EM-energie plant zich voort met de lichtsnelheid c door lucht en vacuum
Dus eigenlijk wel
Ik denk dat ze er in de opgave anuit gaan dat je de bijdragen van het netwerk buiten 15 meter mag verwaarlozen omdat er verder geen gevegens over bekend zijn in de opgave.
EM straling voor 50HZ mag je in deze opgave waarschijnlijk verwaarlozen. Dat betekent dus dat je de effecten van spanning(t) van de draad tov de 0 (E veld) en stroom in de draad als functie van de tijd (B veld) onafhankelijk van elkaar mag zien.
in de opgave zie ik alleen maar 1 fase. voor 3 fase heb je het effect dat op grote afstanden de totale stroom vectorieel opgeteld 0 is en idem voor de spanning. op korte aftand is dat effect minder maar daar kun je gewoon superpositie doen. maar nogmaals de vraag is of je in de opgave een berekening moet doen voor 1 of 3 fases.Voncarsteine schreef: ↑do 01 okt 2020, 23:16 Kan het me niet voorstellen, het gaat alleen maar over driefasen. Ik heb een oplossing uitgewerkt, maar ik weet alleen niet zeker of het uitmaakt welke van de drie fasen ik kies als fase 1, en welke dus 120 graden opgeschoven zijn en (vectorieel) van elkaar afgetrokken worden. Ik krijg dat niet analytisch aangetoond nog.
Maar als B=E/c, en je voldoet aan de E eis, dan voldoe je toch automatisch aan de B eis... bijzonder.
Dag HansH,HansH schreef: ↑vr 02 okt 2020, 11:44in de opgave zie ik alleen maar 1 fase. voor 3 fase heb je het effect dat op grote afstanden de totale stroom vectorieel opgeteld 0 is en idem voor de spanning. op korte aftand is dat effect minder maar daar kun je gewoon superpositie doen. maar nogmaals de vraag is of je in de opgave een berekening moet doen voor 1 of 3 fases.Voncarsteine schreef: ↑do 01 okt 2020, 23:16 Kan het me niet voorstellen, het gaat alleen maar over driefasen. Ik heb een oplossing uitgewerkt, maar ik weet alleen niet zeker of het uitmaakt welke van de drie fasen ik kies als fase 1, en welke dus 120 graden opgeschoven zijn en (vectorieel) van elkaar afgetrokken worden. Ik krijg dat niet analytisch aangetoond nog.
Maar als B=E/c, en je voldoet aan de E eis, dan voldoe je toch automatisch aan de B eis... bijzonder.
vind je het niet vreemd dat dat je in de opgave gegevens tekort komt zoals afstanden tussen de fasen? en ik zie ook geen 3 fasen in de opgave, dus vanwaar jouw conclusie dat het om 3 fasen gaat?Voncarsteine schreef: ↑ma 05 okt 2020, 08:07 Het gaat om driefasen. Onderwerp van de afgelopen tijd is ook gewoon driefasen. Het gaat ook vooral om de manier waarop ik dit aanpak, schijnbaar is het heel moeilijk een asymmetrische situatie door te rekenen.