Kies negen getallen. Geen is nul.
Hiermee kun je 9! verschillende determinanten maken.
Maar bij de berekening van de determinanten krijg je veel minder antwoorden dan 9!
Hoeveel antwoorden zijn maximaal mogelijk?
Hier gebruik ik 2 keer de binaire (tweetallige) getalrepresentatie:
Ik had niet zo veel tijd noch zin om je rekenwerk/redenering na te kijken, maar dacht (op basis van je vraag) dat je al geïnteresseerd was om te weten of je uitkomst klopte of niet. Mijn excuses als ik dat verkeerd had begrepen.
Stel:efdee schreef: ↑di 14 apr 2020, 11:20 Ik kom tot een veel kleinere waarde. Bekijk de determinant Det van RedCat en ontwikkel ‘m naar de eerste kolom.
Dan: Det = a(ei-hf) – d(bi-hc) + g(bf-ce).
Met deze schrijfwijze kun je gemakkelijk zien, dat je niet alleen e en i probleemloos kunnen verwisselen...
Die melding levert op zich al een motivatie tot her-overweging van je argumenten.
We kunnen e en i niet probleemloos verwisselen, zie mijn eerdere post hierboven:efdee schreef: ↑di 14 apr 2020, 11:20 vIk kom tot een veel kleinere waarde. Bekijk de determinant Det van RedCat en ontwikkel ‘m naar de eerste kolom.
Dan: Det = a(ei-hf) – d(bi-hc) + g(bf-ce).
Met deze schrijfwijze kun je gemakkelijk zien, dat je niet alleen e en i probleemloos kunnen verwisselen maar ook (h en f), (b en i), (h en c), (b en f) en (c en e). Dat zijn 6 mogelijkheden om de waarde van Det constant te houden.
Merk op dat je ook 1 rijwisseling kan combineren met 1 kolomwisseling, ook dan blijft de determinant gelijk.efdee schreef: ↑di 14 apr 2020, 11:20 Ik noem de kolommen A, B en C. Als ik twee kolommen verwissel, verandert het teken van Det. Wissel ik weer twee kolommen, dan wisselt het teken weer:
A_B_C wordt A_C_B wordt C_A_B. Dat is cyclisch verwisseld. Zo vind ik ook nog B_C_A.
Dus 3 determinanten met dezelfde waarde D.
Hetzelfde kan ik met de rijen doen. Weer 3 gelijke determinanten.
De overige 9!/(6×3×3) drie bij drie determinanten kunnen ...
Neem bijvoorbeeld:
Code: Selecteer alles
_ _ _
_ _ _
_ a _
_ _ e
i _ _
_ a _
_ _ i
e _ _