Benm schreef: ↑wo 11 dec 2019, 14:13
Hoe dat zo? Men geeft toch een prima verklaring hoe het smeltende ijs op groenland minder aantrekkingskracht heeft en het water daardoor min hoog staat dan je zou verwachten op gemiddelde stijging?
Of iets een probleem is is nogal subjectief: Zeespiegelstijging zal in Oostenrijk niet zo alarmerend zijn, maar gebrek aan sneeuwval wellicht wel voor het toerisme. Andere mensen hebben juist baat bij smeltende ijskappen, bijvoorbeeld iedereen die door de noord-west passage vaart of iets probeert te verbouwen in een gebied waar het eigenlijk net te koud is.
De stijging in Nederland tot dusver is een objectieve waarneming, daar een probleem in zien is een keuze.
Of het 2 of 4 mm per jaar is maakt natuurlijk een verschil: vooral hoe hard je moet werken aan dijkverzwaringen en dergelijke. Doemscenario's genoeg, maar de gedachte dat Nederland in 2100 half onder water staat is gewoon absurd - dat zou niet eens gebeuren als we de stijging domweg negeerden.
Voila, zo simpel is het! Nadenken over adaptatie "als" het zeeniveau zou stijgen i.p.v. liggen te huilen in een hoekje. Ik besef wel degelijk dat de aarde momenteel opwarmt, dat is wel merkbaar, maar hoe sommige wetenschappers naam en faam maken door voorspellingen van hoe de toestand zal zijn binnen 30 jaar, dat vind ik totaal waanzinnig en ongeloofwaardig.
Laten we a.u.b. eens nadenken over hoeveel mensen er elke minuut onschuldig worden vermoord, hoeveel kinderen en volwassenen depressief worden, hoeveel mensen er sterven aan welvaartziektes en kanker, godsdienstoorlogen, virussen en noem maar op. Deze problematiek zal voor de toekomst pas "echt" een probleem geven dat je "niet" kan oplossen met dijken. Maar het is gemakkelijk om een zogezegd mensbedreigend klimaatprobleem te creëren om de mensen af te leiden van de echte problemen die op de maatschappij afkomen. Adaptatie is "geen" probleem maar een zieke depressieve maatschappij is een "groot" probleem dat je niet zomaar kan oplossen.

dus als het zonniger gaat worden, zouden de
depressies moeten dalen en de mensen vriendelijker worden... willen we daar niet naartoe dan? Zoals Benm al zei: "Of iets een probleem is is nogal subjectief". Als het kouder zou worden, of we op een ijstijd af zouden stevenen, dan hebben we ook een probleem.