Puzzel Puzzels
Jan van de Velde
Artikelen: 0

Re: Vogelgriep

Even tussendoor: Buidelwolf, trekvogels afschieten om verspreiding te voorkomen is zoiets als water scheppen met een net. Ook al zou LNV dat willen, als ze het zouden proberen zijn ze de risee van de wereld.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Cassanne

Doffer schreef:Hoi

Ik heb begrepen dat menselijke griepvaccin gekweekt wordt in kippen eieren. is het dan niet dat de grootste kans op mutaltie van H5N1 met een menselijke griep gebeurd in zo`n besmet ei ?
Nee. De mensen en de lans die dit doen zullen op het moment wel het strengste gecontroleerd zijn van heel Nederland, niemand die daar met wilde vogels of niet-steriel pluimvee in aanraking komt, komt er binnen.

Die eieren worden natuurlijk extreem vaak getest op wat voor besmetting dan ook. En mocht er al iets gebeuren, dan gaan die paar mensen die er mogelijk mee in aanraking zijn geweest een week in quarantaine. Het enige risico hier is een terroristische vaccin-maker (ofwel opzet). Ik ben daar niet echt bang voor...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Willard

Om terug te komen op Jeroens oorspronkelijke vraag:
Wat ik zo vreemd vind is dat men constant spreekt over een 'vaccin'.  

Hoe kan men een vaccin maken tegen een virus wat nog niet ontstaan is? Is dit mogelijk?  
Jawel. Er zijn, zoals eerder geconstateerd, verschilende mogelijkheden hoe het virus zich gaat ontwikkelen:

A) stapsgewijze mutaties en aanpassing aan de mens als gastheer

B) recombinatie met een andere griep-variant

Een virus heeft op z'n buitenkant receptor-bindingseiwitten zitten die nodig zijn om een cel te kunnen infecteren. Griepvirussen hebben 2 zulke eiwitten: Haemagglutinin en Neuraminidase; vandaar die codering met een H en een N. Nou is het zo dat van die eiwitten heel veel varianten zijn. Als je nou ingeent wordt tegen H5N1 en het virus recombineert met een ander griepvirus tot een H5N3 (geval B), dan heb je niet veel aan de inenting, want je immuunsysteem zal naief zijn voor dit totaal nieuwe patroon.

In geval A echter, als het virus muteert, zullen er misschien een paar aminozuren op het hemagglitinin verandert zijn tenopzichte van het vaccin, maar toch zal de overeenkomst zo groot zijn, dat je wel een enorm voordeel hebt van de vaccinatie. Als het virus zich verbetert door een mutatie in een ander gen, bijvoorbeeld z'n RNA-polymerasegen, heeft dit helemaal geen beperkende invloed op de affectiviteit van het vaccin. Als je het hebt over een vaccin, zijn alleen de eiwitten aan de buitenkant van het virusdeeltje relevant, want je immuunsysteem kan het daar herkennen.

Je weet dus niet hoe het virus gaat ontwikkelen, maar vaccineren is de moeite waard. Helaas duurt het zo lang voordat het vaccin vrijgegeven wordt, want het moet getest worden of het wel veilig is.
Mario

Ik moet steeds lachen met al die heisa rond de vogelgriep...iedereen loopt naar de dokter of apotheek om een griepvaccin dat helemaal niet werkt tegen vogelgriep en om tamiflu dat het wat afremd...ja gewoon wat afremd want de nieuwste variant van het virus is er al tegen bestand...er is momenteel maar één middel die doeltreffend is en dat is : zanamivir beter bekend onder de naam Relenza...ga nu niet naar de dokter of apotheek lopen om dit middel want het is zeer beperkt houdbaar en moet genomen worden via een inhalator...

Een ander punt is dat de media alles serieus opblaast want slechts 60 mensen zijn gestorven aan dit virus...terwijl ze daar met miljoenen op elkaar leven...er vallen er meer gewoon dood...

Nog een punt is dat er een vaccin bestaat die ze kunnen gebruiken op het pluimvee maar ja alles opruimen is gemakkelijker en het risico nemen blijkbaar goedkoper...eens zien of ze ook duizende of miljoenen mensen preventief gaan opruimen als het zich verspreid...het zijn tenslotte maar dieren...(waar zitten die dierenrechtenorganisaties nu...)ik vind het enorm jammer dat de mens zich steeds meer voelt dan de dierenwereld en dus bij problemen dan maar afmaken...

Bij deze heb ik een voorstel :

- alle mensen die aan een levensbedreigende en besmettelijk ziekte lijden zoals HIV,tuberculose,... gewoon afmaken...probleem opgelost en goedkoop voor het ziekenfonds...

Een benieuwd hoe ze zouden reageren op dit voorstel...

Komt het ooit tot een massale uitbraak van de vogelgriep bij de mens en sterven er miljoenen...hetzij zo...dat is de natuur en zou een goede les zijn voor de mensheid...bovendien zal het alleen maar voordelen hebben want de 'armen' die toch al op de rand van de ravijn waggelen zullen er eerst aan gaan...er zullen ook wel een aantal 'rijken' sterven maar ook dat heeft niet want dat schept werkgelegenheid... 8) :roll:

Stel je voor dat het grootste deel van het oosten daar gewoon weggevaagd wordt...dan keren de fabrieken terug naar hier :P

Dus snel een biologisch wapen ontwikkelen nu en de schuld in de schoot van moeder natuur werpen :P

Sarcastisch maar een feit...
Veldslagen winnen betekend niet dat je de oorlog zal winnen...
Jan van de Velde

Mario, ik vind jou voorstel (zie boven) niet eens sarcastisch, maar wel een klein beetje Hitleriaans klinken.....

Hoewel, klein beetje?

Als je die opmerking verhuist naar het forum Filosofie, Theologie en Ethiek weet ik zeker dat je bergen reactie krijgt.

Succes ermee, maar kunnen we hier weer verder over de vogelgriep?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Friend of the Stars

Heey allemaal!

Bedankt voor de reacties, ik heb er veel van geleerd, alles is mij nu een stuk duidelijker.

Groeten,

Jeroen :roll:
Anonymous

woodstock schreef:Het is nog niet zover, maar stel dat er een menselijke variant van de vogelgriep ontstaat,.............................

Wat kun je als mens daartegen ondernemen?  

Een extra sinasappeltje helpt dan denk ik niet meer, is het wel?
Ik denk dat je zelf niet veel kunt doen , behalve zorgen voor een goede weerstand (sinaasappeltje :wink: ), aangezien er (nog) geen vaccin is.

Maar er bestaat wel een antiviraal middel dat je in het algemeen beschermt tegen influenza. nl Tamiflu.

Verschillende landen zijn nu bezig om dit middel in grote hoeveelheden op te slaan zodat we een voorraad hebben voor het geval dat er een pandemie uitbreekt. Maar ja dan moeten we nog maar zien of het echt werkt he :roll:
Mario

Tamiflu.

Remt enkel nog wat af vooral tegen de vogelgriep dus praktisch waardeloos...relenza werkt wel maar kan enkel via een ademhalingstoestel toegedient worden.
Veldslagen winnen betekend niet dat je de oorlog zal winnen...
Zwarte roos

Ff dit onderwerp terug naar boven halen, aangezien het, helaas, nog altijd up to date is.

Weet er iemand eigenlijk waarom de overheid vooral een beroep doet op het middel oseltamivir (Merknaam: Tamiflu), van de Zwitserse firma Roche, en dit ook veel meer in de spotlights staat, dan zijn Britse tegenhanger, zanamivir (merknaam Relenza)?

Ik weet wel dat je het laatste moet innemen met een inhaler en dat dit moeilijkheden met zich meebrengt, maar die is er ten eerste bij (het medicijn zit er al in, 't is een disk-inhaler), en het kan toch niet zo moeilijk zijn de mensen uit te leggen hoe dit te gebruiken?

En nog een bedenking.

Als het ooit zover komt ... denk ik dat er relatief veel slachtoffers zullen vallen, niet allen omwille van het feit dat er niet genoeg medicijnen, om nog maar te zwijgen van vaccins, beschikbaar zijn en de vitale organen machinaal ondersteund moeten worden (en deze machines/ziekenhuisplaatsen ook maar heel beperkt beschikbaar zijn). Maar ook aan onrechtstreekse gevolgen van de griep ... kan je het bv. reëel achten dat er geen water of elektriciteit, of voedsel meer zal zijn in de supermarkten ten gevolge van de vogelgriep?

En moet men voor de productie van de belangrijkste anti-griepmiddelen nog altijd een beroep doen op eieren? Ik heb daar een vijftal jaar terug eens een reportage over gezien waarin men zei dat dit problematisch was aangezien men dan (bij een epidemie/pandemie) op beperkte tijd heel veel eieren nodig heeft, en deze niet voorradig zijn... Maar, indien er een vogelgriep uitbreekt ... zijn die eieren nog minder voorradig lijkt me. :roll:

Mja, in ieder geval heb ik zoiets van 'laten we ons beschermen en geen overbodige risico's nemen in de mate dat dit mogelijk is, en laten we ons verder er geen zorgen over maken aangezien dat een negatieve impact heeft op je immuumsysteem... :)'.
Marianne13

Men kan voor het virus geen vaccin maken omdat het virus te snel muteerd. Virussen kunnen wel stukjes RNA van elkaar overnemen en dat ik het gevaarlijke ervan.
Homosapien

woodstock schreef:Het is nog niet zover, maar stel dat er een menselijke variant van de vogelgriep ontstaat,.............................

Wat kun je als mens daartegen ondernemen?  

Een extra sinasappeltje helpt dan denk ik niet meer, is het wel?
wat je schrijft klopt niet helemaal,

vogelgriep is nl. al overdraagbaar op mensen, en je kan erzelfs dood aan gaan,omdat we nog niet exact de juiste medi. tegen hebben

wel (weet ik perongeluk) dat er heel hard gewerkt word in de pharmawereld om een goed medi. te ontwikkelen,maar dat is verdomd ingewikkeld als je nagaat dat het vogelgriep virus een van de snelst muterende virussen is dat actief is op het moment

wat je kan ondernemen, ind zorgen dat je in en goeie gezondheid verkeert ,zorg dat je een goede weerstand heb,neem evt een griepprikkie

verders, niet tebang worden, je kan er nl. niet veel meer aan doen :P

omdat het dusdanig snel muteerd,dat men daar nu dus indd me aan het uitzoeken is

(ze zijn al ver hoor,en zullen vast uiteindelijk wel met iets komen dat tegen die tijd hopelijk werkt,en voldoende geproduceerd en op de markt gebracht kan worden)

afwachten dus :roll:
ik weet het eigelijk ook allemaal niet hoor :S
Zwarte roos

Tamiflu.
Remt enkel nog wat af vooral tegen de vogelgriep dus praktisch waardeloos...relenza werkt wel maar kan enkel via een ademhalingstoestel toegedient worden.
Die inhalatar, diskinhalator in dit geval, zit bij het medicijn (daaraan is 't eigenlijk verpakt) Relenza, dus ik zie eigenlijk niet goed in waarom de overheden GSK niet wat meer onder druk zetten om haar productiecapaciteit op te drijven en wat meer beroep doen op dit medicijn!

Een ander punt.

Ik zie hier dat mensen het vooral hebben over weerstand verhogen, ik ga niet zeggen dat dit onzin is natuurlijk (als je een slechte weerstand hebt, heb je sowieso een probleem, maar er is een hele grote maar ...

Ons afweersysteem kent het vogelgriep niet, waardoor het zich als het ware zo erg verschrikt als het het opmerkt, dat er heel veel witte bloedcellen worden geproduceerd om het virus aan te vallen ... Een cytokinestorm wordt het genoemd geloof ik... Al deze eiwitten lopen dan in je longen ... waardoor je als het ware 'verdrinkt', of als je dat overleeft, de kans groot is dat je indirect sterft aan een longontsteking.

Het grote probleem is dus dat de vogelgriep een veel te sterke immuumrespons in ons lichaam veroorzaakt, die zelf-destructief werkt.

(Dat is trouwens de reden waarom bv. bij de Spaanse griep zoveel jonge en gezonde mensen stierven, terwijl men eerder zou verwachten dat vooral bejaarden, zwakken en kinderen zouden sterven.)

Nu vraag ik me wel één ding af: er moet toch een manier zijn om deze hevige immunologische respons tegen te houden.

Weet iemand welke?
Veertje

De twee vogelgriep topics zijn samengevoegd. Omdat daardoor posts in chronologische volgorde worden geplaatst, kan het soms zijn dat reacties vreemd overkomen of niet op de goede plek lijken te staan. Toch leek het me het handigst om hier 1 topic over te hebben. :roll:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
domana

Homosapien schreef:wat je schrijft klopt niet helemaal,

vogelgriep is nl. al overdraagbaar op mensen, en je kan erzelfs dood aan gaan,omdat we nog niet exact de juiste medi. tegen hebben  

wel (weet ik perongeluk) dat er heel hard gewerkt word in de pharmawereld om een goed medi. te ontwikkelen,maar dat is verdomd ingewikkeld als je nagaat dat het vogelgriep virus een van de snelst muterende virussen is dat actief is op het moment  

wat je kan ondernemen, ind zorgen dat je in en goeie gezondheid verkeert ,zorg dat je een goede weerstand heb,neem evt een griepprikkie  

verders, niet tebang worden, je kan er nl. niet veel meer aan doen :roll:

omdat het dusdanig snel muteerd,dat men daar nu dus indd me aan het uitzoeken is  

(ze zijn al ver hoor,en zullen vast uiteindelijk wel met iets komen dat tegen die tijd hopelijk werkt,en voldoende geproduceerd en op de markt gebracht kan worden)  

afwachten dus   :P
ff reageren op 2 dingen in je post.

Vogelgriep is overdraagbaar op mensen, maar enkel nog maar van dier op mens. Het gevaar is gewoon wanneer het overdraagbaar wordt van mens op mens. Maar zover zijn we gelukkig nog niet.

En griepprik helpt geen zier tegen vogelgriep vermits dat vaccin enkel helpt tegen al bestaande griepvarianten.

Dusja, idd afwachten....

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

zeeman

Deze aarde is overbevolkt.Als we elkaar niet uitmoorden zoals we het al duizenden jaren gewoon zijn,zal de griep het misschien doen.De natuur zorgt voor zichzelf.Steek genoeg diertjes in de zelfde kooi,ze worden ziek en ze gaan dood.Het arsenaal met kwaaltjes is onuitputtelijk.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Pathologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!