Puzzel Puzzels
Stephkee
Artikelen: 0

[scheikunde] chemisch evenwicht grafiek

dag,

Ik vroeg me af waarom het grafiek 2 is en niet 3. Want ik weet dat uw reactie naar links zal gaan, maar dan zal uw c toch ook dalen?
Bijlagen
Ttt

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Stephkee

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht grafiek

Stephkee schreef: do 20 aug 2020, 22:08 dag,

Ik vroeg me af waarom het grafiek 2 is en niet 3. Want ik weet dat uw reactie naar links zal gaan, maar dan zal uw c toch ook dalen?
verder heb ik ook een bijkomend vraag omdat ik in de war ben. Als bijvoorbeeld druk een invloed zou brengen in uw chemisch evenwicht, en het een bepaald kant op gaat, dan weet ik dat de gassen zullen stijgen of dalen. Maar geldt dit dan ook voor de aanwezige vloeistof en vaste stoffen. Gaan zij ook stijgen en of dalen? Want ik weet dat vloeistoffen geen effect hebben op de verschuiving.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

1vraag

Ik ga je een beetje zelf laten nadenken:

De liggen van het chemisch evenwicht, hoe wordt dat bepaald bij deze reactie (formule)?

De druk doen laten stijgen, heeft dit effect op het chemisch evenwicht en hoe?

Jouw bijkomende vraag kan opgelost worden door de algemene formule voor een chemisch evenwicht van een reactie op te schrijven en te bekijken welke invloed de druk hier zal uitoefenen. Je mag aannemen dat vloeistoffen en vaste stoffen niet samendrukbaar zijn.

Edit: Vul de formule in met de waarden die je gekregen hebt in de grafiek voor tijdstip t0 en na de druk veranderd werd en er een nieuw evenwicht is.
Stephkee

1vraag schreef: vr 21 aug 2020, 09:35 Ik ga je een beetje zelf laten nadenken:

De liggen van het chemisch evenwicht, hoe wordt dat bepaald bij deze reactie (formule)?

De druk doen laten stijgen, heeft dit effect op het chemisch evenwicht en hoe?

Jouw bijkomende vraag kan opgelost worden door de algemene formule voor een chemisch evenwicht van een reactie op te schrijven en te bekijken welke invloed de druk hier zal uitoefenen. Je mag aannemen dat vloeistoffen en vaste stoffen niet samendrukbaar zijn.

Edit: Vul de formule in met de waarden die je gekregen hebt in de grafiek voor tijdstip t0 en na de druk veranderd werd en er een nieuw evenwicht is.
Formule: Kc= B^2. C/A

Als de druk stijgt dan zal uw chemisch evenwicht naar de kant gaan met de minste gasdeeltjes dus in dit geval naar links.

Ze zullen geen rol spelen in het bepalen van de evenwicht, maar alles zal wel stijgen of dalen ookal is het een vloeistof of een vaste stof?
1vraag

C is een gas en als we de Kc berekenen gebruiken we voor vloeistoffen de concentratie en voor gassen de partieeldruk. We hebben een gesloten systeem en neem voor de makkelijkheid dat C het enige aanwezige gas is dus partieeldruk = druk.

Echter is de druk variabel want C kan wegreageren naar A, wat een vaste stof is en geen rol speelt in de druk. We weten de partieeldruk van C dus niet maar die van A en B wel. Aangezien Kc een constante is en altijd hetzelfde blijft (temperatuur in constant), kan je C gewoonweg berekenen door de formule.

Vul de formule in voor A en B voor en na de reactie en stel deze gelijk aan elkaar want Kc voor de reactie is exact hetzelfde als Kc na de reactie. De waardes krijg je uit de grafiek.

Zo kan je berekenen of de partieeldruk van C naar omhoog gaat, omlaag gaat of hetzelfde blijft.

Edit: enkele foutjes verbeterd
Stephkee

ik snap niet zo goed wat ik moet invullen in de formule, aangezien ik geen gegevens heb gekregen van voor en na de evenwicht is bereikt?
1vraag

Jawel! De gegevens staan gewoon in de grafiek! Je weet sowieso dat grafiek 2 of 3 juist is want de andere grafieken zijn onmogelijk. De waarden van A en B zijn in grafiek 2 en 3 hetzelfde en kunnen gewoon afgelezen worden voor het evenwicht en na het evenwicht.
1vraag

Ik heb een fout gemaakt sorry ik bedoel voor t0 bij het eerste evenwicht en na t0, bij het tweede eveenwicht!
Bij beide evenwichten zal Kc hetzelfde zijn omdat de temperatuur niet veranderd dus kun je die aan elkaar gelijk stellen!
1vraag

Ik ben helemaal fout sorry! Er klopt helemaal niks van wat ik gezegd heb!

Hoe het zit:

A en B zijn vaste stoffen, C is een gas, A en B spelen geen rol in het reactievenwicht, enkel C speelt een rol! A en B kunnen geen bepaalde concentratie hebben in een oplossing ofzoverder want het zijn gewoon vaste stoffen met andere woorden de reactie is enkel afhankelijk van de concentratie van C. Het reactiemengsel zal dus samengeperst worden en C zal altijd dezelfde partieeldruk/concentratie willen aanhouden en daarom veranderd die niet terwijl A en B wel veranderen?

Kc = dus [C] = cte.

Sorry voor de verwarring! Vaste stoffen doen helemaal niet mee aan reactie evenwichten.
Stephkee

Ik kan eigenlijk niet meer volgen. Bij het kijken naar je evenwicht kan inderdaad allen c ervoor zorgen dat de evenwicht veranderd. Maar kunnen A en B dan wel veranderingen ondergaan?
1vraag

Ja A en B kunnen gewoon veranderingen ondergaan. Ze hebben echter geen invloed op het reactie evenwicht.
Stephkee

1vraag schreef: vr 21 aug 2020, 12:35 Ja A en B kunnen gewoon veranderingen ondergaan. Ze hebben echter geen invloed op het reactie evenwicht.
Oh oke, dus uw gassen bepalen eigen hoe de evenwicht zal verlopen en vaste stoffen en vloeibare stoffen kunnen dan ook stijgen en dalen door de verandering van de evenwicht. Klopt dit?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

1vraag

Niet echt, opgeloste stoffen en vloeistoffen kunnen ook een reactie evenwicht hebben maar als je bijvoorbeeld een neerslag reactie hebt zal het weer anders zijn omdat er een component altijd verwijderd wordt uit het reactiemengsel. Deze soort reacties verlopen meestal volledig af.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!