Puzzel Puzzels
maurits60
Artikelen: 0

Afkoeltijd lasmetaal volgens Yurioka

In een brondocument van de Amerikaanse Navy https://app.aws.org/wj/supplement/WJ_1993_01_s37.pdf (zie mil5.jpg) vind ik uitleg over de cracking index van Yurioka en berekening van de afkoeltijd van gesmolten lasmetaal. Voor mijn berekening gebruik ik Mathcad 5.0 (zie t-kritisch.pdf). Meerdere zaken begrijp ik echter niet.

Ligt in Yurioka-vergelijking de kans op scheuren bij het omslagpunt 1? Dit wordt namelijk niet toegelicht in de tekst er omheen. Wanneer dus de uitkomst van die vergelijking hoger zou zijn dan 1 er kans bestaat op scheuren. En met een uitkomst onder de 1 er geen kans is op scheuren. Klopt het dat het omslagpunt zou liggen bij 1?

Dan heb ik een vraag over de kritische afkoelsnelheid. In Mathcad overgezette functie geeft een waarde van 5040. Ook al zijn dit seconden, dan lijkt me anderhalf uur een erg lange afkoeltijd. Ik vermoed dat ik iets fout doe met de functie in Mathcad, want als ik alles nareken met de rekenmachine krijg ik een heel andere uitkomst voor de kritische afkoeltijd.

Kan iemand zo vriendelijk zijn om aan te geven welke fouten ik maak hier?

Bedankt.
Bijlagen
t-kritisch
(1.01 MiB) 123 keer gedownload
ptc-help
mil5

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!