Puzzel Puzzels
Xilvo
Artikelen: 0

Re: Racecircuit

Professor Puntje schreef: zo 23 feb 2020, 21:20 @ Xilvo

Ik bedoel dit: https://en.wikipedia.org/wiki/Terrell_rotation

Ik hoop dat we het daar in dit topic verder niet over gaan hebben, maar om nieuwe misverstanden uit te sluiten wilde ik dat even zeker weten.
Duidelijk. Kende ik wel, was lang geleden.

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

jkien
Moderator

Professor Puntje schreef: zo 23 feb 2020, 20:46 Verder voor de duidelijkheid, wat we zien in de zin van wat je met een fototoestel zou fotograferen is iets anders dan wat we natuurkundig gesproken waarnemen. Ik neem aan dat het in dit topic gaat over wat we waarnemen...?
Ik zou het waarnemen en het nemen van een foto bij voorkeur recht boven het circuit doen, vanaf een bijna oneindig hoog standpunt. Dat bovenaanzicht heeft geen plaatsafhankelijke correctie voor de reistijd van het licht nodig. Dus niet een willekeurige plek in het publiek.

Meebewegen met een auto kan op die hoogte ook.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

die hanze

Dat gaat wel de hele zaak veranderen natuurlijk.....
jkien
Moderator

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 20:34 Kan geen afbeelding uploaden....
In dit bericht staat hoe je een afbeelding kunt toevoegen: link

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 21:45
Zeker, dat is kiezen voor het stelsel van de racebaan of het stelsel van een raceauto.
die hanze

Translaties behoren ook tot de lorentz-transformaties.
Dit gaat een grote invloed hebben op dingen als gelijktijdigheid etc... maar dingen als lengte en tijdsintervallen zijn invariant onder translaties. Denk dus niet dat we ons zorgen moeten maken over welke plek we hebben in het publiek tenzij je het over de historiek van startsignalen en dergelijke wil hebben.

Wat betreft beschuldiging over dingen verdraaien, niets willen bijleren etc... Lees eens het bericht van de topic starter,
jullie eigen bericht en dan mijn eerste bericht. Het interesseert me niet wie er gelijk heeft maar als een moderator(!!!) een welles nietes spelletje speelt en de ene slogan na de andere neerpent dan kan ik misschien inderdaad wat kortaf antwoorden.
Na 6 pagina's gepraat geef ik een cijfer (had ik veel eerder moeten doen) en dan beginnen jullie een discussie of het een fototoestel is of met het blote oog etc... .
Dit afwijken en per se het laatste woord willen hebben zorgt ervoor dat topics soms tientallen pagina's lange worden zonder dat er eigenlijk concrete antwoorden komen. Vroeger was dit het geval in theorieontwikkeling, altijd al een vreemde plaats geweest op dit forum maar soit, de kwaliteit in de rest van deze website mag wel gehandhaafd worden.
die hanze

Aha, danku voor de link

Een voorlopige eerste schets van de auto verdeling in het parkour gezien van een chauffeur.
autorace srt
autorace srt 1668 keer bekeken
Is waarschijnlijk ergens fout, het aantal auto's is ook maar een gok.
jkien
Moderator

@die hanze: Nog iets over quotes: de eerste tag moet zonder slash, de tweede met slash.

bijv [.quote]hello[./quote] maar niet [./quote]world[./quote]
die hanze

Mijn eerste bericht:
die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 14:22 De tussenafstand gezien vanuit de coureurs wordt kleiner maar nooit negatief. In de limiet van de lichtsnelheid wordt deze nul zoals je zelf kunt uitrekenen met de lorentzcontractie. Waarom zou deze negatief kunnen worden?

Het publiek ziet niets veranderen aan het race circuit maar ziet wel ingekorte auto's en dus zullen zij een grotere afstand tussen de auto's zien dan de coureurs.

Dit alles is toch compleet normaal in de SRT? Verschillende waarnemers zeggen gewoon verschillende dingen over afstand en tijd. Kun je concreet zeggen waar je denkt dat het spaak loopt?
Uw antwoord:
Xilvo schreef: zo 23 feb 2020, 14:25
die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 14:22 De tussenafstand gezien vanuit de coureurs wordt kleiner maar nooit negatief.
De tussenafstand gezien vanuit een 'stilstaande' toeschouwer wordt kleiner, gelijk aan een (gekrompen) autolengte.
Gezien vanuit de coureurs blijft die gelijk aan een (onveranderde) autolengte.
Gewoon te herinnering waar het over gaat.
Xilvo

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 22:13 Mijn eerste bericht:
die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 14:22 De tussenafstand gezien vanuit de coureurs wordt kleiner maar nooit negatief. In de limiet van de lichtsnelheid wordt deze nul zoals je zelf kunt uitrekenen met de lorentzcontractie. Waarom zou deze negatief kunnen worden?

Het publiek ziet niets veranderen aan het race circuit maar ziet wel ingekorte auto's en dus zullen zij een grotere afstand tussen de auto's zien dan de coureurs.
En dat is onjuist. Lengtecontractie geldt ook voor ruimte, niet slechts voor voorwerpen.

Elke waarnemer ziet dezelfde verhouding tussen lengte voertuig en lengte tussenruimte.
Professor Puntje

Dat is onmogelijk - het circuit wordt vanuit het publiek gezien niet korter doordat er snelle auto's op rijden. Volgens jouw redenering zou dat wel zo moeten zijn. Je hebt nog steeds niet verklaard hoe dat kan.
Professor Puntje

Wacht eens even. Die bochten maken het verschil! Ik had gewoon vast moeten houden aan mijn voorstel om de zaak vanuit een cirkelvormig circuit te bekijken. In een roterend frame geldt de euclidische meetkunde immers niet meer. Dat betekent dat de statische omtrek van een cirkel niet langer gelijk is aan de dynamische omtrek. De som van de gekrompen auto's en de tussenruimten hoeft dan ook niet meer gelijk te zijn aan de statische lengte van het circuit...
Xilvo

Een cirkelvormige geleider wordt ook niet korter als er elektronen stromen.
Toch ziet een waarnemer (andere geleider) meer elektronen per lengte-eenheid dan wanneer die elektronen stilstaan.

Dat is de basis van de relativistische verklaring voor magnetisme.
Zie Feynman Lectures, 13-6.
Xilvo

Professor Puntje schreef: zo 23 feb 2020, 22:37 De som van de gekrompen auto's en de tussenruimten hoeft dan ook niet meer gelijk te zijn aan de statische lengte van het circuit...
Precies. En de verhouding ertussen (lengte auto en tussenruimte) verandert niet.
Professor Puntje

De vraag is dan of een koortje tussen twee ruimtevaartuigen die over een cirkelbaan versnellen niet zou breken...

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Xilvo

Dan is de vraag of de rand van een cirkel die je snel ronddraait zal breken/scheuren (anders dan door middelpuntvliedende kracht). In tegenstelling tot wat ik eerder als vermoeden schreef denk ik nu van niet.

De verhouding tussen de lengte van zwarte strepen op de omtrek van bijvoorbeeld 5 graden (auto's) en witte met een lengte van 10 graden (tussenruimtes) blijft gelijk voor elke waarnemer.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!