We worden er vandaag mee geconfronteerd. Er is een coronavirus dat als pandemie wordt bestempeld. Ons lichaam net als dat van andere zoogdieren reageert meestal gepast op de nieuwe indringers. Het immuumsysteem wordt geactiveerd en we gaan de ziekte liefst overwinnen. Pasgeboren baby's die via de moeder in contact kwamen met de nieuwe indringer zullen wellicht hulp hebben om de ziekte te overwinnen (antistoffen). Toch blijkt niet elk immuumsysteem opgewassen te zijn tegen de indringer en komt er (althans naar mijn idee) een allergische reactie van ons lichaam. Deze allergische reactie kan mild zijn maar in andere gevallen loopt het faliekant mis. 'Waarom' is voer voor de wetenschappers. Het lijkt mij nuttig om te onderzoeken waarom ons lichaam wel of niet in een allergische kramp slaat en welke middelen er bestaan om ons lichaam niet in shock te laten gaan. Ik vermoed dat hierover inmiddels veel onderzoek bestaat. De geschiedenis leert ons dat hele oorspronkelijke bevolkingsgroepen uitgeroeid werden toen ze (zonder hulp!) geconfronteerd werden met de westerse ziekten. Andere voorbeelden zijn er legio.
Wie helpt ons hier op weg?
Puzzels