dag,
Ik vroeg me af waarom het grafiek 2 is en niet 3. Want ik weet dat uw reactie naar links zal gaan, maar dan zal uw c toch ook dalen?
verder heb ik ook een bijkomend vraag omdat ik in de war ben. Als bijvoorbeeld druk een invloed zou brengen in uw chemisch evenwicht, en het een bepaald kant op gaat, dan weet ik dat de gassen zullen stijgen of dalen. Maar geldt dit dan ook voor de aanwezige vloeistof en vaste stoffen. Gaan zij ook stijgen en of dalen? Want ik weet dat vloeistoffen geen effect hebben op de verschuiving.
Formule: Kc= B^2. C/A1vraag schreef: ↑vr 21 aug 2020, 09:35 Ik ga je een beetje zelf laten nadenken:
De liggen van het chemisch evenwicht, hoe wordt dat bepaald bij deze reactie (formule)?
De druk doen laten stijgen, heeft dit effect op het chemisch evenwicht en hoe?
Jouw bijkomende vraag kan opgelost worden door de algemene formule voor een chemisch evenwicht van een reactie op te schrijven en te bekijken welke invloed de druk hier zal uitoefenen. Je mag aannemen dat vloeistoffen en vaste stoffen niet samendrukbaar zijn.
Edit: Vul de formule in met de waarden die je gekregen hebt in de grafiek voor tijdstip t0 en na de druk veranderd werd en er een nieuw evenwicht is.
dus [C] = cte.
Sorry voor de verwarring! Vaste stoffen doen helemaal niet mee aan reactie evenwichten.Oh oke, dus uw gassen bepalen eigen hoe de evenwicht zal verlopen en vaste stoffen en vloeibare stoffen kunnen dan ook stijgen en dalen door de verandering van de evenwicht. Klopt dit?