Niet over dit soort zaken
Moderator: physicalattraction
Inderdaad, fout van mij.
Plaats blauwe auto's op een onderlinge afstand van een autolengte. Plaats ertussen of ernaast even lange rode auto's op de plaats van de lege ruimtes tussen de blauwe auto's.
Nee, dan zou je geen uniforme lengtecontractie krijgen en zouden voorwerpen vervormd kunnen zijn, het ene stukje gekrompen, het andere opgerekt in de bewegingsrichting.
Als de auto's bumper aan bumper staan, dan staan ze kennelijk op een stukje wegdek dat ten opzichte van die auto's niet beweegt (want anders zouden ze rijden). Een waarnemer die daar met relativistische snelheid langs vliegt zal dat wegdek dan tezamen met die auto's gekrompen zien. Dus blijven de auto's in dat geval inderdaad ook voor die langs vliegende waarnemer bumper aan bumper staan. Maar dat is dus een andere situatie dan rijdende auto's op een circuit die niet bumper aan bumper staan. Het wegdek van het circuit zal volgens het publiek op de tribunes dan niet mee krimpen, en dus vallen er dan gaten tussen de versnellende auto's. Meer smaken zijn er niet.
Ik heb juist de indruk dat jij niet op mijn argumenten ingaat.
Nee. Die dingen worden korter (in één richting, niet kleiner) voor een zekere waarnemer. Voor een meereizende waarnemer blijven ze hun normale afmeting houden.
Of die ladder past hangt af van welke waarnemer 'm ziet. Wie begrijpt het hier niet?
Is bekend. Doet niets af aan het feit dat de auto's, indien vanuit het ene stelsel waargenomen bumper aan bumper staan, ze dat ook vanuit een ander stelsel doen.
Nee. Ik had het mis wat betreft de evengrote versnelling. De rest was correct.
Die zijn bekend en begrepen.