dat je 'wetenschap" studeert. Volgens jou is koran=wetenschap. Je lijkt mij dan ook een echte Taliban.

Wist je dit? Ik heb de Arabische versie van de Koran nog nooit gelezen omdat ik geen Arabisch kan :roll: , ik heb de Nederlandse vertaling van de Koran ook niet gelezen omdat ik lui ben :P . Door een beetje met jullie te discussiëren hebben ik meer van mijn godsdienst geleerd.
de grijze muis

Michel schreef:Leuke bijdrage Chriis, bedankt !
de grijze muis schreef:
Michel schreef:De mens heeft als extra mogelijkheid "het denkvermogen"

.
Wat verschrikkelijk Homo- centrisch en elitair gedacht.

"Denkvermogen', waarom zouden walvissen niet kunnen denken of olifanten?( Of een garnaal met mensenhersens :lol: )

Misschien hebben bv olifanten en dolfijnen een aanzienlijk beter "denkvermogen" dan de mens, immers zij ontwikkelen geen massavernietigingswapens en hebben geen Harun Yahaya voortgebracht.

Het feit dat de mensheid dat wel heeft, getuigt niet van een -superieur - "denkvermogen".
De opmerking was neutraal maar jij ontvangt een superieure/elitaire boodschap ! *1

Toch hebben wij een verder (of anders) ontwikkeld denkvermogen die niet te vergelijken is met die van dieren.

Of:

- Piekeren olifanten ook

"
Jij stelde dat de mens itt het dier "denkvermogen" heeft.

Dat is vanuit de mens gezien homo centrisch elitair gedacht.

Nu doe jij water bij de wijn door te stellen dat "wij", de mens, een verder of anders ontwikkeld denkvermogen hebben. Nu zijn wij al dichter bij elkaar. De mens heeft zeer zeker een ander ontwikkeld denkvermogen.

Ik zou niet weten of olifanten de dag overpeinzen of dat zij gestresst kunnen raken door teveel denken. Dat hun geheugen fenominaal is en dat zij kunnen denken net als dolfijnen, is zo goed als zeker en ook dat zij gestresst kunnen rakern door verschillende factoren.

Dat dieren geen "denkvermogen" zouden hebben is, zie ook bijdrage van Chriis, een fabel.
Heidewachtel

De mens manipuleert in grotere mate dan welke diersoort dan ook de materie van de aarde.
Chriis

Dit is hoogstwaarschijnlijk wel het geval, de quote in mijn eerdere post geeft hiervan ook al een indicatie, ik zal het stukje (onderdeel van een groter stuk over de dolfijnen) hier even helemaal aanhalen:

(...) "Intelligence" is a term with many definitions and interpretations. It's difficult enough to measure in humans let alone other animals. Large brains are traditionally associated with greater intelligence, and the brain of the adult bottlenose dolphin is about 25% heavier than the average adult human brain. Generally though, larger mammals tend to have larger brains, and so a more accurate estimate of brain power comes from the ratio of brain size to body size - the "encephalisation quotient" (EQ). While river dolphins have an EQ of 1.5, some dolphins have EQs that are more than double those of our closest relatives: gorillas have 1.76, chimpanzees 2.48, bottlenose dolphins 5.6. The bottlenose's EQ is surpassed only by a human's, which measures 7.4 (Australopithecines - hominids that lived around 4m years ago - fall within the dolphin range: 3.25-4.72). But we don't know enough about the workings of the brain to be sure of what these anatomical measurements truly represent. Today, most scientists share the view that it is behaviour, not structure, that must be the measure of intelligence within a species. (...) - http://www.guardian.co.uk/life/feature/sto...,989714,00.html
Michel schreef:Of:

- Piekeren olifanten ook

Afbeelding

Escape ... Ai Ai the chimp took up smoking after becoming depessed, keeper say / Reuters - http://www.news.com.au/story/0,10117,16382...0-13762,00.html

Maar gelukkig, ze is gestopt: http://www.news.com.au/story/0,10117,16808...2-13762,00.html
Orcus

ik denk niet dat er een fundamenteel verschil is tussen mensen en andere dieren.

het grootste verschil tussen mensen en adnere dieren is ons veel gecompliceerde brein. al onze "superieuriteit" komt daar uit voort. of we dan ook beter zijn? nee, ook al denken we graag dat we het wel zijn
Anonymous

Wij heersen over aarde, alhoewel het beetje uit de hand loopt als je het mij vraagt.

Dieren kunnen dit nooit omdat ze veel te dom hiervoor zijn. Ze kunnen geen superingewikkelde berekeningen maken en kunnen nauwelijks gebruik maken van de grondstoffen op aarde. (alleen in die zin dat ze wat eten kunnen verzamelen. Ze kunnen geen ingewikkelde instrumenten maken om mee te werken. Wij wel. Wij hebben de mogelijkheid om zowat met elke materie op aarde te werken.
Heidewachtel

Er is natuurlijk een duidelijk verschil met dieren in de mate waarop wij mensen met de materie omgaan en de manier waarop wij denken. Maar volgens mij is veel, zo niet alles, in essentie terug te vinden in gedrag van andere zoogdieren. Zo gebruiken otters bv stenen als gereedschap bij het openen van schelpen. En dieren kunnen wel degelijk problemen oplossen als je ze die voorlegt. Bv honden die vastzitten aan een riem en buiten hun bereik een stuk vlees krijgen aangeboden, dat aan een touwtje zit. De meeste honden zullen op den duur uit zichzelf begrijpen dat ze het touwtje naar hun toe moeten trekken om bij het vlees te komen. Er is een vogelsoort die 'tuinen' aanleggen met bladeren en besjes en wat al niet meer zei, als onderdeel van een paringsritueel. Dat lijkt me een vorm van creatief gedrag. Daarbij hebben diersoorten zintuigen die soms veel meer ontwikkeld zijn dan die van ons: de neus van de hond, sonarcommunicatie van orka's enz. Persoonlijk zie ik dieren allerminst als dom en mensen allerminst als slim. De dingen waarin wij superieur zijn maakt dat wij ons leven leiden zoals wij doen. Maar daar tegenover staat dat dieren superieur zijn in andere gedragingen tov mensen. Een kloof tussen mens en dier en dier en dier is er tot op zekere hoogte altijd, we zijn nu eenmaal verschillend, maar soms voel ik meer een kloof met mijn medemens dan met mijn mededier :roll:
Orcus

Wij heersen over aarde, alhoewel het beetje uit de hand loopt als je het mij vraagt.
vraag een mier wie er over de wereld heerst, en je krijgt het zelfde antwoord (voor zover je met mieren kan communiceren dan :roll: )

bovendien, heersen wij wel over de aarde, of denken we dat slechts?

volgens mij hebben we totaal geen controle over de aarde. natuurrampen gebeuren keer op keer. mensen gaan er keer op keer aan dood. niet echt veel beheersing dus...
Jego

HG2G met het lied So Long Thanks for All the Fish schreef:So long and thanks for all the fish

So sad that it should come to this

We tried to warn you all but oh dear?

You may not share our intellect

Which might explain your disrespect

For all the natural wonders that

grow around you

So long, so long and thanks

for all the fish

The world's about to be destroyed

There's no point getting all annoyed

Lie back and let the planet dissolve

Despite those nets of tuna fleets

We thought that most of you were sweet

Especially tiny tots and your

pregnant women

So long, so long, so long, so long, so long

So long, so long, so long, so long, so long

So long, so long and thanks

for all the fish
Voor de liefhebbers : HGTG_So_Long_and_Thanks_for_All_the_Fish.mp3
Anonymous

"Orcus"][quote=Anonymous]Wij heersen over aarde schreef:
vraag een mier wie er over de wereld heerst, en je krijgt het zelfde antwoord (voor zover je met mieren kan communiceren dan :roll: )
Welk dier heerst over mensen dan?
Wij heersen idd, niet lang meer als we zo doorgaan maar goed. Vertel mij wel dier ooit over de hele aarde geheerst heeft?
volgens mij hebben we totaal geen controle over de aarde. natuurrampen gebeuren keer op keer. mensen gaan er keer op keer aan dood. niet echt veel beheersing dus...
We hebben idd geen vat op natuurrampen. Wij heersen op aarde in die zin dat geen enkele diersoort ons van de troon kan stoten.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Orcus

Anonymous schreef:Wij heersen over aarde, alhoewel het beetje uit de hand loopt als je het mij vraagt.
Welk dier heerst over mensen dan?
welk dier heerst er over de mieren?
Wij heersen idd, niet lang meer als we zo doorgaan maar goed. Vertel mij wel dier ooit over de hele aarde geheerst heeft?
dinosauriers, mieren, praktisch alle insecten (en dat zijn er veel, heeeel veel), vissen. er zijn genoeg dieren die op hun niveau over de wereld heersen.
orcus schreef:volgens mij hebben we totaal geen controle over de aarde. natuurrampen gebeuren keer op keer. mensen gaan er keer op keer aan dood. niet echt veel beheersing dus...
We hebben idd geen vat op natuurrampen. Wij heersen op aarde in die zin dat geen enkele diersoort ons van de troon kan stoten.
werkelijk? er zijn volgens mij genoeg films over dit onderwerp gemaakt waarin de mensheid toch bijna het onderspit delft (let op bijna, het blijft hollywood :P ) niet dat je zoveel waarde aan films moet hechten, maar toch is het scenario niet geheel ondenkbaar.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!